著者
北川 眞也
出版者
関西学院大学
雑誌
人文論究 (ISSN:02866773)
巻号頁・発行日
vol.55, no.1, pp.310-328, 2005-05
著者
北川 眞也
出版者
一般社団法人 人文地理学会
雑誌
人文地理 (ISSN:00187216)
巻号頁・発行日
vol.64, no.5, pp.381-400, 2012 (Released:2018-01-24)
参考文献数
109
被引用文献数
1

The purpose of this paper is to rethink the concept of politics in geography and the relation between geography and politics. To do so we examine a case study of a practical geopolitical process produced by the attempt at the separation of ‘Padania’ from Italy in 1996 by the Lega Nord (Northern League).Since the so-called ‘cultural turn,’ the sphere of politics in geography has been greatly broadened into a variety of realms such as daily life or geographical representations. However, it has seemed that this diffusion, even when producing fruitful results, has lacked sufficient critical reflection. It may even risk neglecting the autonomy of the concept of politics.For this reason, we refer to the argument of the French philosopher Jacques Rancière, who has actively theorized about the autonomy of the concept of politics. He couples politics with the concept of the polis. On the one hand, the ‘polis’ spatializes communities of human beings cartographically, distributes them in that space, and allocates proper identities or positions, namely ‘parts’ to them. On the other hand, ‘politics’ is interruption of this spatialization from ‘the people’ who have no ‘parts’ there and forces the polis to change the whole spatial configuration of the community.The geopolitical attempt to represent Northern Italy as ‘Padania’ by the Northern League was considered to be a mistake in Italy. The reason for this is that a political place called ‘Padania’ does not exist in Italy. However, the ‘Padanian people’ raised their voices, and by performing as if they embodied a ‘national’ form, tried to demonstrate that they were on a par with Italy. Padania was neither simply a space for a new nation, even if one were to speak of separation, nor an already existing region within Italy. Padania was not a clear-cut identifiable space, but a place of discomfort for exposing the ‘parts’ of the people who had no ‘parts.’ The nature of this discomfort could give rise to a political opportunity.The Italian polis responded to and finally rejected the Padanian politics through the following four modes: The first was ‘parapolitics,’ a response particularly from the politically left-wing politicians, that rejected Padania, reducing it to the status of a region inside Italy by trying to eliminate its uncomfortable nature. The second was ‘ultrapolitics,’ mainly of the right-wing politicians, that identified Padania as the identified space of a seperate nation distinguished completely from Italy. The third was ‘metapolitics,’ which in this case was practiced by the Northern League itself. This means that the League considered the separation of Padania as merely a means for obtaining regional autonomy for the North within the Italian state. The fourth was ‘archipolitics’ which was also practiced by the Northern League itself. This saw Padania as an organic community in a globalizing world that needed to be defended from immigration and the circulation of commodities through border controls. All four of these modes exercised by the polis, but most decisively the last two modes, denied the politics of Padania. All of them, by actualizing Padania as a ‘region’ or as a nation’ that could be cartographically represented on a map, denied the politics.In order to more deeply examine the concept of politics, one of the important tasks for contemporary political geography is to examine the formation of political communities that cannot be reduced to a cartographic representation.
著者
北川 眞也
出版者
人文地理学会
雑誌
人文地理学会大会 研究発表要旨
巻号頁・発行日
vol.2003, pp.39-39, 2003

