著者
橋口 裕樹 熊野 良平 山田 恵一 竹山 成奎 坂田 豊博 大野 栄三郎
出版者
一般社団法人 日本消化器内視鏡学会
雑誌
日本消化器内視鏡学会雑誌 (ISSN:03871207)
巻号頁・発行日
vol.64, no.9, pp.1572-1578, 2022 (Released:2022-09-20)
参考文献数
20

症例は73歳男性.主膵管内の膵石を伴うアルコール性慢性膵炎で定期通院中.自宅にて突然,心窩部痛を認め,改善がみられないため当科を受診した.CT検査でVater乳頭部に10mm大の膵石を認め,同部位を閉塞起点とした総胆管および主膵管の拡張を認め,膵石嵌頓による閉塞性黄疸および急性胆管炎,急性膵炎と診断した.緊急ERCPでは乳白色調の膵石が膵管開口部から露出しており,緊急で内視鏡的膵管口切開術およびバルーンカテーテルを用いた膵石除去術を施行したところ症状改善を得た.
著者
須田 勝彦 岡野 勉 大竹 政美 大野 栄三
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2001

本研究は、日本の公教育の成立・形成期(国定教科書成立以前)における数学(算術)、自然科学関係の教科書を検討し、その中で「基礎・基本」がどのように構想されていたのかを明らかにし、今日の教育課程・教育内容編成の問題に有効な指針として生かし得る視点を抽出することを目的とした。数学教育では分数の概念に焦点をあて、次のような知見を得た。(1)分数指導は、初期においては複数学年にわたる指導内容の分配(分断)がなく、導入から乗除まで一貫した連続指導を進める構成であり、形成期に様々な形での分散方式への移行がなされた。この過程の検討は、現行カリキュラムにおける根拠のない分散への批判的検討の素材として重要である。(2)分数の定義に関して、現行と同様の等分割と整数倍によるものばかりではなく、指導の早期にその定義と併せて、商の表現としての分数という定義も導入し、両者の同等性を説明する試みも少なくない。後者は現在の分数指導過程の構成に生かし得る。(3)演算の指導に関して、整数の乗法との連続性・同一性を懇切に説明する教科書も多い。演算の遂行方法の指導に偏りがちな指導方法への批判の視点として重要である。自然科学関係では、近年の中学校・高校における物理分野の教育内容編成の問題点を検討し、明治期中学校物理教科書から読み取れる教育内容編成のあり方と比較した。現在の中学校学習指導要領理科とほぼ同様の教育内容の編成が明治期の中学校物理教科書の一部でも採用されている。しかし、詳細に見ると音の学習の位置づけにちがいがあり、明治期教科書における系統性の方が豊かな音の学習を展開できる可能性がある。さらに読本教科書においても、科学教育の一環を担いうるテーマが多く登場しており、それを位置づけうる教科を越えた理論的カテゴリーの構築の重要性が示された。
著者
飯田 忠 大野 栄三郎 石川 卓哉 川嶋 啓揮 藤城 光弘
出版者
名古屋大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2021-04-01

膵がんに代表される難治がんは免疫チェックポイント阻害剤(以下ICI)に対して抵抗性であり、その原因としてCAFが重要な役割を担っている。近年の研究によりCAFを促進性から抑制性にリプログラム(CAF初期化)させることで抵抗性が改善される可能性が示唆されているがその有効性に関しては明らかとなっていない。我々はMeflinを指標とすることでCAF初期化薬の候補薬を既に同定しており、本研究ではこれらの薬剤とICIとの併用効果を検証し、間質をターゲットとした革新的新規治療法の確立を目指す。
著者
大野 栄三
出版者
一般社団法人 日本教育学会
雑誌
教育学研究 (ISSN:03873161)
巻号頁・発行日
vol.70, no.3, pp.314-324, 2003-09-30 (Released:2007-12-27)

This paper is about school education for fostering scientific literacy. Scientific literacy is one of the most important abilities for average people in order to make their own, rational decisions about how they are going to run their lives. school education, especially compulsory education is the first and probably the last opportunity for many citizens in Japan to receive organized science education. The concept of scientific literacy is examined in action using cartoon and joke. Scientific literacy can be defined as the multi-faceted concept which is related to not merely the science disciplines, but also politics, economics, sociology, philosophy and so on. The school science curricula in Japan mainly consist of teaching the body of science knowledge. The other aspects of scientific literacy have been treated in the curricula as mere additional contents. Teaching the body of science knowledge in Japan is highly regulated with the national education standard and the authorized school textbooks. In every revision of the science education standard since the 1970s, the educational contents have been steadily reduced. As a result of such reduction, some fundamental science concepts have disappeared from the school textbooks, especially in the field of compulsory education. This serious situation means that teaching science at many average public schools can not assure many future citizens of their scientific literacy. The intellectual foundation of science education is strongly connected to our historical, philosophical and sociological view of the nature of science. The national science education standards are infused with just such elements implicitly and explicitly. In this paper, the deflected view of the nature of science described on the published guidebook for the national science education standard in Japan is considered by illustrating what happened to the drafts of the national science education standard for grades K-12 in the U. S. Teachers have the important role in enhancing scientific literacy at school. There are many optional subjects in the high school science curriculum in Japan. The high school curriculum tends to provide only fragmentary treatment of some fundamentally important educational contents. Such fragmentary science education in high school threatens scientific literacy of many future school teachers. Similar difficulties have already been pointed out in 1957 on the governmental report. Universities and colleges of teacher education and training must deal with this situation. The general education curriculum for teacher education and training is discussed in this paper.
著者
大野 栄三
出版者
星の環会
雑誌
理科教室
巻号頁・発行日
vol.49, no.5, 2006-05
著者
小林 昭三 五十嵐 尤二 興治 文子 伊藤 克美 鈴木 恒雄 松田 正久 川勝 博 生源寺 孝浩 石井 恭子 伊藤 稔明 北林 雅洋 種村 雅子 三石 初雄 滝川 洋二 大野 栄三
出版者
新潟大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2009

ミリ秒分解能ICT活用等によるアクティブ・ラーニング(AL)型授業を創新する豊富な研究成果を得た。例えば「摩擦抵抗が無視できる;超軽量力学台車システム、ホバーサッカー型空中浮揚システム、ガラスビーズ敷き滑走台システム、アクリルパイプ系吹き矢システム、V字型振り子衝突システム、摩擦抵抗が支配的な超軽量紙カップ落下システム」他、等の体系的AL型授業法を研究開発した。これ等の本研究の成果を国内外の学会やワークショップ・ICPE国際会議等で発表・交流して国内外での多様な普及活動に取り組んだ。