著者
京須 希実子
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.36, no.1, pp.57-64, 2006-01-31 (Released:2017-07-18)

本稿は、福祉専門職団体が国家資格制定過程において国や医療専門職団体に対してどの程度自律性を持ちえたかという観点から、近年の福祉系国家資格創設をめぐるメカニズムを明らかにすることを目的とする。その結果、各省庁間の葛藤、また厚生省内の局レベルでの葛藤が、既存のマーケットとは関係なしに、新しいマーケットを作り、省益ないし局益を得るために福祉系国家資格を創設していることが明らかとなった。
著者
梶谷 定範
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.44, no.1, pp.23-30, 2014-01-31 (Released:2017-07-18)

横須賀海軍工廠の見習職工養成制度の形成過程に及ぼした労働問題の影響を海軍当局の課題意識の面から検討し当該養成制度を特徴づけるために、国立公文書館アジア歴史資料センター所蔵の電子ファイル資料等を分析した結果、見習職工養成制度は、第1に、1894年に端緒をもち規則等の整備を経て1924年に形成されたこと、第2に、職工の労働問題を善導する有効な手段として海軍当局で意識されたこと、第3に、実業教育と同様に学術教育も工廠内で行い見習職工を寄宿舎に収容して徳育し著実穏健な職工の養成という特徴を持つことがわかった。
著者
丸山 剛史
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.34, no.2, pp.9-16, 2004-07-31 (Released:2017-07-18)

本小論は、1958年3月15日の教育課程審議会答申で設置が表明された「技術科」の構想と同年10月1日に官報に告示された「中学校学習指導要領」における「技術・家庭科」との区別と関連を検討した。その結果、1958年版学習指導要領「技術・家庭科」は教科名を改めただけでなく、教科の目標規定から「産業」という面を後景に退け、「技術科」設置構想との断絶を基調としていたけれども、目標規定に「近代技術に関する理解」を挿入し重く位置づけ、「技術科」設置構想との連続面も認められた。
著者
柴田 徹
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.41-48, 1998-07-31 (Released:2017-07-18)

The Shoho no Radio (once subtitled the 'Beginner's Radio') which was the Japanese earliest monthly radio magazine mainly for boys and girls (referred to here simply as 'youngsters') in Japan had first published in 1948 by Seibundo Shinkosha Publishing Co., Ltd., and had continued until 1992. This magazine originally had a brotherly relationship between the Musen to Jikken (subtitled 'The Radio Experimenter's Magazine' at that time) which was the traditional senior radio monthly already published. This study clarified a philosophy of the first issue of the Shoho no Radio through the analyses of the contents of some articles included in both brotherly radio monthlies in the same period, and argued about the educational meanings of a philosophy of the first issue of the Shoho no Radio. The Shoho no Radio had come out of the conceptual background of science and technology publishing tradition involved a viewpoint for youngsters, as the Japanese earliest monthly radio magazine for youngsters, also thinking ahead to promote the brotherly monthly Musen to Jikken. Substantial analyses showed that the Shoho no Radio had provided manufacturing articles encouraging practically to complete electro-technically inexperienced work of youngsters and explanatory ones encouraging directly to acquire electro-technological knowledge from the beginning of youngsters, whichever using plainer illustrations and sentences, and then, that the said monthly would had sincerely wanted to popularize electronics technology spreading over the youngster's generation. And we can consider that it reflects a certain philosophy of the first issue of the Shoho no Radio. In 1947, the year before the first issue of the Shoho no Radio, the Kyoiku Kihon Ho (the Fundamental Law of Education), the Gakko Kyoiku Ho (the School Education Law) and others had established in Japan, namely, the postwar-Japanese new school-educational systems and practices had already launched out. However, from a viewpoint of electronics technology education as universal education, the contemporary curricula of primary and secondary schools had been less adequate than the present ones in point of the system, and we should hesitate to say that the opportunities for study of electronics technology for youngsters had secured satisfactorily. In these circumstances, the Shoho no Radio which would have enlarged the opportunities for study of electronics technology for youngsters periodically from the outside of school education had involved a definite important meanings in a point of creating and enlarging the opportunities for study. And as stated above, the Shoho no Radio had involved a fundamentally sincerely and gently attitude toward electro-technically inexperienced youngsters as readers in the contents of its articles. This will reinforce the formal meanings of creating and enlarging the opportunities for study in point of the contents. Therefore, it seems that the historical and painstaking study of the contents of a series of the Shoho no Radio are significant not only in a context of the historical study of enlightenment and popularization of technology but also in a viewpoint of the basic study of technology education.
著者
松村 哲志
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.44, no.1, pp.47-54, 2014-01-31

