著者
齋藤 玲 新国 佳祐 和田 裕一 邑本 俊亮
出版者
日本読書学会
雑誌
読書科学 (ISSN:0387284X)
巻号頁・発行日
vol.62, no.1, pp.1-11, 2020-08-07 (Released:2020-09-26)
参考文献数
32

While it has been claimed that retrieval practice (RP) is much more advantageous than other learning strategies, the effects of RP on the re-studying phase are still not well understood. In the present eye-tracking experiment, participants in the Non-RP (NRP) group simply read the text twice. On the other hand, the RP group read the text twice with a free-recall task between the first and the second reading. The results showed that while the NRP group showed significantly less reading time, fewer fixations, and less fixation duration in the second reading than in the first reading, the RP group showed the same reading time, fixation count, and fixation duration in the second reading as in the first reading. These findings suggest that RP modulates the cognitive processes in the second reading and this function may facilitate memory consolidation.
著者
小泉 政利 安永 大地 木山 幸子 大塚 祐子 遊佐 典昭 酒井 弘 大滝 宏一 杉崎 鉱司 Jeong Hyeonjeong 新国 佳祐 玉岡 賀津雄 伊藤 彰則 金 情浩 那須川 訓也 里 麻奈美 矢野 雅貴 小野 創
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(S)
巻号頁・発行日
2019-06-26

主語(S)が目的語(O)に先行するSO語順がその逆のOS語順に比べて処理負荷が低く母語話者に好まれる傾向があることが報告されている。しかし,従来の研究はSO語順を基本語順にもつSO言語を対象にしているため,SO語順選好が個別言語の基本語順を反映したものなのか,あるいは人間のより普遍的な認知特性を反映したものなのかが分からない。この2種類の要因の影響を峻別するためには,OS語順を基本語順に持つOS言語で検証を行う必要がある。そこで,本研究では,SO言語とOS言語を比較対照することによって,人間言語における語順選好を決定する要因ならびに,「言語の語順」と「思考の順序」との関係を明らかにする。
著者
小泉 政利 安永 大地 木山 幸子 大塚 祐子 遊佐 典昭 酒井 弘 大滝 宏一 杉崎 鉱司 Jeong Hyeonjeong 新国 佳祐 玉岡 賀津雄 伊藤 彰則 金 情浩 那須川 訓也 里 麻奈美 矢野 雅貴 小野 創
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2019-04-01

主語(S)が目的語(O)に先行するSO語順がその逆のOS語順に比べて処理負荷が低く母語話者に好まれる傾向があることが報告されている。しかし,従来の研究はSO語順を基本語順にもつSO言語を対象にしているため,SO語順選好が個別言語の基本語順を反映したものなのか,あるいは人間のより普遍的な認知特性を反映したものなのかが分からない。この2種類の要因の影響を峻別するためには,OS語順を基本語順に持つOS言語で検証を行う必要がある。そこで,本研究では,SO言語とOS言語を比較対照することによって,人間言語における語順選好を決定する要因ならびに,「言語の語順」と「思考の順序」との関係を明らかにする。
著者
新国 佳祐 邑本 俊亮 深谷 優子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.83, no.3, pp.193-201, 2012 (Released:2012-11-23)
参考文献数
23
被引用文献数
1 1

This study explored the phonological role of punctuation in silent reading. Previous studies have suggested that commas trigger prosodic information, such as a pause, in implicit phonological processing during reading, which influences sentence processing considerably. In this study, 24 graduate and undergraduate students read, either silently or under articulatory suppression, syntactically ambiguous Japanese sentences with different types of semantic bias. Each sentence was presented with or without a comma that was either compatible or incompatible with each semantic bias. The results showed that in the silent reading condition, commas affect the duration of sentence reading and that even a comma that was incompatible with the semantic bias increased the interpretation that each comma favored. However, in the articulatory suppressed condition these effects of commas disappeared. We concluded that commas phonologically affect the processing of syntactically ambiguous sentences, which indicates that commas elicit prosodic information when constructing phonological representations in reading.
著者
新国 佳祐 邑本 俊亮
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.85, no.2, pp.210-216, 2014

This study explored the effects of a comma on the processing of structurally ambiguous Japanese sentences with a semantic bias. A previous study has shown that a comma which is incompatible with an ambiguous sentence's semantic bias affects the processing of the sentence, but the effects of a comma that is compatible with the bias are unclear. In the present study, we examined the role of a comma compatible with the sentence's semantic bias using the self-paced reading method, which enabled us to determine the reading times for the region of the sentence where readers would be expected to solve the ambiguity using semantic information (the "target region"). The results show that a comma significantly increases the reading time of the punctuated word but decreases the reading time in the target region. We concluded that even if the semantic information provided might be sufficient for disambiguation, the insertion of a comma would affect the processing cost of the ambiguity, indicating that readers use both the comma and semantic information in parallel for sentence processing.
著者
新国 佳祐 邑本 俊亮
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.85.13311, (Released:2014-06-01)
参考文献数
22

This study explored the effects of a comma on the processing of structurally ambiguous Japanese sentences with a semantic bias. A previous study has shown that a comma which is incompatible with an ambiguous sentence’s semantic bias affects the processing of the sentence, but the effects of a comma that is compatible with the bias are unclear. In the present study, we examined the role of a comma compatible with the sentence’s semantic bias using the self-paced reading method, which enabled us to determine the reading times for the region of the sentence where readers would be expected to solve the ambiguity using semantic information (the “target region”). The results show that a comma significantly increases the reading time of the punctuated word but decreases the reading time in the target region. We concluded that even if the semantic information provided might be sufficient for disambiguation, the insertion of a comma would affect the processing cost of the ambiguity, indicating that readers use both the comma and semantic information in parallel for sentence processing.
著者
新国 佳祐
出版者
日本認知心理学会
雑誌
認知心理学研究 (ISSN:13487264)
巻号頁・発行日
vol.10, no.1, pp.29-36, 2012

読み能力の低い読み手は,熟達した読み手と比較して,文中の句境界の適切な認知が困難であることが指摘されている.本研究では,読み能力の十分でない読み手にとって,句境界認知が困難となる原因として,文構造を推測するための方略の不適応を取り上げて検討した.実験では,日本人大学生40名に対して,英語の2種の中央埋め込み文(OR文,SR文)および非中央埋め込み文(C文)を,参加者の半数には句境界の手がかりを明示して,半数には明示せずに呈示した.実験の結果,文構造推測のための方略が不適応となるOR文においては,句境界に関する手がかりの明示によって文の処理速度および処理の精確性が向上した一方で,方略が適応的に機能するSR文,C文ではそのような手がかりの文処理への影響は確認されなかった.このような結果から,文構造を推測するための方略の不適応が句境界認知の困難性を引き起こす原因の一つとなっており,結果として文処理全体が困難となる可能性が示唆された.