著者
茶谷 誠一 瀬畑 源 河西 秀哉 冨永 望 舟橋 正真 古川 隆久
出版者
志學館大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2020-04-01

1948年6月から1953年12月までの激動期に初代宮内庁長官を務めた田島道治の資料群(「拝謁記」、「日記」、「関係資料」)を原文から翻刻して活字化し、それぞれ解説を付して出版する。また、資料の出版にとどまらず、編集作業を通して明らかになった事実をまとめ、シンポジウム開催と解説書の執筆により、学界から一般社会まで幅広い層に象徴天皇制形成期の昭和天皇と宮中の実態につき、研究成果を還元していく。
著者
古川 隆久
出版者
公益財団法人史学会
雑誌
史學雜誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.99, no.4, pp.457-494, 605-606, 1990-04-20
被引用文献数
1

From 1935 to 1945 reformist bureaucrats in Japan occupied virtually the center of policy making along with a group of politically and economically concerned military officers. These bureaucrats were not only able to exert influence in the complete bottom-up process of policy formation, but also, despite little formal powers, were also able to effect decision making to a far greater extent than in the era of the political party cabinets. These reformist bureaucrats belonged to a group of government officials who had received their formal university education in the 1920's in the Marxist tradition. They rose up through the ranks in the latter half of the 1930s from personal and professional relationships in the background of building a controlled economy. They philosophically refuted both Marxism and capitalism, which they viewed as degrading the human character by the strong emphasis on materialism. Focussing their views on success in Manchuria, they stressed domestic totalism (planned economy) according to political priorities (presuming of course the existence of the monarchical [Tenno] institution), and insisted on the "East Asian (toa) bloc" as the corresponding state of affairs on the foreign front. This way of thinking was based on German totalistic thought; however, we can also discern their Marxist educational background enabling them to adopt such an ideology. In terms of concrete goals, their totalism was commonly directed towards "reform" plans geared to increasing the military strength of the army. It was for this reason that these reformist bureaucrats joined hands with politically and economically concerned military officers in policy making and political action. The practical behavior of these reformist bureaucrats, being based generally on this kind of ideology, was geared towards carrying out within such integrative offices as the Cabinet Planning Board (Kikaku-in) a radical state reorganization effort (almost impossible in peacetime) as one link in the creation of a wartime system for supporting the war in China and the Pacific War. Their efforts meet with a fair amount of success. The true intentions of the whole "reformist faction", which included these bureaucrats and embraced totalism in the wake of the German victorids on the European front, came to light during the Konoe New Organization movement of 1940 and 1941. However, the "citizens organization" plan that they were most eager to put through was not realized fully due to resistance in the National Diet. In any case, these reformist bureaucrats, as a result of giving up on both Marxist and capitalist solutions, inevitably plunged Japan into the Pacific War and continued to hold this ideology even after the War was over. While we can say on the one hand that their criticism of both Marxism and capitalism was not completely irrelevant in that it can be linked in the end to Japan's postwar high economic growth, on the other hand, it was because of their hastiness in trying to reform the present situation that they brought a great many of human and material damages in the Pacific War. Furthermore, when looking at the problem in terms of comparative history and national system theory, in the sense that it was the army officers and reformist bureaucrats who exerted real political influence through their commitment to totalist ideology, but were able to realize only a part of their goals in very gradual steps, we could call this period in Japanese history "a wartime state regime tending gradually towards totalism".
著者
古川 隆司 フルカワ タカシ
出版者
追手門学院大学社会学部
雑誌
追手門学院大学社会学部紀要;Bulletin of the Faculty of Sociology, Otemon Gakuin University (ISSN:18813100)
巻号頁・発行日
no.13, pp.61-70, 2019-03-30

介護サービス / 介護の社会化 / 社会的排除 / 社会的無視
著者
古川 隆久
出版者
公益財団法人 史学会
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.128, no.6, pp.1-35, 2019 (Released:2021-09-02)

