著者
林 洋一郎 内藤 知加恵
出版者
産業・組織心理学会
雑誌
産業・組織心理学研究 (ISSN:09170391)
巻号頁・発行日
vol.36, no.2, pp.189-211, 2023 (Released:2023-05-24)

This article aims to clarify the common forms of hypotheses and explain how they are tested in industrial and organizational psychology, social psychology, and other disciplines. There are four types of testable hypotheses: main effect, moderation, mediation, and moderated mediation. Main effect hypotheses predict the relationship between two variables, for example, predictor X and outcome Y. Main effect provides a basis for the other three types of hypotheses. Moderation hypotheses focus on a variable, such as moderator W, which affects the association between two or more variables. Moderation hypotheses predict that the relationship between X and Y will change as a function of moderator W. Mediation hypotheses indicate the presence of an intervening variable, namely, mediator M that transmits the effect of X on Y. In other words, it is concerned with the indirect effect of X on Y through M. Finally, moderated mediation hypotheses refer to the notion that the indirect effect of X on Y through M is moderated by a fourth variable Z. These four types of hypotheses could be constructed from multi-level perspectives as well as a single-level perspective. Furthermore, how each type of hypothesis can be statistically tested is explained with reference to specific empirical studies. Finally, clarifying the form of the hypothesis will help reviewers and readers understand what researchers attempt to reveal. Such manuscripts can elicit a variety of comments from reviewers and readers, resulting in meaningful research publications.
著者
林 洋一郎
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
組織科学 (ISSN:02869713)
巻号頁・発行日
vol.46, no.1, pp.46-57, 2012-09-20 (Released:2013-10-01)
参考文献数
37

本論文では,「正義・公正」について哲学に基づく規範的研究と組織行動や心理学に基づく経験的研究の双方を論じた.正義に関する規範研究と経験研究の双方を展望した結果,両者の関連性があまり強くないことが明らかにされた.さらに「規範的論議-経験的論議」そして「ミクロ-マクロ」というふたつの軸を組み合わせることによって今後の研究方向について議論した.
著者
関口 倫紀 林 洋一郎
出版者
経営行動科学学会
雑誌
経営行動科学 (ISSN:09145206)
巻号頁・発行日
vol.22, no.1, pp.1-12, 2009 (Released:2011-09-16)
参考文献数
66
被引用文献数
2 1

We review the recent advancement of organizational justice research by focusing on three different kinds of individual motives (instrumental, relational and moral motives) toward a fair treatment and organizational justice climate as an aggregated form of individual-level fairness perceptions. The literature review demonstrates that since the early years of organizational justice research, the construct of organizational justice has been reconceptualized several times to contain broader and deeper meanings, which narrows the gap between practitioners' theories on fair management and scientific knowledge on organizational justice. Based on the review, we propose a comprehensive causal model in which top management's moral or ethical aspirations for establishing fair management lead to various kinds of fair practices, develop the organization's justice climate, and eventually promote a sustainable competitive advantage for the organization. We finally discuss the directions for future research.
著者
高垣 マユミ 田爪 宏二 中谷 素之 伊藤 崇達 小林 洋一郎 三島 一洋
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.59, no.1, pp.111-122, 2011-03-30 (Released:2011-09-07)
参考文献数
27
被引用文献数
2 2

本研究では, コンフリクトマップ(Tsai, 2000)の理論的枠組みを, 中学校2年地理「世界から見た日本のすがた」の学習内容に適用した授業を考案した。授業実践を通して, コンフリクトマップのいかなる教授方略が, 「認知的な側面」及び「動機づけ的な側面」の変化に対してどのような影響を及ぼすのかを, 探索的に検討することを目的とした。単元前後, 及び授業後の質問紙調査に基づく数量的分析と, 自由記述に基づく解釈的分析の結果, 以下に示すような変化が明らかになった。1)コンフリクトマップの「決定的な事象」において, 「先行概念(日本と世界の地理的事象の非一貫性=ミクロな理解)」と「科学的概念(地理的事象の世界規模的規則性=マクロな理解)」を関連づける教授方略によって, 「知識活用への動機づけ」が高められる。2)コンフリクトマップの「知覚的な事象」において, ITを活用し地形をシミュレーションする教授方略によって, 「合科動機づけ」が高められる。3)知識活用への動機づけ, 及び合科動機づけが促される過程で, 表面的な知識の暗記ではなく地理学習の意味を追求する「状態的興味」が高まっていく可能性が示唆された。
著者
木村 拓也 荒井 克弘 大塚 雄作 林 洋一郎 西郡 大 立脇 洋介 中世古 貴彦 竹熊 尚夫 花井 渉 田中 光晴 渡辺 雅幸 牧 貴愛 関口 洋平
出版者
九州大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2022-04-01

本研究は,大学入学者選抜統一試験が、高等教育の大衆化・国際化・情報化という大きな変化の中で、如何に制度としての公平性・公正性を担保しているのかについて学際共同研究を行うものである。資格試験制度と選抜試験制度とがモザイク状に混在するアジア各国の大学入試制度に着目し、時代の変化と共に制度設計が益々困難となりつつある、大学入学者選抜統一試験に焦点を当てる。本研究では、教育計画論の立場から大衆化に代表される変化の中での大学入学者選抜統一試験の課題を理論的に精査し、比較教育学の立場からその制度変容(改革経緯)と制度設計の具体を精査し、社会心理学の立場から受験生の納得感を公正知覚の観点で計量分析を行う。
著者
林 洋一郎 高橋 潔
出版者
経営行動科学学会
雑誌
経営行動科学 (ISSN:09145206)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.15-24, 2002-07-31 (Released:2011-01-27)
参考文献数
16

The purpose of the present study was to examine the relationships between several personnel practices that were employed for implementing the merit basedtreatment and the perception of fairness in performance evaluation. This study shed light on three personnel practices: performance appraisals, Management by Objectives (MBO), and the annual “salary system.” Because all three were, in part, utilized in the attempt of realizing the idea of merit treatment in work settings, their effects on the perception of fair treatment were subject to scientific investigation. Hence, the study examined empirically whether three personnel practices improve perceived fairness of performance evaluation. Survey results of the data collected from 1, 823 Japanese employees showed that only the annual “salary plan” was positively related to perceived fairness. In addition, the study investigated if the competitive climates moderate the relationships between three practices and employees' perception of fairness. Hierarchical regression analyses indicated that the relationships between these practices and employees' perception of fairness varied by the degree of competitiveness in the workplace. Implications of the study findings were discussed.
著者
林 洋一郎
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.22, no.3, pp.305-330, 2007

This article reviews the literature on social justice with an emphasis on the subjective properties of justice. The author contends that there are four major perspectives for understanding past research into the history of justice and its future directions: a) the antecedents of justice which identify the criteria and factors of perceptions of fairness, b) the consequences of justice which focus on the effect of fairness perceptions on individual responses, c) the motives for justice which discuss why people are sensitive to fairness, and d) the concerns of justice that highlight the internal and/or external conditions driving people to fairness. The author reviews the vast amount of theoretical and empirical research that underlies each of the 4 approaches mentioned above. Important directions of future research are also discussed.