1990年代前半のイタリアは激動のときであった。冷戦期の「第一共和制」と呼ばれる政体が崩壊し、既成政党の消滅や経済危機などに直面した。イタリアはグローバル化する世界において、その位置付けを見失った状況にあったのである。それゆえ「イタリア」をめぐって、さまざまな言説が生み出された。政治のレベルでは、新政党が「第二共和制」を構築していくこととなったが、その中でもっとも「イタリア」を問題化したのは、北部に自治を求める北部同盟という政党であった。北部同盟は、既存の政治システムを批判し、国家の連邦制改革を訴えることで、1990年代前半に躍進した。だが1996年には北部をイタリア内のリージョナルな場所から、それとは異なる「パダニア」というナショナルな場所として表象し、分離を目指した。しかも1996年の総選挙で過去最高の躍進をみせ、中央に対する不満を募らせるイタリア経済の中心である北東部から多くの支持を得た。一方で、1996年はイタリアのEUの通貨統合へ向けての国家改革の端緒とも言える。通貨統合への参加が危ぶまれていたイタリアにとっては、かなりの困難が予想されていた。国内からの北部同盟の分離への訴えと、国外からのヨーロッパ統合の圧力は、いずれもしばしば近代性の欠如として特徴付けられるイタリアを「普通の国」へと適合させていくための挑戦と考えられる。発表では、北部同盟による地理的スケールの政治が、イタリアの政治に及ぼす効果に注目する。なぜならこの表象によって、ユーロをめぐる重要な時期にイタリア北部の意味が問題化されるからである。他の政治勢力が、この北部同盟の「パダニア」・ナショナリズムからどのようなことを読み取ったのか。そしてそれが「イタリア」の言説にどのように節合されたのかということを明らかにする。またここから、グローバル化の中で活躍する「イタリア」へ向けての道のりの困難さが伺えるだろう。
著者
北川 眞也
出版者
一般社団法人 人文地理学会
雑誌
人文地理 (ISSN:00187216)
巻号頁・発行日
vol.73, no.3, pp.264-271, 2021 (Released:2021-10-31)
参考文献数
44
著者
北川 眞也
出版者
観光学術学会
雑誌
観光学評論 (ISSN:21876649)
巻号頁・発行日
vol.6, no.1, pp.69-86, 2018 (Released:2020-03-25)

イタリア最南端のランペドゥーザ島には、地中海を渡ってきた移民たちの船が置かれたままの「船の墓場」がある。そこには船のみならず、移民たちが有していた様々な所持品も残っている。これらのモノは、移民たちの移動を可能とした移動空間を構成していたものである。それらが移民たちの身体から切り離されるとき、これらのモノは別種の時間・空間の軌道を描いていくのではないだろうか。 本稿では、これらのモノの物質性とモビリティが、観光地でもあるランペドゥーザの島民、さらにはヨーロッパの人々を、どのように主体化させているのかを考察する。一方には、これらのモノを「境界スペクタクル」として客体化することで、移民たち自身をも客体化、犠牲者化し、かれらの移動性を取り締まる制度レヴェルでの主権的態度がある。他方には、たとえこれらのモノを「展示」するとしても、それらの物質性とモビリティの内側に留まりながら、モノ、そして移民たちとの関係性を内在的に模索する、一部の島民の脱主権的な態度がある。後者の態度には、移民たちの自律的な移動性、移動空間の形成に対して開かれた政治的過程を、この観光空間において引き起こす潜在性があろう。
著者
北川 眞也
出版者
一般社団法人 人文地理学会
雑誌
人文地理 (ISSN:00187216)
巻号頁・発行日
vol.59, no.2, pp.111-129, 2007 (Released:2018-01-06)
参考文献数
94
被引用文献数
2 3

The purpose of this article is to examine a form of biopower that operates for geopolitical reasons in the contemporary globalized world. The object of analysis is a camp in which the sovereign power demonstrates its primordial structure. According to Giorgio Agamben, the Italian philosopher, such camps are a part of the paradigm of modern biopolitics, that is to say, a space where the state of exception becomes the norm. People held in the camp are abandoned by the ordinary juridical order and become ‘human beings in excess’ and ‘bare life’.In this paper, I analyze a mechanism of biopower at a Center for Temporary Stay and Assistance (CPT) for ‘illegal immigrants’ in Italy as a pertinent example of one of these camps. Anti-CPT movements radically confront the camp’s functions of administrative detention and violence. But, even if this perspective grasps undoubtedly some rationales that make the CPT operational, there could also be a risk of being politically near-sighted in reducing biopower to these characteristics. Because we can say that the power in the CPT tries to save, protect, and reproduce lives somehow. Its major functions could be not only the power of detention but also that of ‘hospitality’.Regina Pacis, a CPT situated near Lecce in the Italian southeast, has welcomed illegal migrants as ‘guests’. It has provided charity to the entrants, even if they may be excluded or expelled from Italy in the near future. Such power can operate, being based on absolute morals such as the dignity of human life. But this sort of charity or humanitarian assistance represents the newcomers as ‘victims’. Finally the power of good will to ‘aid survival’ can gradually reverse into the opposite direction. This process demonstrates that the life over which it is exercised is not outside the sovereign power.So, it will be necessary to examine ‘critical geopolitics’ from the point of view of various forms of biopolitics.