著者
多田 清和 信田 康太 加藤 友希 藤田 吾郎 広山 信朗
出版者
一般社団法人 電気学会
雑誌
電気学会誌 (ISSN:13405551)
巻号頁・発行日
vol.126, no.8, pp.550-553, 2006-08-01 (Released:2007-02-06)
参考文献数
2

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著者
藤田 吾郎
出版者
鉄道図書刊行会
雑誌
鉄道ピクトリアル (ISSN:00404047)
巻号頁・発行日
vol.50, no.8, pp.68-71, 2000-08
著者
藤田 吾郎
出版者
日本政治学会
雑誌
年報政治学 (ISSN:05494192)
巻号頁・発行日
vol.73, no.2, pp.2_190-2_211, 2022 (Released:2023-12-15)

本稿は、総司令部民政局文書や近年公開された関係者の日記などの一次史料を活用し、保守勢力内部の諸アクターの構想およびその相互作用に着目して、日本占領末期(1951‒1952年)における治安機構の統合問題を分析するものである。日本の独立回復が迫り、かつ治安情勢が緊迫化する中、吉田茂首相は、国家地方警察、自治体警察、法務府特別審査局、警察予備隊、海上保安庁といった諸治安機構を統合して単一の治安官庁である治安省を創設することで、日本政府の治安責任を強化することを試みた。しかし、大橋武夫を中心とする吉田側近が、警察国家の復活を懸念する観点から治安省の創設に強硬に抵抗したことで、この試みは挫折した。さらに、吉田はその後、国家地方警察の一部と法務府特別審査局の統合という限定的な機構統合を模索したが、機構の所管問題をめぐる論争が政府内で生じたことで、この動きも頓挫した。その結果、占領末期における治安機構の再編は限定的なものに留まり、治安機構の一括統合を通じた中央集権的な治安体制の再建は未完に終わった。本稿の議論は、戦後日本において「逆コース」が徹底されなかった経緯を説明する上で、保守勢力が果たした役割の重要性を示すものである。
著者
藤田 吾郎
出版者
一般財団法人 日本国際政治学会
雑誌
国際政治 (ISSN:04542215)
巻号頁・発行日
vol.2022, no.207, pp.207_130-207_145, 2022-03-30 (Released:2022-03-31)
参考文献数
85

Focusing on the Ashida Memorandum, this article examines the rise and fall of Japan’s security plan to station US military forces in Japan in the case of emergency. On September 13, 1947, Ashida Hitoshi, the Vice Prime Minister and the Foreign Minister of the Katayama cabinet, in cooperation with high officials of the Foreign Ministry, submitted a memorandum on Japan’s security to Robert L. Eichelberger, the Commander of US 8th Army. This memorandum, while stating security cooperation between the United States and Japan, argued to secure Japan’s independence through US military forces stationing in islands surrounding Japan’s mainland in peacetime. Nevertheless, the Japanese government, after the submission of the memorandum, decided to request the maintenance of US forces in Japan even after the peace settlement. This article, using hitherto used and newly declassified primary sources of Japanese foreign and police officials, and paying attention to the impact of the police reform of late 1947, reconsiders the historical process up to the formation of post-war Japan’s security policy.Ashida and high officials of the Foreign Ministry, assuming US military forces would be withdrawn from Japan’s mainland after the peace settlement, sought to get a permission from GHQ regarding the reinforcement of Japan’s police forces to deal with internal communist threats. The Supreme Commander Douglas MacArthur showed a positive stance toward Ashida’s attempt. On September 3, he told the Japanese government that the Japanese police forces would be strengthened. Based on this information, Ashida and MOFA staff worked out the plan of emergency stationing of US forces. In other words, in the background of the submission of the Ashida Memorandum, there was an optimistic expectation that GHQ would permit the strengthening of the Japanese police forces in advance of the peace settlement.Nevertheless, simultaneous with the submission of this memorandum, due to the change of MacArthur’s stance, GHQ chose the large-scale de-centralization of the Japanese police system as the principle of the police reform. Therefore, on September 17, GHQ directed the Japanese government to initiate this reform. In contrast to MOFA’s expectation, due to the establishment of the new Police Law in late 1947, Japan’s internal security capability was largely restricted. In these circumstances, the Japanese government was forced to depend on US military forces to maintain Japan’s internal security. Therefore, Yoshida Shigeru, after coming into power in late 1948, chose to deal with internal communist threats by maintaining US military presence in Japan’s mainland. Through examining the interrelation between internal and external issues, this article argues that internal security calculation was an important rationale behind the formation of the postwar US-Japan security partnership.
著者
藤田 吾郎 大髙 愛子 浦島 崇 中村 高良 中山 恭秀 小林 一成 安保 雅博
出版者
日本理学療法士学会
雑誌
理学療法学 (ISSN:02893770)
巻号頁・発行日
pp.11724, (Released:2020-05-21)
参考文献数
36

【目的】先天性心疾患術後遠隔期の学童期から青年期の患者と健常者の健康関連QOL(以下,HRQOL)を比較し,HRQOL と運動耐容能や身体活動状況との関係を検討する。【方法】対象は先天性心疾患患者22 例と健常者22 例。HRQOL,運動耐容能,身体活動水準,運動習慣を評価し,両群のHRQOL の比較と,各指標との関連を分析した。【結果】HRQOL 尺度のうち,先天性心疾患群の身体的幸福感(以下,PW)が有意に低かった(p <0.05)。先天性心疾患群において,PW と嫌気性代謝閾値の間に相関を認めたが(rs = 0.472,p <0.05),最高酸素摂取量にはなかった。また身体活動水準とPW の間には相関があり(rs = 0.504,p <0.05),運動習慣のある先天性心疾患患者は習慣がない患者に比べてPW が高かった(p < 0.05)。【結論】先天性心疾患患者のHRQOL は嫌気性代謝閾値レベルの運動耐容能や身体活動状況と関連がある。