立憲政友会の有力者であった前田米蔵は、5・15事件(1932年)後における政党政治批判の高まりに対し、いち早く1933年に「日本独特の立憲政治」論を主張した。日本の議会は天皇が設けたことを強調し、天皇の権威の下に議会政治、政党政治の正当化をはかったのである。 さらに前田は、貴族院議長近衛文麿を党首とする立憲政友会と立憲民政党の合同(保守合同)による近衛新党構想を進めた。近衛は議会外諸勢力の支持を得て首相候補と目されていた。前田は、二大政党による政権交代ではなく、近衛新党という、議会外の勢力とも連携する形による政党内閣の復活をはかったのである。 しかし、近衛新党が実現しないうちに1937年に第一次近衛内閣が成立し、日中戦争が勃発した。日中戦争の収拾に苦慮した近衛は、1940年6月、戦勝に向けた強力な挙国一致体制の実現のため新体制運動を開始し、7月に第二次近衛内閣を組織した。 近衛は挙国一致強化のため、新党ではなく、議会を含む各勢力の協調体制の確立をめざしていた。しかし、近衛の側近たちは全体主義的な政治変革をめざし、前田ら衆議院の主流派(旧政友会・旧民政党)は、議会勢力中心の近衛新党の実現をめざした。「日本独特の立憲政治」論によれば、挙国一致の中心はあくまで議会だったからである。 1940年10月に発足した大政翼賛会は全体主義的な色彩が強かった。前田は、近衛との信頼関係と難題処理の実績を評価されて大政翼賛会議会局長に起用された。しかし、前田をはじめ議会の大勢は翼賛会の全体主義的色彩に不満を抱いており、議会は大政翼賛会の改組や、議会弱体化政策の阻止に成功し、前田は衆議院勢力の指導的立場を保つことができた。近衛新党は実現しなかったが、政府の割拠性が続く限り、議会新党による政府の統合力回復という衆議院勢力の主張の正当性が失われることはないからであった。
著者
小笠原 敏記 佐々木 信也 堺 茂樹 古川 隆
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
海岸工学論文集 (ISSN:09167897)
巻号頁・発行日
vol.53, pp.1346-1350, 2006
被引用文献数
1

ワークショップ (WS) を通して, 避難上の問題点を明確にし, その対策案に基づいた行動計画を実施するまでの過程を報告して, 自主防災力の意識向上に対するWS効果を検討する. さらに, アンケート調査より平成15年十勝沖地震と平成17年11月の三陸沖の地震で発令された津波注意報に伴う避難の実態を明確にし, 同時に避難行動に及ぼすWSの影響も明らかにする. その結果, 視覚的に理解し易い情報・資料の提供や, 計画を立て実際に歩くという行為, 同じ問題を参加者で考えて行動に移すことができる場がワークショップの重要な役割と言える. しかし, 避難行動の意識向上にWS効果が見られたにも関わらず, 避難行動に及ばない実状が明白となった.
著者
古川 隆久
出版者
史学会 ; 1889-
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.128, no.6, pp.971-1005, 2019-06
著者
古川 隆司
出版者
追手門学院大学
雑誌
追手門学院大学社会学部紀要 (ISSN:18813100)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.63-72, 2013-03-30

高齢犯罪者 / 刑事政策 / ソーシャルワーク / 特別の配慮
著者
古川 隆司
出版者
追手門学院大学
雑誌
追手門学院大学社会学部紀要 (ISSN:18813100)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.151-158, 2008

犯罪者 / 更生保護 / 仮釈放 / 生活世界
著者
古川 隆
出版者
日本マネジメント学会
雑誌
日本マネジメント学会全国研究大会報告要旨集
巻号頁・発行日
no.68, pp.9-12, 2013-10-18

「日本で一番高い山は?」「日本で一番広い湖は?」皆さんに質問すると、ほとんどの方が答えられます。それでは、「日本で二番目に高い山は?」「日本で二番目に広い湖は?」と質問すると、答えるのは容易ではありません。「博多でうなぎを食べたい。」と言うと、ほとんどの方が「吉塚うなぎ屋」と答えます。つまり、何でも一番のものは覚えている。一番ということでないと人には覚えて頂けないものなのです。弊社はお陰様で、「中洲でお店を出すなら福一」と言われるようになってきました。富士山は日本一。富士山に比べると中洲は猫の額ほどの面積ですが、そこで一番になることが会社を盤石にするためにはとても大切なことでした。平成7年11月に独立。悩みに悩んでいた私が出会った20本のカセットテープ。今の私になれた秘訣。それが「No.1の法則」(ランチェスター戦略)でした。この法則の中に「商品・地域・客層を限定することに経営の秘訣がある」とあります。報告は拙著(2011)をもとにして行います。この本には、そのことをわかり易く説明しています。そして、その内容は誰でも実行できることばかりです。営業を担当している方にはもちろん、経営者、そしてこれから起業する方にとって、強い会社にしていく為の参考にして頂けたらと願っております。
著者
古川 隆司
出版者
佛教大学
雑誌
佛教大学総合研究所紀要 (ISSN:13405942)
巻号頁・発行日
vol.1999, no.2, pp.229-244, 1999-03-25

An increase in the number of foreigners living in Japan has resulted in the need to deal with the so-called "internal internationalization" within Japanese society. The right of foreigners to receive social security is poorly observed and they are forced to live in poor conditions. Under such conditions, they have formed minority groups, and are classified as workers of the lowest class like the lowest Japanese part-time workers. They are discriminated and classified as an lowest social class by ascribed-achievement in Japanese society. In this paper, I discuss these problem in terms of the relation between the Japanese social security system and issue of citizenship of immigrants.