著者
中道 達也 松岡 健 笠原 次郎 松尾 亜紀子 船木 一幸
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
航空宇宙技術 (ISSN:18840477)
巻号頁・発行日
vol.10, pp.107-112, 2011 (Released:2012-01-17)
参考文献数
23

We conducted multi-cycle combustion experiments of a coaxial-rotary-valve pulse detonation engine (PDE) system. This PDE system showed a stable operation at the valve rotating frequencies of 5.0, 10, 15, 20, and 33 Hz. We successfully measured propellant mass flow rates, thrusts, and specific impulses in the 2-sec operation duration. The maximum thrust was 32 N at the operation frequency of 33 Hz and at the supply pressure of 0.98 MPa. The maximum specific impulse was 250 sec at the operation frequency of 33 Hz and at the supply pressure of 0.69 MPa. The partial fill ratio was varied from 0.07 to 1.14. The partial fill effect was almost identical to the previous model calculations.
著者
奥野 航平 松尾 亜紀子
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.856, pp.17-00369-17-00369, 2017 (Released:2017-12-25)
参考文献数
20

The numerical analysis on the flight stability of the underwater projectiles are performed using computational fluid dynamics code which consists of gas/liquid phases analysis, 2D calculation method. The nose shape effect on the underwater flight stability is conducted. The ogival nose, the flat nose and the spike nose are used for the nose shapes. The static stability is determined by the direction of pressure on the projectile. The pressure on the flat nose makes projectile stable, although pressure on the ogival nose and the horizontal area of flat nose makes projectile unstable. The spike nose is statically unstable, however it is possible to increase the flight stability by changing the spike radius and the spike length. When the part of projectile gets out of the bubble and contacts with water, the water pressure acts as restoring force, which lead to improve the flight stability. This phenomenon is called ‘Tail slapping effect’. Tail slapping effect works most effectively when only backward of the center of gravity of the projectile contacts with water. The Effects is canceled as the angle of attack increases and the front of the projectile contacts with water. As a result, the improvement of stability due to the tail slapping effect is limited.
著者
須浪 徹治 新井 隆景 滝田 謙一 松尾 亜紀子
出版者
独立行政法人宇宙航空研究開発機構
雑誌
基盤研究(S)
巻号頁・発行日
2009-05-11

H22年度研究実施計画に基づき研究を実施し,下記の成果を得た.1.境界層制御について,インレットと燃焼器の境界層剥離抑制を目的に,縦渦導入装置を設計し,燃焼実験による剥離抑制効果の確認と,着火・保炎等の燃焼特性への影響を調査した.また,壁面摩擦抗力低減の理論的検討を進めた.2.燃料噴射器・混合制御手法では,噴射器の縦渦導入部形状をパラメータとした性能評価を非燃焼・燃焼実験,CFD解析により実施し,混合・燃焼性能向上に必要な知見・データを取得した.3.着火・保炎・燃焼制御手法では,実験で観察された超音速燃焼器内のデトネーション生成・伝播・減衰の過程をCFDにより再現するとともに,伝播条件・伝播特性について調べた.着火装置について,超音速流中で誘電体バリア放電と非平衡プラズマの生成に成功し,これを用いた燃焼試験を実施した.4.広帯域燃焼器設計について着火,保炎,燃焼,インレット-燃焼器干渉抑制の全ての性能向上を目的とした燃焼器流路の形態提案と形状設計を行い,第1期エンジン設計へ適用した.5.インレット始動特性・性能評価については,可変形状インレットの可変量変化に伴う性能(インレット出口気流状態)についてCFDにより調べた.また,インレットの設計・性能予測ツールに関し,CFDによる評価・検証を進め,広帯域インレット最適化に向けた課題抽出を行った.6.第1期エンジンについては,H21年度成果および上記1~5の重要成果を適用してエンジン形態決定・形状設計・製作を行った.また,CFDによる事前性能評価を行った.7.燃焼器作動特性・性能評価については,HIEST燃焼実験(H24年6月)により実施予定である.