著者
井関 龍太
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.90.18202, (Released:2018-12-25)
参考文献数
15

Psychological-experimental training is a popular method of education for psychology courses. Although it is possible that a training menu can affect undergraduate’s skills and later understanding of psychology, there is no systematic research about what theme is likely to be included in the menu. Training syllabi from Japanese universities were collected and the similarity structure of selecting themes was analyzed. Four ways of arranging themes were found: preferring classical and standard themes; preferring recent and flexible theme; emphasizing clinical demands; and abstract themes based on research methods. The relationship among the themes was interpreted with the similarity structure. A possible determinant of theme selection was discussed in terms of student’s cognitive demand.
著者
井関 龍太 川崎 惠里子
出版者
日本認知心理学会
巻号頁・発行日
pp.105-105, 2009 (Released:2009-12-18)

過去の出来事を思い出すときには,自分自身がその場にいて実際に周囲の状況を見ているかのように思い出す場合と(一人称の視点),第三者の立場に立って外部から自分を見つめているかのように思い出す場合(三人称の視点)がある。このような想起の視点は,現在の自己との整合性が低い記憶を想起する場合には三人称になりやすいことが報告されている。このことから考えると,現在からより離れた時点の記憶を想起するときほど,三人称の視点で想起されやすいと思われる。そこで,本研究では,手がかり語のイメージ性を操作して自伝的記憶の想起を求めた。一般に,イメージ性の高い語は,より過去の出来事を想起させることが知られている。実験の結果,高イメージ語は,低イメージ語よりも,より過去の出来事を想起させた。しかし,想起の視点は,手がかり語の違いによって有意には異ならなかった。想起の鮮明性は,高イメージ語の場合に高い傾向が見られた。
著者
井関 龍太
出版者
日本基礎心理学会
雑誌
基礎心理学研究 (ISSN:02877651)
巻号頁・発行日
vol.37, no.2, pp.180-187, 2019-03-31 (Released:2019-05-18)
参考文献数
19

Although sample-size planning is important for research integrity and useful for designing experiments, it appears to be not yet fully spread in cognitive psychology. The present study examined descriptions for sample-size planning in papers that published in Psychonomic Bulletin & Review and Journal of Experimental Psychology: General. Although some researches determined their sample size without referring to statistical power analysis, they derived the size based on prior research. Not a few researches reported results of power analysis without describing exact values of power and effect sizes and types of targeted effects. To communicate findings more correctly, it should be included descriptions specifying targeted sample sizes and their basis that enables readers to calculate the values irrespective of statistical methods or not. Finally, I discussed the risk of over-emphasizing prior power analysis in peer review.
著者
井関 龍太 川崎 惠里子
出版者
日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.54, no.4, pp.464-475, 2006-12
被引用文献数
5

物語文と説明文から形成される状況モデルは異なるのか,異なるとすればどのように異なるのかを検討した。研究の枠組みとして,状況モデルに5つの状況的次元(同一性,時間性,空間性,因果性,意図性)を仮定するモデルを採用した。このモデルによれば,各状況的次元において連続的なイベントは互いに強く連合されるはずである。本研究では,イベント間の連合の強さを動詞分類課題における分類パターンによって測定した。実験1では,昔話と説明文を比較した。分析の結果,物語文と説明文では状況的次元の寄与が異なること,特に,空間性と意図性において異なることが示唆された。実験2では,昔話を小説に変えて追試を行い,空間性,意図性,距離の要因に異なる寄与を仮定する複数のモデルの適合度を比較した。その結果,空間性と意図性の寄与において差があるとするモデルが最もよい適合を示した。物語文では空間性の寄与が見られないのに対して,説明文では負の効果が認められた。また,物語文では意図性が連合を強めたのに対して,説明文ではほとんど効果が見られなかった。最後に,この結果の理論的意義及び実践的意義について論じた。