著者
榎原 雅治 本郷 恵子 末柄 豊 伴瀬 明美 前川 祐一郎 高橋 典幸 井上 聡 須田 牧子 遠藤 珠紀 小川 剛生 高橋 一樹
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

室町時代は日本の伝統文化の形成された時代であるといわれている。本研究では、さまざまな理由によってこれまで全体像が把握されていなかったこの時代の公家や僧侶の日記を解読し、出版やデータベースの作成によって、その全文紹介を進めた。また日記に登場する人物について研究し、室町文化の形成を考える上で不可欠な人物データベースを作成した。
著者
安田 次郎 末柄 豊 前川 祐一郎 上島 享
出版者
お茶の水女子大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2008

諸種の史料から奈良や興福寺に関係した商人・職人をかなり網羅的に収集することができ、今後の研究のために貴重な基礎資料を得た。その過程で、福智院家文書中の袋綴じ冊子を解体し、多くの紙背文書を「発掘」して解読した。これらの史料は、本研究のためだけではなく、今後長く日本中世史の解明に有益なものである。さらに、商人・職人と寺社との互酬性的なつながり、門跡の構成員としての側面、室町期の荘園支配のなかでの役割などについていくつかの知見を得た。
著者
前川 祐一郎
出版者
公益財団法人史学会
雑誌
史學雜誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.119, no.3, pp.328-351, 2010-03-20
被引用文献数
1

In this paper, the author aims to clarify the criminal conflict resolution zaika no seibai (punishment of crimes) during Japan's late medieval period through accommodation, adjustment, and regional arbitration of inter-group conflicts. Specifically, after identifying the different types of conflict resolution, this paper focuses on the seibai form, which involved the demolition or burning down of the injuring party's dwelling. In addition to analyzing the manner in which crimes were handled, the relationship between these practices and criminal conflict resolution by public authorities during the late medieval period is explored. The results are as follows. 1. In conflicts during this period, accommodation sometimes took on the character of a criminal proceeding: an accommodation was reached between the injured party's group and the injuring party's group, in which the injuring party's group inflicted a punishment (seibai) on the injuring party for the crime. According to the countervailing logic of this form of accommodation, punishment of the injuring party by the injuring party's group was seen as equivalent to revenge for the crime by the injured party. 2. The accommodation ritual of geshinin to kemuri, which entails the burning down of a dwelling, is different from the form of accommodation and conflict handling described in (1). In this form of accommodation, the injuring party was not excluded from the group to which he belonged. Also, in this form of accommodation, the countervailing logic behind the injured party's revenge was considered fundamental-an attempt was made to establish accommodation by diminishing as much as possible the legitimacy of exacting revenge, and compelling the injured party to accept the injuring party's apology. Accordingly, this form of accommodation sought to abjure any examination of the injuring party's offense. 3. These two forms of accommodation both tended to handle offenses in the context of conflicts between small groups or interested parties; that is, these crimes were not perceived as crimes against the social order as a whole. However, amid this prevailing tendency in the latter half of the 16th century, the ikki (league) of the local lords of Omi Province, presumably on the grounds of a violation of the social order of the region as a whole, punished an entire self-governing village (soson) that had resorted to military force. As the representative of these local lords, the vassal corps of the sengoku daimyo Rokkaku family, entered into the Rokkakushi-shikimoku, the legal code of the daimyo, which punished self-governing villages that resorted to military force in conflicts. This suggests that the drive toward criminal conflict resolution by public authorities in the late medieval period was at least partially a response to demand from local venues of conflict resolution.
著者
前川 祐一郎
出版者
吉川弘文館
雑誌
日本歴史 (ISSN:03869164)
巻号頁・発行日
no.809, pp.71-79, 2015-10
著者
安田 次郎 末柄 豊 前川 祐一郎 上島 享
出版者
お茶の水女子大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

室町時代から戦国時代の奈良興福寺の大乗院門跡を中心にして、さまざまな「人のつながり」について基礎的なデータを蓄積し、寺院社会の構造や機能をあらためて考えるための手掛かりを得た。京都や奈良の門跡や院家は、貴族、武士、それに在地の諸勢力などの出身者が僧として、あるいは寺社の職員として出会って相互に結びつく場であったこと、僧たちはイエから切り離された存在ではなくイエや家族の利害を代表して行動したこと、寺院社会は異集団の出身者が出会い、結びつき、補完し合う場として機能したことなどの見通しを得た。