著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.9, pp.89-101, 2011

Three hundred forty-four young female students rated the interpersonal attraction of 40 different various male pictures. They also rated the degree of desires to be the friend, the lover, the sex partner and the marriage partner. Factor analysis extracted 4 different kind of attraction, which are the beauty attraction, the healthy attraction, the interpersonal attraction, and the social attraction. Making these 4 different attraction factors as independent variables, and the degrees of desired relationships with the male picture stimuli as the dependent variables, the stepwise multiple regression analysis were conducted.The standardized multiple regression coefficients showed the importance of the kind of attraction determining the degree of desired relationships (Friend, lover, sexual partner, marriage partner). The beauty attraction is most valued in love and sexual relationships. The social attraction is most valued in the marriage relationship. The interpersonal attraction is valued most in the friend relationship. The kinds of attraction are valued differentlyaccording to the kind of desired relationships.
著者
有賀 敦紀 西田 公昭
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 The journal of the Institute of Psycology, Rissho University (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.11, pp.45-49, 2013

Visually similar products with each other are recently pervasive in the marketplace. Specifically, the products that are aimed at humorously imitating the originals are called "parody products". This study examined how consumers perceive the similar products including parody products. Research I investigated participants' general impressions (visual similarity, likeability, familiarity, and so on)of the similar products, and then found a positive correlation between the visual similarity and the difference in the ratings given to the other impressions between them. In Research II, the effects of prior stimuli on likeability to the original and parody products were investigated. Then, the different modulations of likeability between the original and parody were demonstrated when the original product was repeatedly presented as prior stimuli. These results suggest that consumers establish different representations for visually similar products, and importantly that they perceive the parody and its original in a totally different manner.
著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.10, pp.31-47, 2012-03-21

首都圏の大学生が授業の一部の時間を使って実験調査アンケートに参加した。分析に適した有効データ数は、男性106名、女性139名であった。アンケート調査用紙に、笑顔の有るもの、無いものの写真40種類の女性の写真のうちの1つが判定刺激写真として印刷されていた。この顔写真をみて、その外見的魅力や内面的魅力についての評定と、その写真人物との関係希望の度合い(友人希望、恋人希望) を回答させた。因子分析の結果、外見的魅力は、美的魅力、健康的魅力の2つに下位分類され、内面的魅力は、対人的魅力、社会的魅力、の2つに下位分類された。写真刺激の笑顔の有無、アンケート回答者の性別の他に、写真刺激の美しさの判定から顔の美醜を加え、三元配置の多変量分散分析を行った。多変量にあたる従属変数は、美的魅力、健康的魅力、対人的魅力、社会的魅力の4つの魅力と、友人希望と恋人希望の2つである。笑顔の有無は、美的魅力には有意な影響力をもっていなかったが、笑顔のある顔の方が笑顔の無い顔より健康的魅力があるという結果であった。また、笑顔のある方が笑顔のない方より、有意に対人的魅力があると判断されていた(p<.01)。逆に、笑顔の無い方がある方より社会的魅力があると判断されていた。しかし、笑顔の有無は友人希望や恋人希望には有意な影響力をもっていなかった。美醜判定の影響力については、醜顔の方が美顔より健康的魅力ありという結果であった。美醜判定の関係希望への影響力は、笑顔の有無の影響力より大きく、醜顔より美顔の方を圧倒的に友達希望においても恋人希望においても有意に高く評定していた。
著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.9, pp.89-101, 2011-03-21

Three hundred forty-four young female students rated the interpersonal attraction of 40 different various male pictures. They also rated the degree of desires to be the friend, the lover, the sex partner and the marriage partner. Factor analysis extracted 4 different kind of attraction, which are the beauty attraction, the healthy attraction, the interpersonal attraction, and the social attraction. Making these 4 different attraction factors as independent variables, and the degrees of desired relationships with the male picture stimuli as the dependent variables, the stepwise multiple regression analysis were conducted.The standardized multiple regression coefficients showed the importance of the kind of attraction determining the degree of desired relationships (Friend, lover, sexual partner, marriage partner). The beauty attraction is most valued in love and sexual relationships. The social attraction is most valued in the marriage relationship. The interpersonal attraction is valued most in the friend relationship. The kinds of attraction are valued differentlyaccording to the kind of desired relationships.
著者
若島 孔文 松井 博史
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.1, pp.43-67, 2003-03-20

