著者
柴崎 全弘 石田 雅人
出版者
日本動物心理学会
雑誌
動物心理学研究 (ISSN:09168419)
巻号頁・発行日
vol.56, no.2, pp.101-106, 2006 (Released:2006-12-22)
参考文献数
38
被引用文献数
2 2

Newts were trained under a massed-trial condition and then extinguished in a straight alleyway to assess the partial reinforcement extinction effect (PREE). There were four groups: one partial reinforcement group trained using a random schedule (RA), two partial groups for which reinforcement ratios were gradually increased (GI) or decreased (GD), and a continuous reinforcement group (CR). They showed significant acquisition and extinction effects. The CR group was the most resistant to extinction, with no significant difference among the other three. The results indicate a reverse PREE in newts, and suggest that their learning is controlled mainly by a simple Strengthening-Weakening mechanism.
著者
石田 雅人 土井 一弘
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要 (0xF9C4)教育科学 04 教育科学 (ISSN:03893472)
巻号頁・発行日
vol.44, no.2, pp.199-207, 1996-02

Two groups of 11 pond turtles each were trained with right-vs.-left spatial discrimination problem to a criterion of 19/20 correct responses over two consecutive sessions in a T-maze. Then one group (CT) received the reversal, the other (OT) received a total of 150 trials of overtraining followed by reversal. A rubber-made curtain was attached near the choice point of the apparatus to prevent the subject from automatizing their movement, and an irrelevant brightness cue was presented in the goal throughout original and reversal learning. The results showed that Group OT did not reverse faster than Group CT despite of no difference between groups in terms of trials to criterion during original discrimination training, i.e., they did not show the overtraining reversal effect. The data are compared with those from our previous experiment with turtles and discussed in relation to the assumptions about a spatial discrimination derived from the two-process hypothesis.1群11匹の淡水ガメがT迷路において左右の位置を関連次元とする空間弁別課題で訓練された。学習基準は連続する2セッション(1セッション10試行)で19/20の正反応である。そののち1つの群(CT)は逆転学習に移り,もう1つの群(OT)は150試行の過剰訓練を受けた後に逆転学習が与えられた。装置内の選択点の近くに運動の自動化を防ぐことを目的としてゴム製のカーテンが取り付けられ,さらに目標箱には無関連手掛かりとしての明るさ手掛かりが原学習・逆転学習を通じて提示された。その結果学習基準到達試行数において,原学習で両群間に差がなかったにもかかわらず,OT群がCT群に比べて逆転学習が速いという証拠は見いだされなかった。つまり過剰訓練逆転効果は生起しなかった。この結果はカメを用いた筆者らの以前の実験結果と比較され,さらに二過程説(注意説)に由来する位置弁別に関する仮説について考察された。
著者
前田 高輔 高岡 忍 石田 雅人
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要 第IV部門 教育科学 (ISSN:03893472)
巻号頁・発行日
vol.58, no.2, pp.15-33, 2010-02-26

イルカ介在活動を,自閉症を含む発達障害に適用することにより,行動の改善が報告された事例が少なからず存在する。本研究は,ある自閉症児を対象として,香川県さぬき市において継続的に行われたイルカ介在活動の効果に関する実践事例の報告である。今回は,重度知的障害を有する自閉症児が,2008年夏期に3日間(4セッション)の活動プログラムに参加した事例を,行動課題得点,行観察記録,母親との面談記録に基づき分析し,イルカ介在活動の効果を検討した。その結果,行動課題得点については,過去(2002年,2004年,2005年,2007年)及び2008年に参加時のビデオ記録の解析から,6年間の経年変化として有意な上昇が見られた。今回のプログラムでのセッションの進行によっては得点の変化は緩やかであり,一定水準で維持されるという,漸近効果が見られた。しかしながら,行動観察記録等に基づいた質的分析では,昨年に比べて,自発的発語の増加,応答時の反応の適切さ,自己感情表現の適切さが見られ,対人場面でのコミュニケーションのいっそうの促進が見られたことから,イルカ介在活動プログラム全体として本児への療育効果が確認できたといえる。これらの結果に基づき,イルカ介在活動・療法の課題と問題点,活動の今後のあり方について,保護者からの聞き取り結果も勘案して総合的に論議した。A certain amount of case studies has so far reported an improvement in behavior in the dolphin assisted activity (DAA) applied to children with developmental disorders such as autism. The present study examined the effect of the DAA program in Kagawa (City of Sanuki) on an autistic child with mental retardation. The child participated in the 3-day program (4 sessions) of DAA done in August 2008 showed high level performance over the sessions in terms of average scores in the Behavior Evaluation Scales (BES) which consisted of 12 items with 4-point scale each. An additional analysis of video recording for Kagawa's 2002-, 2004-, 2005- and 2007-programs showed a steady improvement in the BES scores on the year-to-year basis. Behavioral observation of a child throughout an entire activity and the interview protocols with a mother of the child suggested conspicuous improvement in the use of words and interpersonal relationship including mother-child relationship. The results suggest the effectiveness of the DAA program as a whole body on developmental disorders and also on the child himself. Further issues and problems on the DAA are discussed.