著者
渡辺 謙仁
巻号頁・発行日
2014-08-10
著者
渡辺 謙仁 田邉 鉄
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.23, no.3, pp.255-269, 2016-09-01 (Released:2017-03-01)
参考文献数
47

The purpose of this paper is exploring potential for new learning through an ethno-graphic study in a nanosatellite-developing project generated from among “Nico-TECH:.”“Nico-TECH:”is a makers’community spreading like wildfire mainly medi-ated by NiconicoVideos. “Nico-TECH:”has no institutional organization. It is “ Social Media Satellite Development Project”(SOMESAT) which is the project for developing a nanosatellite on which “Hachune Miku”(Hatsune Miku) does performance in the space.  From the result of the ethnographic study, SOMESAT was able to be taken as a goal-oriented project, and also a zone of human development such as a distributed, mobile and multidirectional pulsation. Activities which realized such a human development were partially mediated by architecture of NiconicoVideos to stimulate emergence of contents and ideas, and by a boundary crossing body of Hatsune Miku’s character. This paper must show potential for new learning and give some kind of suggestions about school education in the future.
著者
渡辺 謙仁
出版者
草の根文化研究会
雑誌
草の根文化の時代
巻号頁・発行日
vol.2, pp.33-53, 2015-03-31

本稿は、「ソーシャルメディア衛星開発プロジェクトSOMESAT」を対象としたフィールドワークに基づく、初音ミクと宇宙開発の「草の根な関係」についての論考である。文化人類学者の小田(2010 p.46)は次のように言う。「どのエスノグラフィーも、特定のエスノグラファーが、特定の時期の、特定のフィールドで調査をし、特定の読者層に対して書いていったものです。そこには常に誤解、誇張、歪曲の可能性がつきまといます」。また、社会学者の佐藤(2006 p.174)は次のように言う。「対象者のスポークスマンによるものとも思えるような民族史を発表するフィールドワーカーもいます」。本稿は、対象者にとっての「正史」ではない。著者から見た「唯一の正しい」対象像を提示するものでもない。むしろ、対象を取り巻く文脈や解釈の多様性を示したい。 本稿では、2章で一見無関係な「初音ミク」と「宇宙開発」、3章でこの2つが結び付いて生まれたSOMESATをそれぞれ概説する。4章では、SOMESATを取り巻く社会状況を見ていくことで、「初音ミク」と「宇宙開発」を結び付けた条件を探る。5章では、SOMESATへの多様な解釈や参加をもたらす、草の根的文脈の多様性と多重性を見る。6章では、初音ミクが有する宇宙へ飛翔するキャラクター的身体について論じる。7章では、まとめと本稿が今後の草の根文化の研究とデザインに貢献する点について述べる。
著者
渡辺 謙仁
巻号頁・発行日
2013-11-25

サツカフェスクール. 2013年11月25日(月). 札幌カフェ(札幌市)
著者
渡辺 謙仁
巻号頁・発行日
2011-09-19

現在進行中のソーシャルメディア上で展開する宇宙を題材とした興味深い協働学習の例として、「ソーシャルメディア衛星開発プロジェクトSOMESAT(サムサット)」が挙げられる。動画共有サイトなどのソーシャルメディアにおいては、異なるカテゴリのクリエイターたちの相互作用によってコンテンツが生成されることがあるが、SOMESATのプロジェクトは、特定の研究機関や大学、企業などによってではなく、また仕事縁や学閥などではなく、主にインターネット上で知り合った、異なるカテゴリの技術者や事務担当者たちの相互作用、つまりソーシャルメディア的な手法によって進められている。現在でもSOMESATには原則的に誰でも参加できる。つまりSOMESAT とは、ソーシャルメディアによる、ソーシャルメディアとしての衛星開発プロジェクトである。 著者によるこれまでの参与観察から、SOMESATのメンバーが持つ関心(宇宙・自主工作・キャラクターなど)やニーズ、共同体に対する意識が、メンバーのSOMESATへの参加を決定付けると考えられた。 SOMESATはインターネット上で集まったメンバーによる実践であることもあり、参加を決定付けるそれらの有様は様々であると考えられる。本研究では質問紙調査によってそれらを中心に調査し、SOMESATとは何かを大まかに捉え、結果を実践に活かすことを目指した。
著者
北村 倫夫 石田 宰 渡辺 謙仁 李 在栄
出版者
北海道大学大学院国際広報メディア・観光学院 = Graduate School of International Media, Communication, and Tourism Studies, Hokkaido University
雑誌
国際広報メディア・観光学ジャーナル
巻号頁・発行日
vol.15, pp.99-118, 2012-09-20

This study was aimed at proposing a strategy for promoting Science and Technology Tourism (STT) in Hokkaido, and was based on the case study for about thirty examples in Japan and foreign countries. By definition, STT is "the tourism aiming at learning about science and technology by seeing, hearing and experiencing." Although STT has been recognized as an important domain of tourism in foreign countries, it has not been right in Japan. However, as people's concern about science and technology is increasing in recent years, STT is playing a more important role in Japan and also in Hokkaido. The conditions for a success of STT in Hokkaido are having fundamentally three functions which consist of an exhibition function, a knowledge exchange function, and a participating experience function. Moreover, realization of the "economies of scale in tourism," effective use of unique natural resources, use of advanced science institutions, organizing of science tours, training of science communicators, cooperation with school education, etc. are also desirable conditions to make STT successful.
著者
渡辺 謙仁 田邉 鉄
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.23, no.3, pp.255-269, 2016-09