本研究では、若島・佐藤・長谷川(2000) による情報回帰速度モデルのシミュレーションを行った。具体的には集団の中のある個人と、その他の集団成員全体との間の行動パターン得点の増減を計算している。ここではある個人が他の集団成員全体の異なった行動パターンを取ることにより、その個人の行動パターン得点は集団成員全体の行動パターン得点に行動パターン変容係数λを乗じた値が減じられると仮定した。同様に集団も行動パターン得点を減らすが、情報回帰速度モデルの提案に従い、減少は遅延される。この計算は社会心理学における少数派/集団影響の研究に類似した状況を扱っているが、よりマクロなダイナミクスを明らかにしようとするものである。最後に心理療法家、特に家族療法家がある個人に課題を課す際に、そこからシステム全体の変容を見込むことができる条件についての提案が示された。
著者
ウンサーシュッツ ジャンカーラ
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 The journal of the Institute of Psycology, Rissho University (ISSN:24322059)
巻号頁・発行日
no.14, pp.89-99, 2016

It has been widely reported that Japanese naming practices are changing dramatically. Thesechanges are especially important in regards to names and gender. Because one of the most prominentdifferences is the decline of the use of name-exclusive suffixes, which usually express their owner'sgender, their decline suggests that there may be changes in how gender is expressed in names. Thisarticle observed how the characteristics of men's and women's names have changed through usingdata from an approximately 100 year period from Meiji Yasuda Life Insurance. As a result, it was discoveredthat at the beginning of the 20th century, men's names were more diverse than women's, butwomen's names are now similarly or more diverse. In addition, previously popular -ko and -mi suffixesfor women are now essentially out of use, and men's suffixes have all changed. Finally, there were nonames that ranked in the top-10 for any year for both men and women, and the pool of kanji commonbetween men's and women's names was small. From these results, it can be argued that instead ofsuffixes, the use of the kanji themselves can help differentiate the gender of any given name.
著者
ウンサーシュッツ ジャンカーラ
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 The journal of the Institute of Psycology, Rissho University (ISSN:24322059)
巻号頁・発行日
no.15, pp.67-78, 2017

Japanese naming practices have been changing dramatically in recent years, with many orthodoxname-exclusive suffixes and other characteristics going into disuse. Instead, new names are characterizedby their unusual usages of kanji. These new types of names have been widely taken up and problematizedin the media, but it has not yet been confirmed whether these are nation-wide trends. Inthis article, I consider how naming practices have changed by using data from newsletters from 12municipalities from the major regions of Japan for a total of 1,573 names were obtained. Analysisshowed that names which used kanji in non-transparent, hard to use ways were common acrossJapan, coming to approximately 50% of all names. There were no major differences between themunicipalities in this respect, and regional differences in their distribution were largely insignificant.One reason for this may be changes in interpersonal relationships affecting who is involved in thenaming process, but changes in the information available when choosing names are also important.The development of numerous internet sources about popular baby names and ranking may also haveallowed people to become more sensitive to changes in trends, encouraging them to select nameslargely in comparison with others in mind. 近年においては、名付け習慣が大きく変化しており、名前特有の接尾辞や従来の構造的特徴が少なくなってきている。一方、読みを工夫した漢字用法を用いた名前は増えている。名付けのこういった変化は問題視されており、メディアで幅広く取り上げられている。だが、全国的に見られる傾向なのかは未確認である。本研究では、12か所の市町村の広報誌をデータとして用い、近年の名付け習慣における変化を確認した。漢字の用法により抽出された1,573個の名前は「不透明群」と「透明群」に分類された。分析の結果、読み方が不透明で読みにくいと推測される名前が全名前の50%以上を占めており、全国的に頻繁に見られることが確認できた。また、市町村による差ほとんど見られず、読みにくい名前の分布には地域差が認められなかった。地域差が見られなかった理由として、人間関係における変化の他に、名付けの際に活用できる情報における変化が挙げられる。ことにインターネットを通したランキング情報の普及により、人々が名付けにおける流行に対して敏感になっており、名付けの際に他者との比較の中で名前を選択することが一般化しているであろう。
著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 The journal of the Institute of Psycology, Rissho University (ISSN:24322059)
巻号頁・発行日
no.14, pp.3-12, 2016

