著者
萩原 裕子
出版者
一般社団法人大学英語教育学会
雑誌
JACET中部支部紀要 (ISSN:18815375)
巻号頁・発行日
no.10, pp.1-10, 2012-12-20

The expectations of English language education in Japan have never been so high during the last few decades. To facilitate the effective learning and communication through English language, we must understand the basic mechanisms of brain development and language learning. In this invited article, we first explain the up-to-date information on the relationship between brain development and language acquisition and processing. Then, some of the results of our brain-based cohort study of elementary school children are briefly shown. It is emphasized that interdisciplinary collaboration and innovative technologies such as multichannel Event-related potentials and near infrared spectroscopy are effective to uncover the language functions in the children's developing brain. We hope that such effort may ultimately offer an insight into the effective English teaching/learning for schoolteachers and policy makers.
著者
萩原 悟一 Mariya A. YUKHYMENKO–LESCROART 下園 博信 磯貝 浩久 秋山 大輔 神力 亮太 大下 和茂 萩原 裕子
出版者
Japan Society of Sports Industry
雑誌
スポーツ産業学研究 (ISSN:13430688)
巻号頁・発行日
vol.30, no.2, pp.2_183-2_193, 2020 (Released:2020-04-20)
参考文献数
36
被引用文献数
2

The purpose of this study was to develop a Japanese version of the Academic Athletic Identity Scale (AAIS-J), originally developed by Yukhymenko-Lescroart (2014) and to examine the relationship between academic athletic identity and grade point average (GPA). The participants were 251 student athletes who compete at the national collegiate level (male : 155, female : 96, age : M=20.33, SD=1.18). The Academic Athletic Identity Scale (AAIS) (Yukhymenko-Lescroart, 2014) was translated into Japanese using the back-translation method, and the reliability and validity of the AAIS-J were examined. The results indicated the reliability (internal consistency) and validity (construct validity, criterion-related validity) of the AAIS-J and illustrated the scale’s usefulness. In addition, the result of examining the relationship between academic athletic identity and GPA showed that student athletes who have a higher academic identity indicated higher GPA, and higher athletic identity was also positively associated with GPA. These results indicated both similar and different results of previous studies about the relationship between student athlete identity and GPA, thus, this study provided new knowledge about Japanese student athletes. In conclusion, this study confirmed the reliability, validity and usefulness of the AAIS-J.
著者
萩原 裕子
出版者
日本失語症学会 (現 一般社団法人 日本高次脳機能障害学会)
雑誌
失語症研究 (ISSN:02859513)
巻号頁・発行日
vol.20, no.3, pp.184-193, 2000 (Released:2006-04-25)
参考文献数
25

人間言語には,個々の言語にみられる表面的な違いの背後に,文の骨組みを形成する階層構造が普遍的に存在する (Chomsky 1993,1995) 。本稿では「生成文法」で仮定されている階層構造に基づいて,失文法失語のデータを分析した。Hagiwara (1995) で示した「低位にある要素ほど保持され高位の要素は失われやすい」という一般化は,その後,構造の異なるさまざまな言語 (たとえば,ヘブライ語,アラビア語,オランダ語,フランス語など) で検証され,そのいずれもが仮説を支持する証拠を報告している。さらに,Hagiwara (1995) がこの現象の根拠として提案した「失文法における経済性の原理」は,その後に提案された類種の仮説よりもその適用範囲と妥当性という点で説明力が高いことを示した。最後に,言語理論に基づいたアプローチによる文法障害の評価とその治療法への応用について検討した。
著者
伊藤 たかね 萩原 裕子 杉岡 洋子
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

本研究では,語レベルの言語処理にかかわる心内・脳内メカニズムを明らかにすることを目的として,事象関連電位(ERP)計測の手法を用いた実験を行った。具体的には,複文の特徴を示す複雑述語(サセ使役)および,動詞の屈折を取り上げ,いずれの場合にも規則による演算処理と,レキシコン内のネットワーク的記憶という,質の異なる処理メカニズムが働いていることを示唆する結果を得た。