著者
三好 孝典 今村 孝 小山 慎哉 大場 譲 市村 智康 沢口 義人 北川 秀夫 青木 悠祐 兼重 明宏 上木 諭 河合 康典 斉藤 徹 高久 有一 上 泰 川田 昌克 内堀 晃彦
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. HIP, ヒューマン情報処理 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.113, no.501, pp.11-16, 2014-03-10

インターネットにより生み出されるソーシャルコミュニケーションは,何万人・何億人もの人々がお互いに映像や音声を共有し合う人類が経験したことのないコミュニケーションを実現している.しかしながら,これまでに世界中の人々がお互いの力覚を同時に共有し,コミュニケーションを行った例はほとんど報告されていない.本報告では,マルチラテラル遠隔制御を応用し,全国8ヶ所での仮想綱引き実験による力覚共有を報告すると共に,従来行われてきた手法との比較,検討を行う.
著者
北川 秀夫 大野 貴 三好 孝典 寺嶋 一彦
出版者
一般社団法人 日本ロボット学会
雑誌
日本ロボット学会誌 (ISSN:02891824)
巻号頁・発行日
vol.27, no.3, pp.343-349, 2009 (Released:2011-11-15)
参考文献数
14
被引用文献数
2 2

Holonomic omnidirectional mobile robot is useful with its high mobility in narrow or crowded place, and omnidirectional robot equipped with normal tires is desired for difference excess, vibration suppression and riding comfort. Caster-drive mechanism using normal tire has been developed to realize a holonomic omnidiredctional robot, however, there remains some problems. This paper presents effective systems to control the caster-drive wheels of omnidirectional mobile robot. Two kinds of Differential-Drive Steering System (DDSS) are proposed to improve the operation ratio of motors. One is using bevel pair gear and the other is using planetary gear to generate driving and steering torque effectively from two motors. Simulation results show the proposed system is effective for holonomic omnidirectional mobile robots.
著者
三好 孝典 今村 孝 上 泰 真下 智昭 石橋 豊 小山 慎哉 上木 諭 寺嶋 一彦 兼重 明宏 青木 悠祐 北川 秀夫 三枝 亮 大場 譲 河合 康典
出版者
豊橋技術科学大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2015-04-01

マスターである人間の運動や力覚を遠隔地において忠実に再現しようとするロボットをテレコピーロボットと定義したとき,自身のコピーロボットが遠隔地に存在し,その遠隔地に居る人間(マスター)のコピーが目前に存在する環境において,1.テレコピーロボットの概念の提示と,それを実現するための全方向移動機能を有した双腕コピーロボットの製作.2.通信遅延に対して安定な4chバイラテラル制御アルゴリズムの提案と実装.3.コピーロボットによるバイラテラル遠隔制御の実現.を行い,目前のコピーロボットを通じてあたかも遠隔地のマスターと直接力学的インタラクションをしているかのような体験が実現可能であることが実証された.
著者
上野 祐樹 北川 秀夫 柿原 清章 寺嶋 一彦
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:18848354)
巻号頁・発行日
vol.78, no.789, pp.1872-1885, 2012 (Released:2012-05-25)
参考文献数
11
被引用文献数
6

Holonomic omni-directional mobile robots are very useful at narrow or crowded areas because of their high mobility performance, and omni-directional mobile robots equipped with normal tires are desired for their ability to surmount the difference in ground level as well as their vibration suppression and ride comfort. Up to the present, the caster-drive mechanism using normal tires has been developed to realize a holonomic omni-directional mobile robot, but some problems have been left. In this paper, we present an effective system to control the electric caster-drive wheel of omni-directional mobile robots, Differential Drive Steering System (DDSS) using differential gearing is proposed to improve the operation ratio of motors. The proposed DDSS generates the driving and the steering outputs effectively from utilizing two motors. Simulation and experimental results show that the proposed system is effective for both of the mobility and energy saving.