愛情関係にある男女における心理的魅力の変化を分析研究するためにインターネット調査を行った。調査参加者は、日本全国からのサンプルで968名の男性と967名の女性であった。年齢は、20歳~49歳であった。調査サンプルは、異性の相手が友人、片思い、精神的恋人、性的恋人、婚約者、配偶者の6つの交際進展段階に分類された。親密性、情熱性、性欲性、コミットメントという4つの男女を結び付ける心理的魅力について分析がなされた。これらの心理的魅力因子が性別、関係進展段階、本人の年代について比較研究がなされた。 分析の結果、以下のような知見が得られた。男性は女性より、性欲性がすべての関係段階で上回っていた。女性は、相互の愛情的関係が形成された後では、男性以上に親密性が高いことが分かった。男性は片思い段階以後のすべての段階で女性より情熱性が高いことが分かった。女性は、片思い以後、結婚以前まで情熱性は男性と同じ程度に高かった。男性は男女の関係段階の初期から性的恋人になるまで、積極的に相手の女性にアプローチすることが分かった。女性は、男女の関係段階の最後の段階の婚約、結婚段階で相手へのコミットメントが大きくなることが分かった。最後に、相互作用的要因と心理的魅力要因との関連性について今後の分析が示唆された。 Internet survey was conducted to study the changes of psychological attractions between men and women in love relationships. The survey participants were 968 males and 967 females with ages between 20~49, living in Japan. Samples were divided into 6 different stages of love relationships: friend, unrequited, platonic, love-sexual, affianced and married. The levels of psychological attractions; intimacy, passion, sexuality and commitment were investigated. To assess age and gender differences in these psychological attractions, I have compared between males and females in 20's, 30's and 40's. The results revealed that male were found to be more intensive in sexuality than females in all the stages. Females were found to be more intensive in intimacy than males after mutual loverelationships. Men tend to be more passionate in all stages especially after unrequited stage. Females are equally more passionate in love relationships before marriage. The study also suggested that men are more active in approaches in the early stages of love relationship whereas women are found to be more committed in the later stages of love relationships, especially after engagement. Finally, the association between interactions and psychological attractions were suggested.
著者
永井 智
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.15, pp.25-31, 2017-03-21

The purpose of the present study was to examine effects of adult attachment on help-seeking stylesand effects of help-seeking styles on help-seeking adequacy. One hundred twenty-three university studentscompleted a questionnaire measuring help-seeking styles, help-seeking adequacy, help-seekinginadequacy and adult attachment. As the result of structural equation modeling, attachment anxietyshowed positive relations to excessive help seeking and avoidant help seeking. Attachment avoidanceshowed negative relations to self-directed help seeking and excessive help seeking, and positive relationsto avoidant help seeking. Moreover, excessive help seeking was positively related to help-seekinginadequacy, while self-directed help seeking and avoidant help seeking were positively related to helpseekingadequacy. 本研究では愛着が援助要請スタイルに与える影響及び、援助要請スタイルが援助要請行動の適切性に与える影響を検討した。大学生127名が質問紙に回答した。共分散構造分析の結果、不安は援助要請過剰型と援助要請回避型に正の影響を与えていた。回避は援助要請過剰型と援助要請自立型に負の、援助要請回避型に正の影響を与えていた。また援助要請過剰型は不適切な援助要請に関連し、援助要請自立型と援助要請回避型は適切な援助要請に関連を示した。
著者
山下 富美代
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.4, pp.35-46, 2006-03-20

