著者
津田 博幸
出版者
日本文学協会
雑誌
日本文学 (ISSN:03869903)
巻号頁・発行日
vol.46, no.10, pp.62-66, 1997-10-10
著者
津田 博司
出版者
オーストラリア学会
雑誌
オーストラリア研究 (ISSN:09198911)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.76-87, 2016 (Released:2017-04-28)

The aim of this essay is to locate the ongoing resurgence of Anzac Day in the context of neoliberalist culture since the late 1980s. Approaching to the centenary years of the First World War, the Anzac tradition is capturing the interests as a subject of historical studies. Some historians argue the narrative surrounding Anzac Day works as a‘ civil religion’ to substitute Christianity in the secular, multicultural society, while others criticise the growing nationalistic attachment to the Anzac legend, allegedly promoted under the Howard government, as the‘ militarisation’ of Australian history. This essay focuses on the bipartisan social consciousness to use the Anzac myth as a source of national unity, with the rise of neo-liberalism from the Hawke labor government to the Abbott liberal government. The discursive shifts concerning Anzac Day over the last three decades demonstrate how the representation of history has been inclined to be more inclusive in terms of generation, ethnicity and cultural backgrounds. Various agents of memory, such as politicians, ex-servicemen, or academic historians, participate in constructing the cohesive memory which would incorporate non-Anglo-Celtic minorities in the diverse population including indigenous Australians. This apparently harmonious process of myth-making, however, came as a psychological retreat from the confronting debate on colonisation and the‘ frontier wars’. In some cases, the emphasis on the indigenous war service offers a symbolic‘ reconciliation’ through the Anzac tradition. That fits the political correctness in the multicultural society and mediates the fragile sense of community under neo-liberalism. But, as shown in the protest on Anzac Day in Canberra, the incorporation of indigenous history into the dominant nationalist narrative is still problematic and traumatic. In this sense, the recent revival of Anzac Day symbolises the ambivalent attitude to history and national unity in Australia.
著者
津田博幸著
出版者
森話社
巻号頁・発行日
2014
著者
大西 玲子 藤井 弘二 津田 博子 今井 克己
出版者
一般社団法人 日本老年医学会
雑誌
日本老年医学会雑誌 (ISSN:03009173)
巻号頁・発行日
vol.49, no.6, pp.746-751, 2012 (Released:2013-07-24)
参考文献数
19

目的:栄養評価に必須である体重測定において,寝たきりの要介護高齢者では,ベッド式体重計や吊り下げ式体重計等特別な装置が必要となる.また在宅の高齢者では体重の計測そのものが困難であることが多い.そこで,身体計測値から体重推定式の算出を試みた.方法:対象者は要介護病棟・長期療養病棟に入院している患者のうち,同意を得られた74歳以上の要介護度4~5の165名(男性33名,女性132名)である.身体計測項目は,身長,体重,上腕周囲長,上腕三頭筋皮下脂肪厚,肩甲骨下部皮下脂肪厚,下腿周囲長,腹囲とした.結果:体重と各身体計測値および年齢との相関関係を検討したところ,男性では腹囲(r=0.891,p<0.0001),年齢(r=0.779,p<0.0001),下腿周囲長(r=0.614,p<0.0001)の順に,女性では腹囲(0.806,p<0.0001),上腕三頭筋皮下脂肪厚(r=0.723,p<0.0001),上腕周囲長(r=0.662,p<0.0001)の順に体重と強く相関することが分かった.重回帰分析により求めた体重推定式は男性では体重=0.660×腹囲(cm)+0.702×下腿周囲長(cm)+0.096×年齢(歳)-26.917(R2=0.862,p<0.001),女性では体重=0.315×腹囲(cm)+0.684×上腕周囲長(cm)+0.183×身長(cm)-28.788(R2=0.836,p<0.001)となった.結論:男性では体重の約86%,女性では約84%を説明できる推定精度の高い推定式が作成できた.男女ともに腹囲が独立変数として選択されたことから,内臓脂肪蓄積の指標として使用されている腹囲は,寝たきり要介護高齢者の体重を推定するうえで有効な身体計測項目と考えられた.
著者
津田 博司
出版者
オーストラリア学会
雑誌
オーストラリア研究 (ISSN:09198911)
巻号頁・発行日
no.29, pp.76-87, 2016-03-20

