著者
武田 雅哉 濱田 麻矢 越野 剛 加部 勇一郎 田村 容子 向後 恵里子 藤井 得弘
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2013-04-01

本研究は、中国における「乳房」の表象を、中華圏・ロシア・日本の各地域における表象と比較し、非西欧圏・社会主義圏における「乳房」イメージの生成、交流、変遷について明らかにするものである。分析の中心となるのは、19世紀から20世紀にかけての画報(絵入り新聞)・連環画(絵物語)・ポスターなどの図像資料、および新聞記事や文学などの文字資料である。研究成果は、株式会社ワコールの主催する「乳房文化研究会」の定例研究会「アジアにおける乳房観 Part3~中国人女性の身体意識と文化・ファッション~」において発表したほか、書籍として刊行予定である。
著者
濱田 麻矢 宇野木 洋 松浦 恆雄 福家 道信 絹川 浩敏 西村 正男 今泉 秀人 藤野 真子 三須 祐介 星名 宏修 大東 和重
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2011-11-18

日中戦争勃発の1937年から東アジアに冷戦体制が確立する1952年までを対象にして、中華圏における文化文芸の諸相に、文学テクスト・メディア分析・体制分析という三つの角度からアプローチした。2011年には移民研究についての勉強会を行い、2012年には40年代の女性形象についてシンポジウムを行った。また2013年は名古屋で、2014年には北京で研究集会を行い、文学、映画、演劇、音楽、などのメディアについて、日・中・台・米・シンガポール・マレーシアの研究者が集まり、横断的な討論を行った。なお、この研究成果は現在翻訳中で、2015年に論文集として出版予定である。
著者
濱田 麻矢
出版者
京都大學文學部中國語學中國文學硏究室內中國文學會
雑誌
中國文學報 (ISSN:05780934)
巻号頁・発行日
vol.88, pp.57-78, 2016-10

How did "new women" decide the course of their lives in modern China and how did authors depict them in fiction? This article examines the image of the "intellectual young woman" in 20th Century Chinese literature. I begin by analyzing studies on images in Japanese modern literature and choosing three points of reference for my study of Chinese literature. First, female students in modern Asia deviated from the norm that expected girls to marry and bear children as soon as possible. Second, although all-girls schools accelerated the creation of same-sex romantic communities, female students were still expected to conform to heteronormativity after graduation. Third, while intellectual female students attracted modern youth as atypical women to desire, they were also avoided when they were too uninhibited. Ultimately, the educational system expected girls to be faithful to their husbands and not to be too independent. In ancient China, it was said that "a woman who lacks talent is virtuous"; and daughters' lives were decided by patriarchs. However, when they started getting access to modern education, many girls started to think that they should or must decide on how they live their life. Additionally, for a young woman, decisions on the course of their life usually meant decisions related to love and marriage. During the Republican period, many heroines declared, "I'm my own mistress, " which implied that they opposed marriages arranged by patriarchs and tried to choose their partner on their own. For example, in Lu Xun's Mourning the Dead, as the May Fourth movement began, male authors appraised brave and attractive young women in their work. With respect to female authors, the heroine in Feng Yuanjun's The Travel, insists that platonic love is the most supreme mental act, while Ding Ling's The Diary of Miss Sophie dealt with the female narrator's carnal desire. As the concept of free love became more familiar, works of fiction started to depict the change from sublime love to petty and dull romance. When wives within fiction found themselves confined to the cage of their homes, they could not attribute it to the patriarchs as they had made their decisions on their own. This unstable concept of free love was ended by the cultural policy of the Communist Party. During the formation of the People's Republic of China, many stories describe girls who decided to engage in revolution instead of love, and this engagement was considered more valuable. By the Great Proletarian Cultural Revolution, love and sex had disappeared from fiction. After the Cultural Revolution had ended and Deng Xiaoping initiated the Reform and Opening-up policy, the absoluteness of heterosexual love was once again questioned. In Wang Anyi's Brothers, heroines emphasize bonds between women, try to escape from heteronormativity, but end up failing. In fact, the texts from the May Fourth era reveal that there were many girls who did not conform to heterosexuality. This indicates that the recognition that a "happy marriage" is not the only goal for girls emerged during the early years of modern China.
著者
濱田 麻矢
出版者
東方学会
雑誌
東方学 (ISSN:04957199)
巻号頁・発行日
vol.131, pp.89-106, 2016-01
著者
中山 文 成田 静香 野村 鮎子 濱田 麻矢 西川 真子 松尾 肇子 林 香奈
出版者
神戸学院大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2003

