著者
井藤 元 Gen Ito
出版者
東京理科大学教育支援機構教職教育センター
雑誌
東京理科大学教職教育研究 (ISSN:24327565)
巻号頁・発行日
no.2, pp.89-97, 2017-07-15

本論考は、教員志望学生を対象とした教育プログラム(教師を目指す人のための「笑育」特別講座―アクティブラーニングの担い手となるために―)の設計意図を示し、その意義を考察するものである。本プログラムは、漫才づくりをつうじて受講者の発想力、コミュニケーション力、論理的思考力、プレゼンテーション力を育成することを目指した「笑育」という教育プログラムの1バリエーションであが、教職履修者を対象として実施された「笑育」では特に、アクティブラーニングに対応可能な教員の育成に特化して授業を実施した。
著者
井藤 元 山下 恭平 徳永 英司 GEN ITO Kyohei Yamashita Eiji Tokunaga
出版者
東京理科大学教育支援機構教職教育センター
雑誌
東京理科大学教職教育研究 (ISSN:24327565)
巻号頁・発行日
no.4, pp.31-40, 2019-03-29

本研究はシュタイナー教育の意義を科学的アプローチによって明らかにすることを目指すものである。具体的には本論考において、シュタイナー教育独自の実践である「フォルメン線描(Formenzeichnen)」の意義を線描実践者の脳波測定によって明らかにしてゆくが、ここでは問題を絞りこみ、画用紙上で行った場合とデジタルペンタブレット上で行った場合の脳波の違いを検討する。シュタイナー学校におけるフォルメン線描は通常、画用紙上で行われるものであるが、それをデジタルペンタブレットで行った場合、実践者の脳波がいかなる状態にあるか分析を試みた。
著者
井藤 元
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.55, pp.173-187, 2009-03-31

The objective of this paper is to open up new possibilities for the reconstruction of Schiller's theory of aesthetic education. Scholars have praised Schiller's Aesthetic Letters (Über die ästhetische Erziehung des Menschen) ever since it was published. However, each analyst has produced a different interpretation. Not a few point out that it is inconsistent with itself. So in this study I attempt to interpret this book while addressing the alleged contradictions and attendant confusion. This paper rests on the premise that Schiller's theory of aesthetic education is unfinished because he offered no conclusion. On the assumption that Aesthetic Letters represents a fragmentary theory, I attempt to extract the essence of this theory, which in Aesthetic Letters is reconstructed by using Schiller's theory of the "Sublime" (Über das Erhabene ). I argue that his theory is a crucial complement to the theory in Aesthetic Letters. Only through an analysis of the Sublime can we properly elucidate his theory of aesthetic education. Through a systematic analysis, it thus becomes possible to open up new possibilities to interpret his aesthetic educational theory.
著者
吉田 敦彦 今井 重孝 西平 直 西村 拓生 永田 佳之 井藤 元
出版者
大阪府立大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2008

1)日本各地の全てのシュタイナー学校(8校)のフィールドワーク調査による現状把握。2)範例な実践事例の収集および学習指導要領との対照における分析・考察。3)ユネスコスクール認定のシュタイナー学校におけるESD実践事例の研究。4) NPO法人立シュタイナー学校における社会的制度的認知プロセスに関するアクションリサーチ。5)シュタイナー学校の卒業生に関する欧米の先行調査の紹介と日本での調査実施の準備。