著者
古賀 広志
出版者
一般社団法人 経営情報学会
雑誌
経営情報学会 全国研究発表大会要旨集 2015年秋季全国研究発表大会
巻号頁・発行日
pp.271-274, 2015 (Released:2016-01-29)

著しい技術革新の下で、新しい監視社会の到来が指摘されている。従来のCCTVによる監視もまた、顔認識などの技術により、新しいステージに進みつつある。とはいえ、監視社会の進展は、技術的要素だけではない。技術決定論ではなく、社会構築の視点が重要であるはずだ。本稿では、従来のCCTVによる監視の社会的構築の過程に注目する。具体的には、大阪のK地区における監視カメラ設置の事例研究を行う。事例研究の結果、監視社会に対する「監視の目」が社会的に生まれてくる点を明らかにしたい。
著者
大木 裕子 古賀 広志
出版者
京都産業大学マネジメント研究会
雑誌
京都マネジメント・レビュー (ISSN:13475304)
巻号頁・発行日
vol.9, pp.19-36, 2006-06

本稿の目的は,クレモナの弦楽器工房における知の転換メカニズムを探る上での予備的考察として,クレモナにおける弦楽器製作の現状と課題を整理することにある.公開資料よりクレモナの概況,世界のヴァイオリン製作の現状,クレモナのヴァイオリン製作学校,ヴァイオリン製作コンクールについてまとめ,現地調査により伝統工芸が抱える問題点について考察した.結論として,ヴァイオリン製作という伝統工芸が抱える問題点は,「楽器の個性を製作者がいかに表現していくのか」という点にある.「楽器と演奏家の相互依存関係ないしスパイラル関係」は神話化され,ヴァイオリンという楽器の価値を高めるのに役立っている.製作者が考える伝統と個性に加えて,音色に関わる神話が楽器の個性を彩っている.
著者
古賀 広志
出版者
一般社団法人 情報システム学会
雑誌
情報システム学会 全国大会論文集 第13回全国大会・研究発表大会論文集 (ISSN:24339318)
巻号頁・発行日
pp.b22, 2017 (Released:2019-07-17)

近年、社会物質性という考え方が注目されている。それは、システム開発の開始時点で、組織と技術を分離して考慮するのではなく、組織的行為=情報実践の中で両者が浮かび上がってくるとする考え方である。しかし、その視座はシステム設計に役に立つのか、という批判が少なくない。ところで、社会性物質の視座は、ソフトウェア工学におけるアジャイル開発の設計思想と軌を一にする点が少なくない。そこで、本稿では、アジャイル開発における社会物質性の意義を探ることにしたい。そのために、まず問題の所在を明らかにし、次いで社会物質性について概説を行い、最後にアジャイル開発の実践的意義について私見を述べることにしたい。
著者
福本 俊樹 松嶋 登 古賀 広志
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 = Journal of information and management (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.34, no.4, pp.59-70, 2014-08

In recent information systems research, design science that puts importance on practical relevance attracts many scholars' attention. Some IS researchers expect design science to overcome the positivist approach that lost practical relevance in exchange for scientific rigor. Does dismissing positivism, however, truly make design science more relevant? Even if IS researchers would broaden their methods such as compensatory multi-method or multilevel analysis, they are still under traditional philosophy of science as usual. This paper shows how rigorous scientific methods of positivism can ensure scientific relevance to intervention through an examination of behavioral science and action science. The latter has established by Chris Argyris as the new philosophy of science aimed at intervention into practice. In particular, three fundamental methods of positivism are examined: description, causal explanation, and hypothesis testing.
著者
古賀 広志
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.38, no.4, pp.36-56, 2019 (Released:2020-09-23)
参考文献数
53

In information system research, research focusing on the practice of IT artifacts has received muchattention. One perspective is the idea of “design science.” The focus of Design Science is a research on IT artifacts developed based on Simonʼs seminal book “The Science of the artifacts”. However, there is no consensus on the idea of digital science, and there is confusion over the perspectives. Therefore, in this paper, in order to unravel conceptual confusion of design science, the author conduct a comprehensive review of previous studies with two keywords “design” and “science” as clues.
著者
福本 俊樹 松嶋 登 古賀 広志
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.34, no.4, pp.59-70, 2014-08-04 (Released:2017-08-07)
被引用文献数
2

In recent information systems research, design science that puts importance on practical relevance attracts many scholars' attention. Some IS researchers expect design science to overcome the positivist approach that lost practical relevance in exchange for scientific rigor. Does dismissing positivism, however, truly make design science more relevant? Even if IS researchers would broaden their methods such as compensatory multi-method or multilevel analysis, they are still under traditional philosophy of science as usual. This paper shows how rigorous scientific methods of positivism can ensure scientific relevance to intervention through an examination of behavioral science and action science. The latter has established by Chris Argyris as the new philosophy of science aimed at intervention into practice. In particular, three fundamental methods of positivism are examined: description, causal explanation, and hypothesis testing.
著者
古賀 広志
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.40, no.3, pp.71-86, 2020 (Released:2021-10-18)

In this paper, I clarify the significance of dark tourism from the viewpoint of sociomateriality. For that purpose, I will proceed with consideration of the keyword “experience economy” that is related to both dark tourism and sociomateriality. Therefore, this paper is structured as follows. First, the concept of dark tourism is reaffirmed. Next, the relationship between dark tourism and the experience economy is examined. After discussing the relationship between the experience economy and social materiality, we examine the relationship between dark tourism and social materiality.
著者
古賀 広志
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.39, no.3, pp.66-79, 2019 (Released:2020-07-20)

In this essay, the author will consider the effectiveness of the perspective of sociomateriality. Therefore, this paper is organized as follows; (1) An overview of the concept of sociomateriality is introduced. (2) The reasons why social materiality is attracting attention are discussed from the following three viewpoints - (a) genealogy of debate on method, (b) organization and strategy, (c) a crisis of management studies. (3) The author will pays attention to the question “What should be studied in information and management research” as an awareness of problem based on three viewpoints. Thus, in order to answer this question, the author will return to the field of office automation and examine the research topic. (4) Finally, the author will confirm that the perspective of social materiality is the same as the foundation of information and management research.
著者
古賀 広志
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.29, no.3, pp.56-65, 2009-02

In this paper, we take up SNS in the enterprise paid attention to, and consider the impact on the organization is considered. First of all, the difference between SNS in the enterprise and Intranet is clarified. Especially, we are discussing it from not a technical characteristic but the use characteristic or the aspect of an organizational or operational context. And, SNS in the enterprise clarified that the use method of making not only the aspect of information retrieval means but also use (browsing) target was important.