著者
冨澤 かな 木村 拓 成田 健太郎 永井 正勝 中村 覚 福島 幸宏
出版者
一般社団法人 情報科学技術協会
雑誌
情報の科学と技術 (ISSN:09133801)
巻号頁・発行日
vol.68, no.3, pp.129-134, 2018-03-01 (Released:2018-03-01)

東京大学附属図書館U-PARL(アジア研究図書館上廣倫理財団寄付研究部門)は,本学所蔵資料から選定した漢籍・碑帖拓本の資料画像をFlickr上で公開している。資料のデジタル化とアーカイブ構築のあり方を模索した結果,限られたリソースでも実現と持続が可能な,小さい構成でありながら,広域的な学術基盤整備と断絶せず,高度な研究利用にも展開しうる,デジタルアーカイブの「裾野のモデル」を実現しうる方策として選択したものである。その経緯と現状及び今後の展望について,特に漢籍・碑帖拓本資料の統合メタデータ策定,CCライセンス表示,OmekaとIIIFを利用した研究環境構築の試みに焦点をあてて論ずる。
著者
成田 健太郎
出版者
書学書道史学会
雑誌
書学書道史研究 (ISSN:18832784)
巻号頁・発行日
vol.2017, no.27, pp.29-41,85-84, 2017-11-30 (Released:2018-03-23)

In this article, I examine the nature of bibliographic records of calligraphic rubbings based on a grasp of their distinguishing characteristics as source material and give an outline of the preparation of bibliographic records and underlying ideas that I have been putting into practice at the University of Tokyo Library, to which I am affiliated, when making the Libraryʼs calligraphic rubbings publicly accessible.  The principal distinguishing characteristic of calligraphic rubbings as source material is the multilayeredness of responsibility. The responsibilities of many people from different periods accrue during the course of creating a calligraphic rubbing, and in research importance must be given to both the individuality and commonalities conferred on the material by these multiple responsibilities. But judging from precedents for bibliographic records of calligraphic rubbings―such as bibliographic records based on the Nippon (Japanese) Cataloging Rules, catalogues of Chinese books, metadata elements used in the main collections of rubbings in Japan, and the “Cataloging Rules for Chinese Rubbings” prescribed by the National Library of China―a form of bibliographic description that takes due account of the multilayeredness of responsibility has not yet been realized.  Meanwhile, it is worth noting that in the Functional Requirements for Bibliographic Records endorsed by the International Federation of Library Associations and Institutions it is reported that bibliographic records require functions for recording four attributes, namely, work, expression, manifestation, and item. However, because the locus of responsibility for each attribute cannot be recorded in this model, I have not applied it as it is to calligraphic rubbings and have only referred to its underlying ideas.  Taking the above observations into account, in this article I propose metadata elements that are divided into the five strata of work, version, materialization, item, and data and make it possible to record the multilayeredness of responsibility with a certain degree of accuracy.
著者
成田 健太郎
出版者
書論研究会
雑誌
書論
巻号頁・発行日
no.40, pp.78-91, 2014-08
著者
中村 覚 成田 健太郎 永井 正勝
雑誌
じんもんこん2018論文集
巻号頁・発行日
vol.2018, pp.297-302, 2018-11-24

法帖の研究において,版の異同を検討し,その系統を詳らかにすることは肝要である.本研究ではこのような法帖研究の支援を目的として,法帖における異版作品の比較を支援するシステムを開発した.典拠データのLinked Data 化と,複数機関が提供するIIIF 準拠画像に対するアノテーション付与による個別作品の識別により,異版関係にある個別作品を検出可能なシステムを構築した.国立国会図書館,国文学研究資料館,東京大学附属図書館が提供する法帖画像を対象としたケーススタディを通じ,版6 件,著者252 件,作品902 件,異版作品1403 件から構成される典拠データの作成,および213 件の個別作品に対して紐づけを行い,任意の異版作品の異なる個別資料における再現例を検出できることを確認した.
著者
成田 健太郎
出版者
埼玉大学教養学部
雑誌
埼玉大学紀要. 教養学部 = Saitama University Review. Faculty of Liberal Arts (ISSN:1349824X)
巻号頁・発行日
vol.54, no.1, pp.41-68, 2018

This paper is the first part of an annotated English translation of the section “Calligraphy 書” of the Taiping yulan 太平御覽.
著者
成田 健太郎 中村 覚 水野 遊大
出版者
書学書道史学会
雑誌
書学書道史研究 (ISSN:18832784)
巻号頁・発行日
vol.2020, no.30, pp.71-82,158, 2020-10-31 (Released:2021-03-16)