第1報の擬音語・擬態語による感性的表現を用いた印象・イメージ評価の妥当性検討に続けて、本研究では、比較的嗜好性が高く、かつ感情にも左右されやすい香り刺激を評価対象として検討した。香料刺激は飲食関連に多用されているフレーバー系の7種[オレンジ・イチゴ(リアルタイプおよびカキ氷タイプ)・メロン・ラムネ・バニラ(アイスクリンタイプ)・バナナ] を用い、これらの印象を形容詞・形容動詞、擬音語・擬態語で反応するよう、大学生男女(151名) に求め、その結果をクラスタ分析で処理し、形容詞・形容動詞との対応関係が良好な24項目を感性表現語とした。次いで、予備実験の結果、男女大学生に嗜好性の高いオレンジ、レモン、グレープフルーツ、きんもくせい、バニラの香料刺激に対して、上記感性語による評価と18対のSD 法による評価を行った(被験者;男女大学生22名)。5種の香料刺激のSD 法の結果を因子分析にかけ、活性・非活性の2因子が抽出された。また感性語による評価をクラスタ分析した結果、活性的側面と非活性的側面とのそれぞれに対応する擬音語・擬態語が見出され、感性的表現による評価法として有効なことが示唆された。
著者
ウンサーシュッツ ジャンカーラ
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 = The Journal of the Institute of Psychology Rissho University (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.18, pp.13-21, 2020-03-31

The East Japan Railway Company’s December 2018 announcement of the new station nameTakanawa Gateway on the Yamanote line was met with much criticism in the popular press. Althoughinitial criticism focused on the fact that results from a popular vote were not honored, many articlesconcentrated on the name’s characteristics, despite the fact that similarly named new stations—suchas Toranomon Hills, which also featured a mix of loan words( geetowei‘ gateway’, hiruzu‘ hills’) andhistorical place names( Takanawa, Toranomon)—were largely accepted. To examine why TakanawaGateway was especially targeted, this article conducted a close discourse analysis of 33 articles publishedfrom December 2018 to August 2019 in three major newspapers, which revealed three centralthemes: aichaku ‘affection’, loan words, and historical connections. Affection was given by both ordinarycitizens and company representatives as a core evaluative factor, but for ordinary citizens, theuse of loan words emphasized Takanawa Gateway’s international—rather than local—identity; this,combined with the lack of semantic transparency of geetowei—despite East Japan’s historical motivationsbehind the choice—appears to have contributed to a sense of alienation amongst the generalpublic. These results suggest that consideration not just of the image companies wish to produce butalso of the relationships they wish to form with local communities should also be factored into selectingnames for public spaces.
著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.17, pp.1-16, 2019-03-30

The internet survey was conducted with 518 men and 606 women respondents, age from 20 to 49,all of them from the Tokyo and around areas. The respondents were asked on the most loving opposite-sex person, in daily life. The collected data were categorized into six types of relationships:friends, unrequited lovers, lovers, fiancées, marriage partners, and extramarital partners. Factor analysis was used to identify the elements of attractiveness, which resulted in the extractionof four factors: aesthetic attractiveness, social position and wealth, interpersonal attractiveness andsocial attractiveness. The three-way( sex, age generation, relationship with the partner) multivariateanalysis of variance was performed using factor scores of attractiveness as the dependent variables. As a result of the analysis, men seemed to have a relationship with the female partners with highaesthetic and interpersonal attractiveness in many types of relationship. On the other hand, womenshowed the tendency to have a relationship with men who have high social status and wealth as wellas social attractiveness in many types of relationship. The study results revealed that the complementarityof attractiveness exists between men and women, both are attracted to a person who has differentfeatures which they do not possess. In a marriage relationship, the partner’s attractiveness scoredthe lowest. It was presumed that in marriage, people decide their partners by giving up much of theseeking attractiveness criterion. As a next step, the three-way( sex, age generation, relationship withthe partner) multivariate analysis was performed on the satisfaction and happiness degree from theperspective of relationship. The results showed that the degree of satisfaction and happiness thatcome from the relationship were higher in order of prospective spouse( fiancé or fiancée), marriagepartner, and lover. The levels of satisfaction and happiness in an extramarital relationship were significantlylower than that of a married couple. We will continue to analyze contradictions between the results of attractiveness, satisfaction, andhappiness degree. The emotional connection between partners was also studied and discussed fromthe perspective of“ giving and receiving love.”
著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.11, pp.13-23, 2013-03-21

