著者
蒔苗 直道
出版者
筑波大学大学院博士課程教育学研究科
雑誌
教育学研究集録 (ISSN:03867927)
巻号頁・発行日
no.24, pp.165-174, 2000-10

1. はじめに 日本の数学教育史研究において、昭和20年代の数学教育は単元学習の時代とされている。これらは、学習指導要領(試案)や教科書の記述をまとめた資料的な要素の強いものであり、戦後新教育制度の下に発足した新制中学校における数学科の単元学習については、 ...
著者
蒔苗 直道
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2013-04-01

戦後教育改革期の数学教育における単元学習の再評価を行った。従来の数学教育史において否定的にとらえられてきた単元学習について、その構想と展開を新たな史料を基に精査することを通して、戦前から戦後への数学教育の連続性の観点から、数学教育史における意義を再評価した。特に、戦後教育改革期における算数・数学の指導内容の構成、立式の意味指導、割合の考え方、図形の性質と論証がどのように変化しているのかを実証的に明らかにした。
著者
蒔苗 直道
出版者
筑波大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2008

本研究では,数学教育における「数学的な考え方」に焦点をあてて,戦前から戦後への数学教育の連続性について考察を行っている。乗法の意味の拡張は,数学教育の指導の進展としてとらえられ,戦後の「数学的な考え方」をとらえる上での一つの視点とされている。この点について,戦前から戦後へと一貫する指導の改善を論点にまとめている。また,特徴的な教材を昭和22年の国定教科書『算数』から取り上げ,現在の数学教育への示唆として「算数的活動」の意義をまとめている。
著者
蒔苗 直道
出版者
日本教材学会
雑誌
教材学研究 (ISSN:0915857X)
巻号頁・発行日
vol.23, pp.43-50, 2012 (Released:2020-03-20)
参考文献数
10

In 1941, the 5th national elementary arithmetic textbook ‘Kazu-no-Hon [Book of Numbers]’ was published. I make comparison between the textbook and the previous textbook, the 4th elementary arithmetic textbook ‘Jinjo Syogaku Sanjutsu [Ordinary Elementary Arithmetic]’. Through the comparison, I revaluate the teaching materials for geometry in ‘Kazu-no-Hon’. Between those textbooks, I can see significant difference. In ‘Kazu-no-Hon’, there are the materials that students can observe the changing shapes and those relationships through moving actual objects. They are characteristic materials found only in ‘Kazu-no-Hon’. And they reflect the intention to develop children’s figural concepts before starting to learn geometrical definitions, properties and construction of figures.
著者
蒔苗 直道
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.35, no.3, pp.264-271, 2011-09-10 (Released:2017-06-30)
参考文献数
21

This study aims to clarify the effects of the Virginia course of study on the "Tentative course of study in mathematics" immediately after World War II. To this aim, the following three considerations are made. First, to clarify the foundation and construction of the Virginia course of study. Second, to clarify the main emphasis and underlying theory. And third, to clarify the effects on the "Tentative course of study in mathematics". As a result, three points were clarified. The Virginia course of study had two aspects. One was a core-curriculum as progressive education, and the other was subject instruction against progressivism. For the edition of the Japanese tentative course of study in mathematics, subject instruction was introduced. The part of subject instruction was based on Meaning Theory by W. Brownell. Meaning Theory was the teaching theory that emphasized understanding the meaning of fundamental processes in arithmetic and the relationship between them. In the "Tentative course of study in mathematics", we can see the same emphasis. However, the explanations were different from the Virginia course. In Japanese, the meaning of fundamental processes meant why and how the procedure was introduced as a fundamental process. The Japanese editor introduced Meaning Theory form Virginia course of study and developed the their meaning.