著者
澤井 元伸 上田 憲嗣 髙橋 智恵莉
出版者
日本体育測定評価学会
雑誌
体育測定評価研究 (ISSN:13471309)
巻号頁・発行日
pp.jjtehpe.HPM202307, (Released:2023-12-08)

Objective: The purpose of this study was to develop a test that can assess the distribution skills of soccer goalkeepers and to then test its reliability and validity. Methods: A goalkeeper-distribution skills assessment test (G-DAT) was developed that improved on the previous situational judgment skills test. As a validation procedure, we conducted a reliability test on 30 high-school and college soccer players using the test-retest reliability. In addition, the G-DAT was validated using criterion-related validity by comparing the results of the G-DAT with those of existing situational judgment skills tests. Results and Discussion: In the reliability test of the G-DAT, only the GK group showed high reliability (Cohen’s Κ=0.6-1.0). In addition, validity testing showed high validity in the situational awareness and total scores of the G-DAT. Conclusion: These results indicate that the G-DAT developed in this study is reliable and valid as a test for assessing the distribution skills of goalkeepers.
著者
髙橋 智子
出版者
大学美術教育学会
雑誌
美術教育学研究 (ISSN:24332038)
巻号頁・発行日
vol.53, no.1, pp.137-144, 2021 (Released:2022-03-31)
参考文献数
23

近年,グローバル化社会の中で,国際的に活躍する人材育成のため,自国の伝統や文化についての理解や継承・発展のための教育の在り方が問われている。平成29年には学習指導要領が改訂され,国内の造形・美術教育の在り方を再検討する動きが顕著になっており,造形・美術教育においても伝統や文化の学習の在り方が問われている。本研究の目的は,造形・美術教育における伝統や文化の学習の在り方を探ることである。本稿では,大学生882名を対象に実施した伝統的工芸品に対する意識調査の報告を行う。大学生の伝統的な工芸に対する知識や興味関心等の現状と課題を分析し,造形・美術教育における伝統や文化の学習の在り方の検討に向けて重要となる視点を提示した。その結果,学校教育における学びの重要性や表現と鑑賞を関連させた題材検討の必要性,幅広い分野からの題材設定の重要性の3つの視点が確認できた。
著者
石川 衣紀 田部 絢子 髙橋 智
出版者
長崎大学教育学部
雑誌
長崎大学教育学部紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University, Combined Issue (ISSN:21885389)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.95-106, 2021-03-01

長崎大学教育学部紀要:教育科学 通巻 第85号(Bulletin of Faculty of Education, Nagasaki University: Educational Science, Vol.85)