著者
井上 智義
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.54, no.6, pp.351-357, 1984-02-29 (Released:2010-07-16)
参考文献数
6
被引用文献数
3 1

The purpose of this study was to investigate the individual differences in auditory speech images available in reading printed material silently. In the first task of Experiment I, the subjects were presented with a pair of words in Kanji, and they had to judge whether the first word was the antonym of the second or not. The second task required the subjects to judge whether a presented phrase was comprehensible or nonsense. Both of these tasks adopted homophones as some of their stimuli, which made it possible to generate two conditions: (1) phonological-coding-necessary condition and (2) direct-pathway-available condition. The difference between the reaction times under the two conditions for each subject was regarded as an index of independence from auditory speech images when reading silently. Experiment II suggested that those who are likely to depend on such images showed much the same patterns of eye movements regardless of the way of reading (i.e. silently or aloud), when instructed to read the text at their own pace.
著者
清田 公保 中山 典子 藤澤 和子 井上 智義
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. WIT, 福祉情報工学 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.103, no.746, pp.19-24, 2004-03-18
参考文献数
4
被引用文献数
4

本研究では文字や言葉を十分に利用できない知的障害児のコンピュータリテラシー教育に関して,視覚シンボルとメディア情報を用いたコミュニケーション支援を提案し,知的障害児における情報処理教育の導入を試みる.コミュニケーション支援の完全な理想形態は,様々な障害を持つ人同士が必要とする情報を補完的に完備したシステムであるとの観点に立ち,画像や音声,テキストなどに等価な協調性を持たせた共通メディア情報言語の概念を新たに導入する.研究事例として知的障害児に対してコンピュータを用いた情報伝達の情報教育を目指し,視覚シンボルを媒体とした電子メールソフトを開発する.提案システムを児童に利用してもらった結果,視覚シンボルをコンピュータによる情報交換のメディアとすることによって電子メールの利用の可能性を見いだした.
著者
沼田 潤 井上 智義 朱 虹
出版者
人間環境学研究会
雑誌
人間環境学研究 (ISSN:13485253)
巻号頁・発行日
vol.9, no.2, pp.53-62, 2011 (Released:2011-12-29)
参考文献数
19
被引用文献数
1 1

The purpose of the present study was to examine how photo-presentation could influence on the images toward foreign countries. Especially, we would like to know if it can reduce the prejudice toward those countries that had been related to emotionally negative images. Specifically, it was discussed how Japanese university students' images of negatively-imaged and positively-imaged countries (the former were North Korea and Iraq, and the latter were the United States of America and Australia which were showed by preliminary test) could be modified by providing photos that gave counter impressions, and whether the change of their impressions could last or not. The participants (n = 97) were divided into two groups altogether; a group of S (42 students) that was presented positive-image photos for negatively-imaged countries and negative-image photos for positively-imaged countries, and the other group of D (55 students) that was showed both of positive-and negative-image photos of the four countries. From the results, it was indicated that S participants changed their images of the four countries; on the other hand, it was not recognized that D participants greatly changed their images. Furthermore, according to the delayed test conducted two months later, it was pointed that the modification as to North Korea and Iraq has been partially maintained in S participants. From these findings, it can be considered that photos that counter stereotypic images of foreign countries can reduce the fixed images that university students have. In addition, it was indicated that S participants with conservative thoughts modified their stereotypic images toward North Korea and Iraq more. Hence, photo-presentation is considered an effective method to reduce prejudice toward negatively-imaged countries of conservative university students.
著者
長南 浩人 井上 智義
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.46, no.4, pp.413-421, 1998-12-30 (Released:2013-02-19)
参考文献数
17
被引用文献数
1 2

本研究は, ろう学校高等部の生徒の文章記憶に関して実験を行い, 特にリハーサルに利用する方略の効果について検討したものである。そして, その結果の分析を通して, 聴覚障害者の日本語指導を行う上での基礎的資料を提供することを目的とした。予備調査では, 自発的なリハーサル場面を設定して, どのような方略がリハーサルに利用されるのかを観察した。その結果,(1) 手話口形方略 (2) 口形方略 (3) 暗唱方略 (4) 音声方略の4種類の方略がリハーサルに利用されていることが分かった。このことから調査対象者は, 口話法による指導を受けてきたが, 自発的に手という方略も利用することが分かった。また, 予備調査の記憶成績に基づいて対象者を上位群と下位群に分け, 利用した方略について検討したところ, 両者が主として用いている方略に違いがある可能性を否定できなかった。つまり, 上位群は手話口形方略を利用するものが多い傾向にあった。そこで, 下位群に上位群が用いていた方略を使用させた場合, 記憶成績に向上が見られるのではないか, また, 両群とも予備調査で観察された他の方略を利用させた場合, 方略問の記憶成績に違いが見られるのかどうか検討する必要があると思われた。そこで, 予備調査で観察された4つのリハーサル方略を指示した記憶課題の実験を行った。その結果, 上位群は, どの方略を用いても再生成績に差は見られなかった。また, 下位群は, 手話口形方略を利用したリハーサルを行った場合のみ, 上位群と差がなくなることが分かった。
著者
シャンプー ベルナルド 藤澤 和子 井上 智義 岩舘 祐一
出版者
一般社団法人映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会技術報告 (ISSN:13426893)
巻号頁・発行日
vol.24, no.29, pp.1-6, 2000-05-16
参考文献数
9
被引用文献数
2

本報告ではコンピュータ支援によるアイコン言語システム、CAILSについて述べる。本システムを利用すると、ユーザはアイコンの基本セットを組み合わせることにより、メッセージの作成、概念の表現、或いはルールの教授などを行える。CAILSはユーザの視覚的記憶を利用したものであり、イメージを特定することによってあいまいさを除くことができる。このシステムは、異言語間のコミュニケーション、ビジュアル/空間的概念の表現、またビジュアル教育などへの応用が可能である。