著者
蓮池 公威 松尾 俊彦 竹内 功 戸崎 幹夫
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.48, pp.300-301, 2001-10-15

In this paper, we explore a method for designing and analyzing artifacts from the viewpoint of interaction design. User's experience is shaped via interaction among users, artifacts, and environment along user's activity. We focuses on interaction design in earlier phase of product planning to shape better user's experience. We think it is best for our purpose to utilise and enhance scenario based design and skit performing method. Based on this idea, we carried out a case study, and propose a methodology for interaction design.
著者
松林 景子 蓮池 公威
出版者
一般社団法人 日本デザイン学会
雑誌
日本デザイン学会研究発表大会概要集 日本デザイン学会 第65回春季研究発表大会
巻号頁・発行日
pp.126-127, 2018 (Released:2018-06-21)

近年、帳票の電子化が進んでいるが、官公庁や企業では依然として、手書きの紙帳票の管理やシステムへの入力に多くの時間と労力が費やされている。富士ゼロックスではこのような業務に対応するため、手書き用帳票の設計から、印刷、帳票回収後のデータのOCR読み取り・入力、進捗状況の可視化、書類の不備の確認、各種通知文書等の印刷、台帳管理まで、帳票処理に関する業務プロセスをトータルにサポートするシステムを汎用商品化した。この商品化に至る過程では、最初に官公庁向け帳票処理業務のシステムの概念モデルが構想され、そこから個別案件での具現化とモデルの修正を経て商品化を果たした。本稿では、概念モデルを具現化する個別案件からデザイナーが参画しHCDプロセスを実践することにより、システム構築と運用からメッセージと業務モデルを抽出し、汎用商品化を実現したプロセスを報告する。
著者
大山 努 蓮池 公威 田丸 恵理子 廣瀬 吉嗣
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.51, pp.302-303, 2004-05-30

In order to show people information effectively, it is necessary to know human's characteristic. We examined the method of effective information presentation based on a space, which is the bank's test branch, using a user's eye-movement and behavior. From this case study, we showed that the problem of information presentation might be able to be extracted by considering the relation between informational role and fixation number, fixation time of eye movement. We got a possibility that information could be received from the analysis of eye movement and behavior.
著者
平野 靖洋 田丸 恵理子 蓮池 公威 北崎 允子 高木 友史 三島 悠
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.54, pp.92-93, 2007-06-20
被引用文献数
3

Currently many types of document media are used in office works, and the variety will be much diversified by emerging new media such as electrical papers. Therefore, more flexible and fluid environment is required for diversified document media in advanced workspace. To design the new environment as mentioned, it is essential to understand and analyze the nature of document work. This report explains the study of the design process in advanced environment through observation and prototyping of the nature of document work.
著者
蓮池 公威 大山 努 田丸 恵理子 廣瀬 吉嗣
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.51, pp.300-301, 2004-05-30

In this paper, we explore a method for observing user's behavior and analyzing interaction along the user's activity, employing eye movement protocols. We think we can enhance our interaction analysis method by using eye movement protocols as an intermediate object for communicating with users. Based on this idea, we applied this method to an evaluation of renewal design for a bank branch. From this case study, we can understand how users interact with artifacts and information spread over the space, and what are the key points for better user experiences.
著者
廣瀬 吉嗣 田丸 恵理子 蓮池 公威 大山 努
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.51, pp.304-305, 2004-05-30

Some frameworks have been suggested as approaches to evaluate a design of store space. These frameworks integrate Kansei, eye-movements and behaviors of consumers. This research focuses on those framework approaches, especially the evaluation method of space image. Specifically, it presents a case study that provides the evaluation of a bank's pilot branch that has been reconfigured. This study performs kansei-evaluation on the pilot office from various points of view to find possible perception differences between the company and customers, and reports on an approach to design a more customer-oriented branch office of the bank.
著者
田丸 恵理子 廣瀬 吉嗣 蓮池 公威 大山 努
出版者
Japanese Society for the Science of Design
雑誌
日本デザイン学会研究発表大会概要集
巻号頁・発行日
pp.F18, 2004 (Released:2005-06-15)

インターネットの普及によって、仮想スペース上での商品の売買がさかんになる一方、物理的な店舗空間の意味の再考が求められている。店舗は単に商品を売るという場所から、新しいサービスを提供する場へと変化が求められている。このような背景から考えると、店舗を評価する際、「ユーザ体験」という観点からの捉えなおしが必要となってくるであろう。店舗という空間は、単に建造物そのものとして成り立っているのではなく、むしろ、人と空間とのインタラクションで構築されていると言える。それゆえに、空間のデザインや評価は、物理的な空間を評価することではなく、そこでのユーザの体験を評価することである。このような観点から、われわれは感性評価、視線分析、インタラクション分析を融合し、店舗のような空間でのユーザ体験を評価・分析するフレームワークを提案する。さらに、本フレームワークを、新しいコンセプトに基づいて構築された銀行の試験店舗に適用し、この店舗空間がどのような顧客の新しい体験を創出できるのかを評価した。この結果から、本フレームの有効性を確認した。
著者
蓮池 公威 松尾 俊彦 竹内 功 戸崎 幹夫
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.49, pp.64-65, 2002-11-05
被引用文献数
1

In this paper, we explore a method for prototyping user experiences by using scenario and skit performance technique. User's experience is shaped via interaction among users, artifacts, and environment along user's activity. We focuses on interaction design in earlier phase of product planning to shape better user's experience. We think it is bast for our purpose to use and enhance scenario-based design and skit performing method. Based on this idea, we carried out a case study of user participation, using our scenario description, skit performance, and observation framework.
著者
高田 理恵 蓮池 公威 戸崎 幹夫 田丸 恵理子
出版者
日本デザイン学会
雑誌
デザイン学研究. 研究発表大会概要集 (ISSN:09108173)
巻号頁・発行日
no.48, pp.284-285, 2001-10-15

The purpose of study is to investigate image structure about interaction views of products. We used the questionnaire to derive image structure of interaction views. We conducted several analyses on interaction views of 5 photocopier products. It was founded that each of interaction views had a different validation point of view. Value in use is important in office products. Because many of customer realize the value of a product in a office. So I think that the control of interaction image build strong product identity.