The aim of this essay is to locate the ongoing resurgence of Anzac Day in the context of neo-liberalist culture since the late 1980s. Approaching to the centenary years of the First World War, the Anzac tradition is capturing the interests as a subject of historical studies. Some historians argue the narrative surrounding Anzac Day works as a 'civil religion' to substitute Christianity in the secular, multicultural society, while others criticise the growing nationalistic attachment to the Anzac legend, allegedly promoted under the Howard government, as the 'militarisation' of Australian history. This essay focuses on the bipartisan social consciousness to use the Anzac myth as a source of national unity, with the rise of neo-liberalism from the Hawke labor government to the Abbott liberal government. The discursive shifts concerning Anzac Day over the last three decades demonstrate how the representation of history has been inclined to be more inclusive in terms of generation, ethnicity and cultural backgrounds. Various agents of memory, such as politicians, ex-servicemen, or academic historians, participate in constructing the cohesive memory which would incorporate non-Anglo-Celtic minorities in the diverse population including indigenous Australians. This apparently harmonious process of myth-making, however, came as a psychological retreat from the confronting debate on colonisation and the 'frontier wars'. In some cases, the emphasis on the indigenous war service offers a symbolic 'reconciliation' through the Anzac tradition. That fits the political correctness in the multicultural society and mediates the fragile sense of community under neo-liberalism. But, as shown in the protest on Anzac Day in Canberra, the incorporation of indigenous history into the dominant nationalist narrative is still problematic and traumatic. In this sense, the recent revival of Anzac Day symbolises the ambivalent attitude to history and national unity in Australia.
著者
津田 博
出版者
近畿大学商経学会
雑誌
商経学叢 (ISSN:04502825)
巻号頁・発行日
no.169, pp.249-259, 2013-12
著者
大山 篤之 津田 博史
出版者
一般社団法人 日本金融・証券計量・工学学会
雑誌
ジャフィー・ジャーナル (ISSN:24344702)
巻号頁・発行日
vol.20, pp.55-69, 2022 (Released:2022-06-08)
参考文献数
4

本研究では,HFTの実態を把握すべく,東証の板再現データ(2010年1月から2015年9月までの全数調査約256億件の注文情報)からHFT業者の日本市場への参入の軌跡や,市場シェア,取引スタイル等を分析した.先行研究では,コロケーション経由に基づくHFT判定が主流であったが,各仮想サーバに対して,これまで行われなかった膨大な注文情報を細かく集計する探索型の分析を通じて,①手動注文と成行注文が顕著に含まれない仮想サーバと含まれる仮想サーバに分類された点,②HFT特有の高頻度性を有する仮想サーバが前者であるという点の2つの新たな知見が得られた.そこで,本研究では,この新たな知見に基づきアルゴリズム化基準(「取引自動化」と「仮想サーバの専有」を基準とした『アルゴリズム化基準』)を提案することで,これまで把握されてこなかったHFTの全貌や実態を下記通り明らかにすることができた.(1)この提案したアルゴリズム化基準によって,典型的なHFT(高頻度かつ高速の注文を行う者)の取引グループを捕捉できた,(2)特に,2014から2015年の観察期間では,仮想サーバの約65%,注文総数の約70%,売買代金の約45%がHFTによって占められていること,(3)HFTはザラバで注文を行う一方,信用取引を行わないこと,(4)IOC注文を行うのは,HFTの中でも特にアルゴリズム化度合が高いグループに限定されること,(5)HFTの中でも特にアルゴリズム化度合及び高頻度性の双方が高いグループで,空売り注文を駆使し,マーケットメイク(メイク注文が多くテイク注文が少ない)を行っていること,がそれぞれ判明した.