著者
磯部 征尊 宮川 秀俊 村松 庄太朗
出版者
一般社団法人 日本産業技術教育学会
雑誌
日本産業技術教育学会誌 (ISSN:24346101)
巻号頁・発行日
vol.59, no.1, pp.1-8, 2017-03-30 (Released:2019-12-26)
参考文献数
26

本研究は,実際の中学校技術科教育における安全管理と安全指導に着目し,「教室環境」および「施設・設備」等に関する現状と課題について検討することを目的にしている。ここでは,愛知県内の中学校から無作為に抽出した100校を対象として,技術科教育における安全管理と安全指導に関する状況把握調査を行った。その結果,授業者自身が授業中に危険ととらえる作業や場所は,「道具・工具(27件)」が最も多く,「作業環境に関する内容(12件)」が2番目に多かった。また,生徒が取り扱うには危険だと思われる道具や機械に関しては,「電動機器(50件)」が最も多いことが分かった。一方,実際の授業の中で危険だと感じた場面は,「道具・工具(19件)」が最も多いことが分かった。
著者
磯部 征尊 山崎 貞登
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.86-93, 2015 (Released:2015-06-30)
参考文献数
24

This is a study concerning the current state of the educational subjects of “Science, Technology, Engineering and Mathematics” from the view of Design and Technology by conducting a field survey. The results are summarized as follows:(1) Design and Technology in the National Curriculum 2014 is stressed to enhance coordination with the educational subjects of “Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)” after a hearing investigation by Professor Stables, who works in the Design and Technology Department of Goldsmiths College in London University.(2) The National STEM Centre places great emphasis on developing subject matters through cooperation between STEM-related subjects and Design and Technology, and expanding the range of specialists as teachers by familiarizing them with such subjects to advance their continuing professional development.(3) The strategic groups of STEM, such as the Royal Academy of Engineering, worked to make Design and Technology part of the National Curriculum 2014 after a hearing investigation by Mr. Green, who is the chief executive of the Design and Technology Association (DATA).