著者
日下 渉 初鹿野 直美 伊賀 司 小島 敬裕 宮脇 聡史 今村 真央 日向 伸介 北村 由美 新ヶ江 章友 青山 薫 小田 なら 田村 慶子 岡本 正明
出版者
名古屋大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2016-04-01

世界各地の国家と市民社会は、性的マイノリティに対して「黙認」「抑圧」「矯正」「支援」など多様な対応をとってきた。なぜ国家と市民社会による性的マイノリティへの対応は、かくも多様なのか。一般に西洋では、民主主義と自由な市民社会が性的マイノリティの権利拡大に寄与するとされる。しかし東南アジアでは、性的マイノリティの権利要求は、民主主義体制のもとで何十年も放置されたり(フィリピン)、暴力的な弾圧されたり(インドネシア)、一党独裁制や軍政の下で進展を見せたり(ベトナム、タイ)、権威主義体制下で限定的に認められることもある(シンガポール)。このように、性的マイノリティの権利拡大の異なる程度は、政治体制の違いや市民社会の自由度からでは説明できない。本研究では、諸国家と市民社会による性的マイノリティへの異なる対応は、国民国家の正統性を支える「象徴」として、彼女/彼らがどのように利用されているかによって説明できるのではないかと仮説を立てて研究してきた。本年度は、6月にアジア政経学会において「アジアにおける性的マイノリティの政治:家族・宗教・国家」と題したパネルを開き、田村慶子が台湾とシンガポールについて、伊賀司がマレーシアについて、宮脇聡史がフィリピンについて、それぞれの事例を報告した。10月中旬には合宿を行い、2日間にわたってメンバー全員が報告を行い、共通の課題について徹底的に議論した。10月末には、マレーシアからPang Khee Teik氏 、インドネシアからAbdul Muiz氏を招いて、国際ワークショップを開催した。翌年2月にも、マレーシアからtan beng hui氏、フィリピンからJohn Andrew G. Evangelista氏、オーストラリアからPeter A. Jackson氏、タイからAnjana Suvarananda氏を招聘して、国際ワークショップを開催した。
著者
宮脇 聡史
出版者
東京大学東洋文化研究所
雑誌
東洋文化研究所紀要 (ISSN:05638089)
巻号頁・発行日
vol.157, pp.122-154, 2010-03-26

In spite of the recent interest in Southeast Asian religion in public sphere, there is relatively few endeavors for research on the national identity of majority religions. This short paper deals with this issue, taking an example of how the Catholic Church authority in the Philippines has established its narrative on some aspects of Philippine past history.// First the author gives a brief explanation about the Philippine history in relation to Catholic Church’s missions, and makes it clear that, in spite of its intentions, the Church history can never be interpreted without being connected to the colonial hegemonic past, in the context of Catholicism becoming majority.// Then an example of the public document of the Church evaluating the Philippine past society as a Spanish colony is examined in the context of the Catholic Church’s struggle for ecclesial renewal in 1960-80s. The Church’s stor ytelling is about Spanish colonial past as the Golden Age and the modernization as the Fall, and the Church is authorized as re-evangelizing agent in the Christianized yet fallen Philippine society.// Then he explains further about how the democratization of the Philippines and the Church’s active role in that process made the issues of national identity of the Church more complicated in relation to being the leader of the majority religion. Here two exemplar texts about the Philippine Revolution is taken up in the context of the emergence of ambivalent meaning of “revolution” for the Church in the post-authoritarian political arena of the Philippines.// And finally he gives some suggestions in relation to the future comparative studies on the national identity of the majority religions in Southeast Asian countries.