著者
青柳 かおり
出版者
日本イギリス哲学会
雑誌
イギリス哲学研究 (ISSN:03877450)
巻号頁・発行日
vol.37, pp.15-29, 2014-03-20 (Released:2018-03-30)
参考文献数
53

The Society for the Propagation of the Gospel in Foreign Parts, the SPG was established in 1701 in order to send the missionaries converting the American heathen. The Missionaries tried to instruct the black slaves in the plantations, however, their masters were against the SPG. The planters thought that the slaves were their property and feared that the baptism would make the slaves free. The SPG insisted that baptism did not make any alteration in civil property and that after being Christians, the slaves would be more obedient to their masters. Although the Church of England admitted the slavery, it is important that they promoted the instruction in the Christian faith for the slaves in the eighteenth century.
著者
青柳 かおり
出版者
日本イギリス哲学会
雑誌
イギリス哲学研究 (ISSN:03877450)
巻号頁・発行日
vol.30, pp.17-29, 2007-03-20 (Released:2018-03-30)

Richard Hooker was a leading Anglican theologian in Elizabethan England. In his books Of the Laws of the Ecclesiastical Polity, it is maintained that laws of God,nature, reason, and laws concerning doctrine are unchangeable; on the other hand,law of human and positive is mutable. According to Hooker, laws of church government and order are positive and when the necessity of exigency, episcopal ordination could be changed. In the American Revolution, William White, an Episcopal Church clergy insisted that church government and order in America were changeable by developing Hooker's argument. It seems that Hooker's theory of mutable laws of church government had a significant influence on the modern American Episcopal Church.
著者
甚野 尚志 大稔 哲也 平山 篤子 踊 共二 三浦 清美 青柳 かおり 太田 敬子 根占 献一 関 哲行 網野 徹哉 大月 康弘 疇谷 憲洋 皆川 卓 印出 忠夫 堀越 宏一
出版者
早稲田大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2013-04-01

我々のプロジェクトは、中近世のキリスト教に関わる諸問題をさまざまな視角から分析することを目指した。それも地域的には、ヨーロッパ世界に広がったキリスト教の問題だけでなく、布教活動とともにキリスト教化した他の世界の諸地域も対象とした。これまでの研究は主として、中近世キリスト教の非妥協的態度、迫害社会の形成、異教徒との対決の視点から研究がなされてきたが、我々は最近の研究動向に従い、中近世キリスト教世界の多様性やことなる宗教の共存に光があてつつ研究活動を行ってきた。この間の多くのワークショップなどの成果に基づき、各分担者が論文などで中近世のキリスト教史の新しいイメージを提示できた。
著者
青柳 かおり
出版者
大分大学教育福祉科学部
雑誌
大分大学教育福祉科学部研究紀要 (ISSN:13450875)
巻号頁・発行日
vol.36, no.1, pp.55-70, 2014-04

1559年、国王至上法および拝礼統一法が制定され、イングランド国教会が再建されることになった。エリザベス治世において、政府は国教会による宗教の統一を試みたが、国内にはカトリック教徒が存在していた。カトリック教徒は少数であったが、地方の貴族やジェントリなど身分の高い信者が多かったため、彼らを厳格に取り締まることはできなかった。彼らはカトリック司祭を保護して信仰を維持し続けていたので、宗教統一は困難であった。しかし、政府は地方統治者の官職をカトリック教徒からプロテスタントへ入れ替えて、徐々にカトリックの権力を奪い、国教会の確立を図った。カトリック勢力は存続したものの、エリザベス治世の末期には国教会のもとでの国家統合が達成されたと思われる。In 1559 the Acts of Supremacy and Uniformity were enacted and the###Elizabethan government tried to impose religious uniformity under the###Church of England. In Elizabethan England, Catholics and Church###Papists existed. Though the number of English Catholic people was###small, it was difficult to punish the local Catholic nobility and gentry###holding the social and religious power. They protected the Catholic###priests and helped them to teach Catholicism. However, the government###tried to exclude Catholic office-holders from public office such as the lieutenancy. The gradual transfer of the social power from the Catholic###nobility and gentry to the new Anglican aristocracy was successful.###Although the government failed to destroy Catholicism, it seems that at###the end of her reign, the national uniformity under the Church of England###was accomplished.