本論文は矩計図設計技術習得において模型製作体験を導入する効果を検証することが目的である。矩計図の評価を模型製作体験層と非体験層で比較した結果、模型製作体験が矩計図設計技術習得に効果があり、特に総合力、高度な想像力、深い理解、知識の安定性に効果がこの実践ではみられた。学習方法として立体物を模型として製作することが総合力、高度な想像力の育成に効果的であること、体験に関しては学習者が能動的に行なえることが重要であること、矩計図設計の技術・知識が体験で実際に操作することによって習得できることがみられた。
著者
岩田 京子
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.41, no.2, pp.16-23, 2011-07-31 (Released:2017-07-18)

日本企業は国際競争力を高めるために、終戦直後から英語教育を実施し、勤労者の英語学習に一定の成果を上げてきた。今日、企業活動はグローバル化し、勤労者にとって英語はますます必須となっている。本論文では、企業内英語教育が実施されてきた時代的背景、発展経緯と現状を検討する。さらに、企業内英語教育を勤労者の自発的なキャリア形成や日本社会における職業能力開発システムの確立の視点から解釈し、企業英語教育を「勤労者の英語教育制度」として展望できることを提起する。
著者
青島 祐子
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.56-63, 1997-01-31 (Released:2017-07-18)

In accordance with the changes in the expectations for higher education for women, noticeable changes can be detected in the educational objective of junior colleges in recent years, from that of producing educated women to that of training women to enter work force. This change has evolved around various certificate programs offered mainly at junior colleges. Student can obtain certificates for teaching positions at kindergarten, primary and middle schools, as well as for librarians, dietitians, textile advisors, and secretaries. The certificate program has been included in the junior college education when the junior college education system was first established in the 1950s. At first, the emphasis of the program was to train students to become dietitians and kindergarten teachers, and the program was part of preparing students to become a homemaker. Due to the increase in the number of graduates who wish to apply for clerical positions, the certificate program for secretaries become popular among students in the 1970s. Junior colleges have recently started offering certificates for health care positions in order to cope with the current problems of the old aged society. The process of the development of the certificate program clearly indicate, how successfully the program has met the needs of the time, as well as the characteristics of the junior college education which places a special emphasis on promoting the principle of sexual division of labor. The certificate program poses various problems to he solved in the years to come. Such problems are: certificates are issued for predominantly female dominated jobs; the low percentage of graduates who make use of the certificate for employment, etc. Although a large number of students graduate with certificates in a variety of fields, the certificate program can't be said to have functioned properly as an effective means of vocational education in training young women to become economically independent. It will have to be restructed into a new type of career education so that it would successfully meet the challenges brought about by changes in young women's life styles.
著者
日沼 千尋
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.38, no.1, pp.73-80, 2008-01-31 (Released:2017-07-18)

看護専門学校を卒業した看護職のライフコースを、70年代に看護職の進路を選択した世代と90年代に進路選択した世代を対比しながら、ジールとエルダーのライフコースに影響を及ぼす「時空間上の位置(文化的背景)」、「結び合わされる人生(社会的統合)」、「人間行為力(個人の目標志向性)」、「人生のタイミング(戦略的適応)」の4つの要因に基づき19名のインタビューデータを分析した。
著者
柴田 徹
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.32, no.1, pp.63-70, 2002-01-31 (Released:2017-07-18)

雑誌『初歩のラジオ』の草創期(1948〜52年)の記事内容の特質の一端を,常連の科學寄稿家・泉弘志著作の一連の入門記事に着目して分析したところ,総じて,子どもの知識・理解の程度や,一定の順次性,系統性に配慮した内容構成・配列であることが明らかになった。よって草創期の『初歩のラジオ』には,当時の学校教育だけでは不満足だったエレクトロニクス技術の学習機会の,単なる創出・拡大という意義のみならず,提供内容の体系的側面における,同時代の学校教育内容との相補性においても,小さくない意義を見いだすことができる。
著者
大谷 忠
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.28, no.2, pp.33-40, 1998-07-31 (Released:2017-07-18)

Craft educational contents of vocation & homemaking and of arts & crafts at that time in lower secondary school were examined how to be introduced to industrial arts & homemaking, using the contents in a course of study and the materials (Suzuki Hisao/industrial arts & homemaking library owned by KAIRYUDO) investigated in the Ministry of Education. These results were obtained as follows. (1) Craft educational contents in the 1951's courses of study of vocation & homemaking and of arts & crafts overlapped in details. (2) The craft educational contents in art & practical arts of National School during the world war II had been succeeded to the contents of vocation & homemaking and of arts & crafts after the war. (3) When the industrial arts & homemaking was organized at the revision of a course of study in 1958, the organization had the background that the people concerned with art education at that time expected to full the contents of craft education, and that the people actively went into the organization of the new subject. (4) The craft educational contents expected for the people concerned with art education were not introduced at the revision of a course of study in 1958, so the craft education came back into arts as the "handicraft". From these results, the organization of industrial arts & homemaking in 1958 had a character that the people concerned with art education tried to revive the craft education, and that the trial finished to fail.
著者
中野 浩
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.40, no.1, pp.18-25, 2010-01-31 (Released:2017-07-18)