In recent years, an increasing number of Hojo images have been made public in web data archives. This paper examines a method of, as described below, and its practicability in processing properly a group of archived image data using presently available techniques, thereby enhancing the efficiency of comparative research of Hojos, and thus contributing to the development of research into the history of calligraphy.  First, an identifier is given to each of the works listed in Hojos to create source data. The same identifier is given to images of the same work in different materials in order to achieve source control in detecting all the reproduced images of the same work in different materials in a single action.  Second, a mechanism is devised to recognize the line breaks in the images, line breaks are given to Hojo images semi-automatically, and an identifier is given to the respective lines. By relating these line identifiers to the above-mentioned work identifiers, it is possible to cut out the image of the target work from the overall image data and display it.  Third, an arbitrary string of letters is selected and the mechanism detects images of identical parts among different materials using image-processing technology. This makes it possible to reference different versions of the same work listed in different Hojos without adding text information to the images.  Despite the necessity of further technical improvement regarding the referencing of different versions as described in step three, a series of experiments conducted to establish the above-mentioned method suggested the possibility that image processing technology can be developed as a tool to examine more detailed differences found among different lines of Hojos.
著者
成田 健太郎
出版者
埼玉大学教養学部・大学院人文社会科学研究科
雑誌
書くこと/書かれたもの : 表現行為と表現 (埼玉大学教養学部 リベラルアーツ叢書12)
巻号頁・発行日
pp.89-102, 2021

東晋の能書王羲之の代表作として知られる書跡『蘭亭』は、唐代に墨跡本が、また宋代には定武本をはじめとする刻石本が流布した。文献資料に徴すると、いずれの時代にも市中において自発的に『蘭亭』の諸本が生産され流通した状況があり、特に宋代にはそのような状況に士大夫階層が主体的に関わっていたことが知られる。しかし言説としては、『蘭亭』は皇帝の専有から偶然に流出したものとしてしばしば語られ、想定される状況と一致しないところがある。ただしそのような言説も、墨跡本・刻石本に共通する出現から消失に至る循環、あるいは唐と宋の時代相の差異といった点において参照価値を有する。
著者
成田 健太郎
出版者
埼玉大学教養学部
雑誌
埼玉大学紀要. 教養学部 = Saitama University Review. Faculty of Liberal Arts (ISSN:1349824X)
巻号頁・発行日
vol.54, no.2, pp.111-130, 2019

This paper is the second part of an annotated English translation of the section “Calligraphy 書” of the Taiping yulan 太平御覽.
著者
成田 健太郎
出版者
埼玉大学教養学部
雑誌
埼玉大学紀要. 教養学部 = Saitama University Review. Faculty of Liberal Arts (ISSN:1349824X)
巻号頁・発行日
vol.55, no.2, pp.149-176, 2020

This paper is the third and last part of an annotated English translation of the section “Calligraphy 書” of the Taiping yulan 太平御覽.
著者
冨澤 かな 木村 拓 成田 健太郎 永井 正勝 中村 覚 福島 幸宏
出版者
一般社団法人 情報科学技術協会
雑誌
情報の科学と技術 (ISSN:09133801)
巻号頁・発行日
vol.68, no.3, pp.129-134, 2018

<p>東京大学附属図書館U-PARL(アジア研究図書館上廣倫理財団寄付研究部門)は,本学所蔵資料から選定した漢籍・碑帖拓本の資料画像をFlickr上で公開している。資料のデジタル化とアーカイブ構築のあり方を模索した結果,限られたリソースでも実現と持続が可能な,小さい構成でありながら,広域的な学術基盤整備と断絶せず,高度な研究利用にも展開しうる,デジタルアーカイブの「裾野のモデル」を実現しうる方策として選択したものである。その経緯と現状及び今後の展望について,特に漢籍・碑帖拓本資料の統合メタデータ策定,CCライセンス表示,OmekaとIIIFを利用した研究環境構築の試みに焦点をあてて論ずる。</p>
著者
成田 健太郎
出版者
書学書道史学会
雑誌
書学書道史研究 (ISSN:18832784)
巻号頁・発行日
vol.2012, no.22, pp.13-26, 2012 (Released:2013-06-02)

Zhang Huaiguan 張懷〓 was a leading theoretician of calligraphy in the Tang, and in the Shuduan 書斷, his representative work, he develops his own theories about calligraphic styles and calligraphers on the basis of copious references cited from many written sources. Therefore, in order to gain an understanding of the Shuduan, it is essential to clarify his use of sources.  In this article, taking into account past research, I carefully examine the actual use of sources in the Shuduan, and I educe the following general rules: (1) facts that are found in general (non-calligraphic) works possessing an established scholarly reputation, are widely shared, and are publicly recognized are used without citing the author's name or the book's title; (2) when utilizing the views of predecessors in discussions about matters regarding which there is no generally accepted view, the author's name is given in the case of works about calligraphy and the book's title in the case of non-calligraphic works; (3) criticism about works of calligraphy is utilized by giving only the author's name; (4) popular traditions about calligraphy that fall under (1) are utilized without giving the author's name or the book's title; and (5) popular traditions and manuals of calligraphy that are hardly worth consulting in scholarly terms are not utilized.  This writing stance can be characterized as an orientation characteristic of orthodox calligraphic studies, which pursued the elegant and eschewed the vulgar, and from this there is also gained a perspective that divides calligraphic treatises over the ages into orthodox treatises that are worth consulting for their scholarlymerits and popular treatises that are not. But it is also a fact that there are a small number of passages in the Shuduan for which, contrary to this basic orientation, popular treatises may have been utilized. Furthermore, when one traces the history of the reception of the Shuduan in later times, it becomes clear that it drew closer to popular treatises in the way in which it was read, and its image eventually changed from its original image of an orthodox treatise on calligraphy to the exact opposite of a treatise with a popular coloration.