著者
木村 拓也 荒井 克弘 大塚 雄作 林 洋一郎 西郡 大 立脇 洋介 中世古 貴彦 竹熊 尚夫 花井 渉 田中 光晴 渡辺 雅幸 牧 貴愛 関口 洋平
出版者
九州大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2022-04-01

本研究は,大学入学者選抜統一試験が、高等教育の大衆化・国際化・情報化という大きな変化の中で、如何に制度としての公平性・公正性を担保しているのかについて学際共同研究を行うものである。資格試験制度と選抜試験制度とがモザイク状に混在するアジア各国の大学入試制度に着目し、時代の変化と共に制度設計が益々困難となりつつある、大学入学者選抜統一試験に焦点を当てる。本研究では、教育計画論の立場から大衆化に代表される変化の中での大学入学者選抜統一試験の課題を理論的に精査し、比較教育学の立場からその制度変容(改革経緯)と制度設計の具体を精査し、社会心理学の立場から受験生の納得感を公正知覚の観点で計量分析を行う。
著者
田中 光晴
出版者
日本比較教育学会
雑誌
比較教育学研究 (ISSN:09166785)
巻号頁・発行日
vol.2009, no.38, pp.87-107, 2009

In Japan, the issue of private tutoring expenses has been debated as a social issue for some time. We have recently seen a new phase regarding private tutoring expenses; for example, several public junior-high schools are affiliated with specific private tutoring schools and offer after-school facilities to support extra education for students. Despite the significant function and impact of taking advantage of private tutoring, past educational research has neglected to focus on these aspects. Different from other educational issues such as equal educational opportunity and diversity in public education, these issues go beyond public education and limitations exist to discuss them only within the public education arena. How private tutoring and public education will establish a cooperative relationship has presented considerable controversy.In South Korea, the issue of private tutoring has also been debated for several years, yet with considerably more intensity. Since the 1960s, private tutoring expenses have been recognized as social issues and the South Korean government has been attempting to take various measures toward them. However, while the government is tackling the issues, we have not seen much progress or improvement. This article investigates the reasons behind this lack of progress, aiming to disclose the historical background, relevant factors and the current situation of private tutoring expenses in South Korea. It approaches the subject from the perspective of educational policy, revealing a vicious circle whereby new governmental policies concerning private tutoring expenses have in turn caused other private tutoring expense issues.Through reviewing the background of issues concerning private tutoring expenses, it becomes obvious that the primary reason why private tutoring expenses developed as social concern is rooted in radical entrance examination policies after the 1960's, which evolved with the development of mass education. Although these policies achieved a high degree of equality of educational opportunity, the rigid college admission system is characterized by contradictions. Therefore, many students started to seek supplementary education outside of school to differentiate themselves from their peers. In South Korea, a paradigm shift in private tutoring has recently become apparent. (View PDF for the rest of the abstract)
著者
元兼 正浩 佐々木 正徳 楊 川 田中 光晴 大竹 晋吾 雪丸 武彦 山下 顕史 李 〓輝 波多江 俊介 金子 研太 畑中 大路 清水 良彦 呉 会利 前田 晴男 李 恵敬
出版者
九州大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2008

我が国においても校長の養成システムには高い関心が寄せられるようになった。だが、校長人事研究は十分に進展しておらず、実務レベルでも行政が大学の諸資源を活用せずにシステム改革の方向を模索している状況にある。したがって、「大学と教育委員会の協働による校長人事・養成システム」をすすめている諸外国(たとえば大韓民国)の事例に学ぶとともに、日本でのシステム構築に資するような校長人事を実証するための研究方法について考察した。
著者
稲葉 継雄 松原 孝俊 金 〓実 田中 光晴 新城 道彦 入江 友佳子 小林 玲子 花井 みわ 槻木 瑞生 天野 尚樹 三田 牧 アンドリュー ホール
出版者
九州大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

基本的に朝鮮・台湾・南洋など各地域研究の形で進行してきた植民地教育研究の枠組みを変え、研究協力体制を簡便に構築できるネットワークを形成することが目的である。いわゆる「外地」と呼ばれた地域の実地調査を進め、コリアン・ディアスポラを巡る問題を教育史を通して糾明し、さらに、各地域の研究者が一同に会する研究会を開催したり、世界韓国学研究コンソーシアム(UCLA、SOAS、ソウル大学校、北京大学、ハーバード大学、オーストラリア国立大学などで組織)を活用することで研究のネットワーク化を進めた。