1973年度に科目「水産食品衛生」が新設され,高校水産教育に初めて公害が導入される.本稿では,この科目の新設経緯を明らかにし,「水俣病」と「新潟水俣病」に関わる内容について検証した.食品衛生と公害防止を盛り込んだ科目を創設したいという文部省側の姿勢と,公害教育の必要性を訴える教師側の見解が一致していた.けれども被害よりも加害防止が重要視される.教科書『水産食品衛生』には水俣病被害の実相は過少に記され,誤謬も認められた.そうした記述は,教科書執筆者のひとりである河端俊治によるものであった.
著者
白幡 真紀
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.42, no.2, pp.9-16, 2012-07-31

本稿はイギリス労働党政権下の行政システムと財政支援戦略を分析し、スキルと学習に対する公共管理の課題を考察した。同政権は社会的困難層への支援を実現する過程で、需要に焦点を合わせて再配分を行う需要主導システムの構築を目指す。重点配分による支援の枠組みは学習供給主体と個人学習者のそれぞれにインパクトを与え、基礎スキル向上プログラムは一定の成果をもたらした。予算の増大がサービス供給の量的向上を実現させながらも、この再配分のシステムは集権化と枠組みの標準化を進展させたことを示した。
著者
寺田 盛紀
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.1-12, 2013

This article tries to clarify the outline of the formation, development and proposes some challenges for researches of industrial (Sangyo) and vocational education and training, focusing on the academic attainments of book publications by researchers in these fields. We use the concept of vocational education and training, when we objectify some vocational preparative trainings in secondary and higher education institutions in spite of difference of administrative competences, and the word "industrial education", called "Sangyo-Kyoiku" in Japan, is generally used if we include pre-vocational, technology education and in-company training adding to vocational education and training. Analyses and reviews are made concerning identifying works individualities, accumulations and systematization, formation and expansion of researchers and institutionalization of two disciplines. Results of analyses and critical reviews showed the necessity of researches of higher vocational education as the first challenge in the near future, although there are so many attainments in such fields as technology education, secondary vocational education and vocational training etc. Second, on the one hand, such approaches as analyses of system and curriculum and transition issues have been positively studied, but administrative and financial studies industrial and vocational education are not enough developed on the other hand. Finally, we have to point out the necessity of empirical researches and methods such as field study, questionnaire and deep interview surveys.
著者
張 琳
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.13-20, 2013

本研究は中国高等職業教育の専任教員の経験と資質、教員組織における機能分担について教員調査、機関調査を通して探究した。高等職業教育の教員と教員組織の特質として、1)「双師型」教員と一般教員とで年齢や専門分野の構成に違いがあり、全ての「双師型」教員が必要な要件を満たしているわけではない、2)教員が保有する経験・資格に応じて職務と在職中の学習と職業実務経験の積み重ねに違いが生じる、3)「双師型」教員、一般教員、兼任教員の担当授業内容や講義・実習担当の実態から教員組織における分業がある、3点が明らかになった。
著者
西 美江
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.44, no.2, pp.19-27, 2014

本稿は、中堅職レベルの労働力養成に課題があるアメリカについて、ハイスクールとコミュニティ・カレッジの接続を二重単位に焦点をあてて検討したものである。学位取得の促進を図るケンタッキー州は、アカデミック科目の二重単位を拡充して補習教育受講者を削減するとともに、キャリア・パスウェイを通じた職業科目の二重単位により、認定証の取得等、キャリアへの準備を促している。二重単位は高等教育への在籍が少ない生徒層に特に効果的で、中等から中等後教育への移行を強化する目的で第4次パーキンズ法の「学習プログラム」規定に盛り込まれた。
著者
梶谷 定範
出版者
日本産業教育学会
雑誌
産業教育学研究 (ISSN:13405926)
巻号頁・発行日
vol.44, no.1, pp.23-30, 2014-01-31

横須賀海軍工廠の見習職工養成制度の形成過程に及ぼした労働問題の影響を海軍当局の課題意識の面から検討し当該養成制度を特徴づけるために、国立公文書館アジア歴史資料センター所蔵の電子ファイル資料等を分析した結果、見習職工養成制度は、第1に、1894年に端緒をもち規則等の整備を経て1924年に形成されたこと、第2に、職工の労働問題を善導する有効な手段として海軍当局で意識されたこと、第3に、実業教育と同様に学術教育も工廠内で行い見習職工を寄宿舎に収容して徳育し著実穏健な職工の養成という特徴を持つことがわかった。