著者
今津 拓哉 半田 久志 阿部 匡伸
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
インテリジェントシステム・シンポジウム講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2011, no.21, pp.215-218, 2011-09-01

Recently, evaluation functions for Shogi by using computer has attracted much attention due to Bonanza based on machine learning. The Bonanza has achieved one of the strongest computer players for Shogi, which often defeat human players. In order to learn the evaluation functions, Bonanza utilizes a considerable number of game records. Meanwhile, reinforcement learning can learn evaluation values based on experiences. The reinforcement learning, however, has not succeeded in learning with a large number of fine-grained feature values. In this paper, we investigate the effects of the state representations in the evaluation functions for learning results, where the state representations are derived from the ones of 'Bonanza'.
著者
石渕 久生 半田 久志
出版者
進化計算学会
雑誌
進化計算学会論文誌 (ISSN:21857385)
巻号頁・発行日
vol.1, no.1, pp.15-22, 2011-09-30 (Released:2011-09-30)
参考文献数
94
被引用文献数
1

Evolutionary Computation (EC) has been receiving growing attention in the last two decades. EC has been utilized practically not only in computer science but also in other areas. This paper introduces recent advances in EC by referring to the impact factors of EC journals, the acceptance rates of three major EC conferences, and the most cited Japanese papers at CiNii. In addition, active research areas in EC such as evolutionary multi-objective optimization, swarm intelligence and real-world applications are briefly described.
著者
半田 久志 片井 修 馬場 則夫 椹木 哲夫 小西 忠孝 馬場 充
出版者
The Society of Instrument and Control Engineers
雑誌
計測自動制御学会論文集 (ISSN:04534654)
巻号頁・発行日
vol.35, no.11, pp.1438-1446, 1999-11-30 (Released:2009-03-27)
参考文献数
15
被引用文献数
1

In this paper, we propose a new Genetic Algorithm involving a mechanism of Co-evolution. Our Coevolutionary Genetic Algorithm consists of two Genetic Algorithms (GAs): a traditional GA which searches for the optimal solutions for given problems, and another GA to search for effective schemata in the former GA. Also, we adopt binary coding, partial spaces in genetic space, and rotated partial spaces as the coding method for the individuals in the latter GA, namely, schemata for the former GA. Moreover, we discuss on the effectiveness of coding and fitness evaluation for our Coevolutionary Genetic Algorithm. Several computational results on function optimization problems confirm the effectiveness of our approach.
著者
半田 久志
出版者
日本知能情報ファジィ学会
雑誌
日本知能情報ファジィ学会 ファジィ システム シンポジウム 講演論文集
巻号頁・発行日
vol.27, pp.307-307, 2011

近年,CECなどのIEEEが主催する国際会議でビデオゲームを題材とした競技が行われている.Ms.PacManはその一つで,画面キャプチャを行い,キーボードイベントを発生することによりパックマンを制御する競技や,シミュレータ上でゴーストとパックマンの両アルゴリズムを対戦させる競技がある.本稿では,後者のシミュレータ上での競技ソフトを用い,強化学習によるパックマンアルゴリズムの構築を試みる.
著者
川上 浩司 須藤 秀紹 半田 久志 塩瀬 隆之 小北 麻記子 谷口 忠大 片井 修 平岡 敏洋
出版者
京都大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2009-04-01

本研究課題は、便利の追求で見過ごされて来たが実は人を含む系においては重要であった事項を整理し、効率化や自動化に代わるシステムデザインの指針を探るものである。国内外の動向を整理すると共に、各種のデザイン領域における事例を収集・整理した結果は、学術雑誌や学会で報告するだけにとどまらず、平成23年に一般啓蒙書(不便から生まれるデザイン:DOJIN選書42)にまとめ、web でも逐次発信をしている。また、場のメカニズムデザインへの応用事例は、2013年に閣議決定された計画に盛り込まれた。日用品デザインへの応用事例は、各種メディアで採り上げられた。
著者
川上 浩司 片井 修 塩瀬 隆之 須藤 秀紹 半田 久志 谷口 忠大
出版者
京都大学
雑誌
萌芽研究
巻号頁・発行日
2006

手間いらずで効率的に要求が満たせる「便利な道具や方式」よりも、むしろ不便な道具や方式に、能動的工夫の余地・対象系の物理的理解促進・自己肯定感の醸成、などの効果がある。我々はこれらを積極的に評価する「不便益」という考え方を提唱し、この視点からの新たなシステム設計方法論の構築を試みた。最終年度にあたる2008年度に得られた成果を以下にまとめる。[不便益の総論:]初年度から継続する各種講演やOSを年に数回開催し、そこで得られた多くの知見の整理を通して不便益の輪郭を明らかにして、HI学会論文誌に総説論文としてまとめた。[不便益の各論:]システムデザインにおける「便利」を基礎づけるものとして、因果に基づく明瞭な説明・分類/分割による高いモジュラリティ・あいまいさの無い推論・中央集権的システム構成に注目し、それらが援用できない「不便」、すなわち均衡(バランス)に基づく説明・明瞭な分割ができないこと・解釈(推察)の多様性・分権的制御などから得られる益を積極的に活用する考え方を提出するとともに、それらのいくつかには具体的な活用方法や数理的基盤を与えた。[不便益の応用:]不便益に関する知見をシステムデザインに応用することによって、その有効性を検証した。適用対象としては、情報伝達に関して「見るのではなく触れることしかできない絵画」や音と画像による情報伝達におけるテロップの効用分析、解釈の多様性に関して比喩表現やピクトグラムによる非言語コミュニケーションの有効性検証と、エージェントシミュレーション、デザインの実践として月に一度のインクルーシブデザインワークショップ(塩瀬)、などを実施した。
著者
半田 久志
出版者
岡山大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2009

本研究では,部分問題に分割し,部分問題毎に並行して協調的にルール生成を行う新たな進化計算を提案し,提案手法を知識導出に適用する.部分問題に分割することにより多様性を維持しつつ効率的にルールを探索する.この知識導出に確率モデルを用いた進化計算である分布推定アルゴリズムを適用・拡張した.