著者
木下 尚宜 迫 美乃 福島 邦治 原 幹夫 吉武 勇
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集 (ISSN:24366021)
巻号頁・発行日
vol.79, no.5, pp.22-00122, 2023 (Released:2023-05-20)
参考文献数
9

ポストテンション方式PC橋におけるグラウト充填調査手法の一つとして広帯域超音波法(WUT)がしばしば用いられている.本研究ではWUTによるグラウト充填調査の精度向上のため,コンクリート中を伝播する弾性波の基礎的な特性を調べた.探触子から発信される波動の指向性を調べるため,三角柱状の供試体を用いて各種の実験を行った.その結果,指向角が20~45°の範囲では透過波が明瞭に確認されたが,45~90°の範囲では低減することがわかった.また,反射波のスペクトルピークは約60~90kHzであった.WUTによるグラウト充填調査に有意な反射波をとらえるためには,弾性波の基礎的伝播特性を踏まえ,指向角が45°以内となるような探触子間隔とする必要があることがわかった.
著者
吉武 勇 瀬在 明 塩野 元美
出版者
日本大学医学会
雑誌
日大医学雑誌 (ISSN:00290424)
巻号頁・発行日
vol.73, no.1, pp.8-11, 2014-02-01 (Released:2015-05-22)
参考文献数
22
被引用文献数
1

Angiotensin II receptor blockers (ARB) represent a class of drugs that inhibit the renin angiotensin system in the treatment of hypertension. However, the efficacy of ARB is not only due to their hypotensive effects but also to their organ protective effects. In this paper, we clarify the characteristics and the latest knowledge to explain the recent trends in the use of angiotensin II receptor blockers.
著者
永井 泉治 吉武 勇 中村 秀明 浜田 純夫
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集 = Proceedings of JSCE (ISSN:02897806)
巻号頁・発行日
vol.665, pp.183-188, 2000-12-20
参考文献数
2
被引用文献数
3

本研究は, 山岳トンネル坑口部の橋梁における車輌の積雪スリップ事故防止策として, 山岳トンネル特有の湧水を利用した温水パイプ式ロードヒーティング実験を実施し, 検討を試みたものである. またその基礎実験として, 熱伝導特性の異なるコンクリートについて熱伝導試験を行うとともに, その融雪効果を調べた. トンネル湧水を用いた現場実験より29cm/dayの降雪量に対しても, 無雪状態にすることができたため, 温水パイプ式ロードヒーティングへのトンネル湧水適用の有効性が確認できた.
著者
時國 裕也 上野 沙也加 牛尾 祐大 福本 直 吉武 勇
出版者
公益社団法人 日本材料学会
雑誌
材料 (ISSN:05145163)
巻号頁・発行日
vol.63, no.10, pp.710-715, 2014-10-15 (Released:2014-10-20)
参考文献数
15
被引用文献数
1

Thermal power plant has occupied 90% of electric power supply after the earthquake disaster in Japan. Hence amount of coal-ash has increased gradually. Coal-ash, especially fly-ash, should be used for civil infrastructures, and concrete pavement must be a typical application using fly-ash. Fly-ash is a pozzolanic material, so it can contribute to various properties, such as strength development at mature age. The strength development at early age, however, is significantly slow and may negatively affect traffic service. Early strength may be improved when limestone filler is mixed in fly-ash concrete. In addition, the fly-ash concrete made with limestone aggregate may be recyclable as raw material for cement production. This study aims at developing the fly-ash pavement concrete which can make a traffic opening early and can be recycled. The paper describes the flexural strength properties of pavement concrete made with fly-ash of 40% replacement of cement. The result indicates the flexural strength at early age can be improved by using limestone filler, and assures sufficient strength development for traffic service at age of 2 days. In addition, the report shows flexural fatigue strength of the fly-ash pavement concrete is equal to or higher than the durability of conventional concrete pavement.
著者
佐野 信夫 馬場 弘二 山田 隆昭 吉武 勇 中川 浩二 西村 和夫
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集D (ISSN:18806058)
巻号頁・発行日
vol.63, no.3, pp.391-400, 2007 (Released:2007-09-20)
参考文献数
24

トンネルにおける点検作業は,効率的に実施することが望まれている.高速道路トンネルにおける覆工コンクリートの詳細点検は,高所作業車を用いた近接目視と打音点検が主体となっている.本研究で提案する点検システムは,1)走行速度60km/h程度でも計測できる車両を用いて,2)覆工コンクリート表面画像の机上点検から健全度の劣るスパンを特定し,3)そのスパンに限定して従来の近接目視・打音点検を行うものである.この点検システムにより,点検技術者による現地点検回数の低減に伴う点検費用の削減,点検・調査の迅速化,安全性判断の早期化,詳細点検計画の効率的な立案などが可能となった.