著者
前田 英行 小西 千代美 鈴木 孝志 中川 正明 五百井 俊宏 永谷 裕子 柴垣 太郎 高橋 邦夫 小林 雅史
出版者
プロジェクトマネジメント学会
雑誌
プロジェクトマネジメント学会研究発表大会予稿集
巻号頁・発行日
vol.2011, pp.114-117, 2011-03-10

2010年8月にプロジェクトマネジメント経験者・学識経験者20名による「メンタルヘルス研究会ワークショップ2010」を開催した.ワークショップの目的は,ワールドカフェ手法を導入し,メンタルヘルス不全に関する暗黙知を予防に活用できる形式知に変換することである.ワールドカフェによりアイディアを抽出し,対話,統合,投票により得られた結果は,(1)「プロジェクトは明るくリーダが率先」,(2)「ビーチパーティでチームビルディング」,(3)「9番バッターで思いっきり三振」,(4)「ファミリーケア・フレンドケアを大切に」,という4つの文章にまとめられた.これらの結果から,メンタルヘルス不全の予防策として,プロジェクトを(1)明るく前向きな場,(2)良い仲間関係の場,(3)育成と成長の場,(4)生活と仕事のバランスのとれた場,とすることが最重要であることが分かった.
著者
井上 雅裕 丸山 智子 永谷 裕子
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.61, no.5, pp.5_34-5_39, 2013 (Released:2013-10-13)
参考文献数
11

The knowledge and skills in systems engineering are necessary for engineers and students in all engineering fields. We introduced leadership and human skill education with interdisciplinary communication. Leadership education in conjunction with lectures, role-play, real experience and pseudo experience with the use of simulator provides students with experience as well as knowledge, and accelerates the process of acquiring leadership skills. We introduce a new educational approach which links a variety of pseudo experience with real actions of students in university research and engineering activities. The education links knowledge, pseudo experience and real action to improve students’ leadership. The learning outcomes of education were assessed by rubric and learning portfolio.