著者
有元 伸子
出版者
広島大学国語国文学会
雑誌
国文学攷 (ISSN:02873362)
巻号頁・発行日
no.228, pp.13-26, 2016-03

本研究はJSPS科研費 (26370238) 助成による成果の一部である。
著者
有元 伸子
出版者
広島大学大学院文学研究科附属内海文化研究施設
雑誌
内海文化研究紀要 (ISSN:03863182)
巻号頁・発行日
no.40, pp.49-70, 2012

冊子版校正終了後に発見された新資料による補記を末尾ページに付す。
著者
有元 伸子
出版者
日本近代文学会
雑誌
日本近代文学 (ISSN:05493749)
巻号頁・発行日
vol.88, pp.33-48, 2013

Okada Michiyo (later Nagayo Michiyo) is a female writer who is known to have been used by Tayama Katai as a model for the young female live-in student the protagonist novelist secretly falls in love with in Futon. This article examines the obscure works she wrote before she married Nagayo Shizuo, as well as the letters exchanged between Katai and her until just after the publication of Futon. The result of this investigation reveals how the male mentor (Katai) and the female student (Okada) fought over the literary treatment of Michiyo's romantic affair. After Michiyo became romantically involved with Nagayo, her parents forced her to leave Tokyo and return home to Hiroshima. She then wrote fictionalized versions of her relationship with Nagayo, and used some parts of Katai's letters in her stories. Elsewhere in his letters, Katai was critical of Michiyo's subjective narrative. While he forbade her to continue fictionalizing her own affair, Katai himself used her affair in writing Futon. This leads us to consider this famous novel a work of sexual harassment : Katai robbed Michiyo of the authorship of her own story, and meticulously concealed her identity as a woman capable of exerting literary authorship over her own affair.
著者
有元 伸子
出版者
日本文学協会
雑誌
日本文学 (ISSN:03869903)
巻号頁・発行日
vol.44, no.6, pp.36-46, 1995-06-10 (Released:2017-08-01)

『豊饒の海』というテクストは、登場人物に一人っ子が多く、かつ子供が生まれないため、血縁によらない生まれ変わりの物語として展開していく。また、転生を見るのは、「父」ならざる人物である本多繁邦ただ一人である。つまり、『豊饒の海』の「転生」とは、本多が、出産による女性の力を介することなく、男性の力のみで、人間を通時的につなげようとして生み出した、いわば「妄想の子供たち」なのである。
著者
有元 伸子
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2014-04-01

本研究の目的は、広島県上下町出身の女性作家・岡田(永代)美知代(1885-1968)について、田山花袋の「蒲団」のモデルとしてのフィルターを排して、一人の女性作家として総合的に評価し直すことである。文献調査やインタビュー実施によって詳細な著作リストや年譜を作成した。また、生前未発表原稿の翻刻紹介を行なうとともに、残された作品や書簡を解析し、花袋との関係や地域性・労働・少女小説といった観点から、美知代の文学の特質を解明した。さらに、著作権継承者の許しを得て、これらの成果をホームページで公開し、広く研究と普及に寄与させた。
著者
有元 伸子
出版者
物語研究会
雑誌
物語研究 (ISSN:13481622)
巻号頁・発行日
no.14, pp.28-42, 2014-03-31

This essay looked into Sotoba Komachi, one of the "Modern Noh Plays" adapted by Yukio Mishima, by using Judith Butler's theory of gender performativity. Mishima viewed Noh as verse drama in which a script itself serves as a dramatic performance with a life of its own, and came to introduce playwriting techniques to his writing of original works. This essay understands his scripts as a play about a journey to acquiring male gender identity through the speech-act, while also pointing out that Mishima's theatrical world reveals the theoretical nature of gender and instability of norms.
著者
有元 伸子 中元 さおり 大西 永昭
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.68, pp.33-51, 2008-12

Yukio Mishima's own manuscript of his best known work Kinkakuji is now in the possession of the Mishima Yukio Literature Museum in Yamanakako village of Yamanashi prefecture. The purpose of our study is to develop a new reading of Kinkakuji by examining traces which were added and deleted in the manuscript and investigating them in detail.At the beginning of our study of the manuscript of Kinkakuji, in this paper, we examined three motifs: the hero Mizoguchi's friend Kashiwagi, the head priest of Kinkakuji Roushi, and Kinkaku which Mizoguchi is to set fire to at the end of the story. In each case, we analyzed the ways in which Mishima modified the manuscript, and clarified the feature that Mizoguchi consciously and deliberately sets fire to Kinkaku in the story.
著者
有元 伸子
出版者
広島大学大学院文学研究科
雑誌
広島大学大学院文学研究科論集 (ISSN:13477013)
巻号頁・発行日
vol.66, pp.35-51, 2006-12

Shiosai(The Sound of Waves) is well known as one of Yukio Mishima's masterpieces, and generally loved by myriads of readers. On the other hand, it is also regarded as an idiosyncratic opus differing in its main themes from his other literary works, and Mishima himself admitted this fact as well.In this paper, while attention is paid to Mishima's remarks, the peculiarity and significance of "Shiosai" is analyzed in terms of gender/sexuality and narration. Mishima used to depict alienation and a sense of the resistance of the society towards homosexuality in his previous other works; but in "Shiosai" he not only delineates heterosexuality, but also expresses it as a kind of love that is surrounded by the society and should be blessed as well. By searching for the logic of community that acts as the background of the story and the issue of sex/gender between male and female protagonists, the method adopted by the narrator to construct and present the story of heterosexuality which is encircled by society is examined, and the position of "Shiosai" in Mishima's oeuvre is then clarified.
著者
狩野 充徳 岸田 裕之 勝部 眞人 妹尾 好信 高永 茂 伊藤 奈保子 本多 博之 西別府 元日 中山 富廣 有元 伸子 竹広 文明 古瀬 清秀 フンク カロリン 三浦 正幸 久保田 啓一 野島 永 瀬崎 圭二
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

多くの伝承・伝説に包まれた世界遺産・厳島は、人間社会の傍らで、人びとの暮らしとともにあった。無文字時代には、原始的宗教の雰囲気を漂わせながら、サヌカイト・安山岩交易の舞台として。有史以後には、佐伯景弘らの創造した伝説を原点に、中世では信仰と瀬戸内海交通・交易の拠点として、近世では信仰と遊興の町として、近代では軍事施設をもつ信仰と観光の町としてあった。そして、それぞれの時代に、多くの伝承・伝説が再生産されていったのである。