著者
内田 和子
出版者
Tokyo Geographical Society
雑誌
地学雑誌 (ISSN:0022135X)
巻号頁・発行日
vol.104, no.4, pp.525-543, 1995-08-25 (Released:2009-11-12)
参考文献数
23

Japanese flood control was rapidly developed in Modern Ages when regular flood protection works began onnationwide scale. It is flood prevention cooperatives that promoted those public works by bearing a part of the expenses in Modern ages.Flood prevention cooperatives are classified into 3 types according to functions. They are the one that takes a share in the expenses of flood protection works and irrigation-drainage works (type I), the one that practices flood defense activities (type II), and the one that petitions to realize and promote river improvement works and acts a part of the works as an agent of prefecture (type III). The author conducted research on cooperative dues that support activities of cooperatives. The results are as follows.Amount of share in the expenses taken by flood prevention cooperatives much differs in compliance with their functions. In type I cooperative dues were very high, in type II they were less and in type la they were much less. In all types cooperative dues were imposed by standards that based on the degree of flood damages. Especially in type I, much amount of cooperative dues were levied according to many grades, but type II and type III had a few grades. Their objects of imposition were land and houses, and in urban areas they included fabrics such as railroads.Flood prevention cooperatives dissolve when they accomplished their purposes in each function. But the cooperatives of type II shift to public flood defense corporations that consist of municipalities and act by budgets of municipalities.Flood prevention cooperatives fully understood natural features of geomorphology, hydrology and so on, and social features of land use, land ownership, and so on of their areas. On the basis of these recognition they contrived their unique imposition system in consideration of benefit by public flood prevention works. In consequence they promoted public flood prevention works by taking a share in expenses.
著者
内田 和子
出版者
地理科学学会
雑誌
地理科学 (ISSN:02864886)
巻号頁・発行日
vol.44, no.1, pp.1-16, 1989

筆者は治水費用賦課の観点から,水害常習地域における水害予防組合の解体する過程を明らかにしようとした。事例として鶴見川水害予防組合において,治水費用の分析・考察を行った。その結果,次の諸点が明らかになった。(1)主として流域内の水害危険度の差異による多種類の賦課金が河川改修の進展によって,一律の賦課となった。(2)流域内の都市化に伴い,住民の防災意識が変化して,特に1965(昭和40)年以降組合費の納入状況が悪化した。そのため歳入面では地方公共団体からの補助金への依存率が高まった。(3)歳出面では,都市化に伴う水害の増加により,管理費が減少し,警備費と積立金が増加した。したがって鶴見川水書予防組合は,都市化,河川改修,住民の防災意識の変化を要因として解散し,地方公共団体の費用で運営される水害予防協会に変化した。
著者
内田 和子
出版者
岡山大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2008 (Released:2008-04-01)

ため池卓越地域においては、その決壊に備えるためのハザードマップ作成が重要である。筆者は全国都道府県対象にため池ハザードマップ作成状況の調査を行い、作成例が?なく、作成方法や活用方法も多様であることを明らかにした。次に、その中から先進事例について現地調査を行い、マップ作成の成功要因や留意事項を明らかにした。結果は、ハザードマップ作成は行政が主体と成らざるを得ない、想定区域の想定手法は何種類かあり、行政の予算に応じた方法を選択すべきである、行政と住民が連携したマップ作りが効果的であるが、ファシリテーターと住民の危機意識が鍵となる等である。マップ作成は地域性に応じた方法を考慮すべきであって、作成マニュアルが必要であり、その作成も可能であることが明らかとなった。