この研究の目的は、現代中国の中国文化(文学・演劇・映画など)に表れたジェンダーを明らかにすること、および文化の根底にある中国人のジェンダー観念を歴史的に考察することであった。我々は、平成15年度〜16年度(2003年4月〜2006年3月)にかけて、これをテーマとする研究会を計22回開催し、平均して毎回14〜15名の参加者を得た。2004年3月7日の国際シンポジウム「中国演劇におけるジェンダーの表象」では、パネリストとして、中国から中国の女性演劇である越劇の監督である楊小青氏、中国戯劇家協会の重鎮で『中国戯劇』の副主編である黎継徳氏を迎え、日本側からは中山文(神戸学院大学)、伊藤茂氏(神戸学院大学)、細井尚子氏(立教大学)が加わり、中国の越劇と日本の宝塚との比較やジェンダーの表象について討論した。また、2005年6月25日〜26日には、日中の女性演劇の比較をテーマとする国際シンポジウム「男らしさ・女らしさの作り方-越劇と宝塚」を開催した。宝塚からは、草野旦氏(演出家)・磯野千尋氏(宝塚歌劇団専科、男役)・一原けい氏(宝塚歌劇団専科、女役)、越劇(中国の女性演劇)からは、楊小青氏(演出家)・陳雪薄氏(杭州越劇院、男役)・周俊氏(杭州越劇院花旦、女役)を迎え、実演を交えて、一般にも広く公開した。このほか、研究会では、中国のジェンダーを歴史的に考察するための入門書『中国女性史入門-女たちの今と昔』(人文書院2005年3月)を編纂・出版した。この書は、中国女性の歴史を、婚姻生育・教育・女性運動・労働・身体・文芸・政治ヒエラルキー・信仰の8つのテーマに分けて解説したもので、すでに書評などで高い評価を得ている。
著者
緒形 康 嘉指 信雄 田中 康二 樋口 大祐 濱田 麻矢
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2005

具体的内容 3年間の研究成果をまとめた学術論文集の執筆を中心とした活動を行い、緒形康編『一九三〇年代と接触空間-ディアスポラの思想と文学』双文社出版、2008年3月を出版した。意義 一九一四年から四五年における神戸の文化研究を進める中で、仁川、釜山、ソウル(韓国)や青島、上海、広州、台北(中国・台湾地域)等と神戸が有したネットワークが、複数文化の共生の技法を生み出す上で重要であることが明らかになった。本書は、そうした東アジア海港都市のネットワークが大きな社会的・文化的な役割を担った一九三〇年代を取り上げ、総力戦・戦時動員体制・ファシズムといった様々な位置付けがなされてきたこの時代を新しい視点から再考した点に学術的意義がある。重要性 一九三〇年代における亡命やディアスポラは、既存の国家や共同体からの離脱という形だけではなく、共同体内部の再編、あるいは個人の内面における転向や共同幻想の再編という形でも出現した。その先に現れるのは、様々な背景を持つ異文化間の「接触空間」(contact zone)である。本研究の重要性は、異文化の対立と衝突を超えて共生し合い、領有化された新たな接触空間の可能性を、亡命とディアスポラという政治的・文化的背景の中に探ろうとしたことである。