The purpose of this paper is explorning potential for new learning through an ethnographic study in a nanosatellite-developing project generated from among "Nico-TECH:." "Nico-TECH:" is a makers' community spreading like wildfire mainly mediated by NiconicoVideos. "Nico-TECH:" has no institutional organizasion. It is "Social Media Satellite Development Project" (SOMESAT) which is the project for developing a nanosatellite on which "Hachune Miku" (Hatsune Miku) does performance in the space. From the result of the ethnographic study, SOMESAT was able to be taken as a goal-oriented project, and also a zone of human development such as a distributed, mobile and multidirectional pulsation. Activities which realized such a human development were partially mediated by architecture of NiconicoVideos to stimulate emergence of contents and ideas, and by a boundary crossing body of Hatsune Miku's character. This paper must show potential for new learning and give some kind of suggestions about school education in the future.
著者
渡辺 謙仁
出版者
日本航空宇宙学会
雑誌
宇宙科学技術連合講演会講演集
巻号頁・発行日
vol.60, 2016-09-06

An international organization called ATC21S suggests “21st century skills” and states importance of merged skills which are not resolved into learning contents of each subject in school. It is difficult to enhance such skills by old unsystematic education among each subject. On the other hand, “STEAM education,” which is merged Science, Technology, Engineering, Art and design, and Math is attracting attention and is being promoted in the United States, Korea and other countries. It is thought that education into which several subjects are merged like STEAM education is effective in enhancement of merged skills like 21st century skills. The author explains the reason why “space science” is good for STEAM education in this article.
著者
北村 倫夫 石田 宰 渡辺 謙仁
出版者
北海道大学大学院国際広報メディア・観光学院 = Graduate School of International Media, Communication, and Tourism Studies, Hokkaido University
雑誌
国際広報メディア・観光学ジャーナル
巻号頁・発行日
no.15, pp.99-118, 2012

This study was aimed at proposing a strategy for promoting Science and Technology Tourism (STT) in Hokkaido, and was based on the case study for about thirty examples in Japan and foreign countries. By definition, STT is "the tourism aiming at learning about science and technology by seeing, hearing and experiencing." Although STT has been recognized as an important domain of tourism in foreign countries, it has not been right in Japan. However, as people's concern about science and technology is increasing in recent years, STT is playing a more important role in Japan and also in Hokkaido. The conditions for a success of STT in Hokkaido are having fundamentally three functions which consist of an exhibition function, a knowledge exchange function, and a participating experience function. Moreover, realization of the "economies of scale in tourism," effective use of unique natural resources, use of advanced science institutions, organizing of science tours, training of science communicators, cooperation with school education, etc. are also desirable conditions to make STT successful.
著者
渡辺 謙仁
雑誌
第31回天文教育研究会・2017年天文教育普及研究会年会 集録
巻号頁・発行日
2017

This action research is based on "performance psychology." The author tried to utilize a cosplay (costume play) space as a stage of co-creative and improvised learning and development through holding astronomical events. These events may start to expand communities of learning and playing astronomy. It will be good to walk about initiatively to make chances of improvisation.
著者
渡辺 謙仁
巻号頁・発行日
2014-10-25

2014年北海道地区天文教育研究集会(天文教育普及研究会北海道支部), 2014年10月25日, 北海道大学情報教育館4階, 札幌.
著者
渡辺 謙仁
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会 第31回全国大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.31, pp.927-928, 2015-09-14

普段自己が属する社会的文脈から別の文脈へ越境し,普段は学ぶことのない知識を得たり ,常識だと思い込んでいたことが相対化され新たな気づきを得たり,遊びの中で楽しみながら学んだりすること等は,非公式学習の意義だろう。そこで本研究では,北海道洞爺湖町の地域住民が手作りで運営している 「TOYAKOマンガ・アニメフェスタ」において ,越境的な学びと遊びをデザインした科学実験教室と天体観望会を企画した(天体観望会は雨で中止)。これらのイベントは,準備段階も含めて様々なアクターが越境的な学びと遊びを経験できるように仕掛けられていたものの,事前に完全設計されていたのではなく ,即興的でアドホックな学びと遊びにも開かれていた。
著者
渡辺 謙仁
巻号頁・発行日
2013-02-25

CGM(Consumer Generated Media)に舞い降りた天使、初音ミク。かつての激しい米ソ冷戦の舞台ともなった、宇宙開発。一見、初音ミクと宇宙開発は全く関係がなさそうですが、実は現代の諸条件がこの2つを結びつけたのです。勉強会では、「ソーシャルメディア衛星開発プロジェクトSOMESAT」という事例に着目し、初音ミクと宇宙開発の「草の根な関係」について考えたいと思います。