Internet survey was conducted to study the interpersonal attraction of 20 different various female pictures. Data samples were consisted of 968 males and 967 females aged 20-49 years of old all over Japan. Participants rated the various attraction traits of one of 20 pictures. The male participants also rated of the relationship preferences; the degree of desire to be the friend, the lover, the sex partner and the marriage partner. The female participants rated the degree of desire to be the friend. Factor analysis of physical attraction traits extracted 4 different kind of physical attractions, which are the sexy-beauty attraction, the young-healthy attraction, the slim-body style attraction, and the white-sanitary attraction. Also Factor analysis of mental attraction traits extracted 4 different mental attractions, which are the friendliness, conscience, initiative and capability. Making these 8 different attraction factors as explanatory variables, and the degrees of desired relationships with the female picture stimuli as the criterion variables, the stepwise multiple regression analysis were conducted. The standardized multiple regression coefficients showed the importance of the kind of attraction determining the degree of desired relationships( Friend, lover, sexual partner, marriage partner). Generation comparisons showed as follows. The sexy-beauty attraction is most valued in love and sexual relationships by through 20-40 aged males. The males of 20’s also liked the friendliness and the conscience, but hated the initiative of females. The males of 30’s valued the young-healthiness besides the sexy-beauty attraction. They valued nothing of mental attractions. The males of 40’s also valued the young-healthiness besides the sexy-beauty attraction. But they hated the initiative and the capability of females. Female participants valued the initiative and the friendliness, but hated the sexy-beauty attractions in friend relationships, especially in females of 20-30’s. Females of 40’s valued the slim body style, besides the friendliness and the initiative of female friends.
著者
髙橋 尚也 伊藤 綾花
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 The journal of the Institute of Psycology, Rissho University (ISSN:24322059)
巻号頁・発行日
no.14, pp.39-50, 2016

大学生が利用している主要なSNS であるTwitter とLINE を利用する際の行動の構造を分析することと、それらの行動と性格特性やインターネット利用時の意識との関連を分析することを目的として、青年101名に質問紙調査が実施された。その結果、SNS 利用行動として「一般的積極利用」「自己アピール」「敏感即応」「スルースキル」「表現法配慮」の5 因子が抽出された。また、これらの行動尺度に基づき、クラスタ分析を実施した結果、3 類型が抽出された。「ヘビーコミット群」は、依存的関与・没入的関与・非日常的関与が高く、インターネットと現実とのバランスが取れておらず、情緒不安定性が高かった。「関係配慮群」は、Twitter とLINE の両方で、スルースキルと表現法配慮が高かった。「義理登録群」は他のクラスタよりほとんどの行動指標で低い値を示した。これらの知見から、SNS 利用における青年の対人関係特性が議論された。
著者
ウンサーシュッツ ジャンカーラ
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 The journal of the Institute of Psycology, Rissho University (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.13, pp.35-48, 2015

Recently, Japanese names given to children are said to be undergoing dramatic change, particularlyin the ways that they use kanji, making them difficult to read. Criticism of such names—often calledDQN neemu ('stupid/ill-educated names') or kirakira neemu ('glittery names')—has been generallynegative, focusing on a perceived ignorance of parents for using kanji' inappropriately' and their lackof consideration for those who must read them. However, by looking at how such names are talkedabout in the media and their emergence as a phenomenon, I show that such criticism may not beentirely fair, particularly in that it has primarily been made not by parents or children involved in thegiving of such names, but by third parties lacking a full vision of the naming process. In addition, criticismof new names has generally lacked appropriate consideration of history and processes of change,in the sense that it tends to be based on faulty considerations of( 1) previous naming practices and(2) how such changes will affect the name-landscapes, so to speak, of the future. Instead, I suggestthat new names may be seen as part of the larger discourse on youth problems, thus locating thesense of crisis often expressed within their criticism within a larger framework of socialization andsocial change.
著者
川名 好裕
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要
巻号頁・発行日
no.14, pp.3-12, 2016-03-31

愛情関係にある男女における心理的魅力の変化を分析研究するためにインターネット調査を行った。調査参加者は、日本全国からのサンプルで968名の男性と967名の女性であった。年齢は、20歳~49歳であった。調査サンプルは、異性の相手が友人、片思い、精神的恋人、性的恋人、婚約者、配偶者の6つの交際進展段階に分類された。親密性、情熱性、性欲性、コミットメントという4つの男女を結び付ける心理的魅力について分析がなされた。これらの心理的魅力因子が性別、関係進展段階、本人の年代について比較研究がなされた。 分析の結果、以下のような知見が得られた。男性は女性より、性欲性がすべての関係段階で上回っていた。女性は、相互の愛情的関係が形成された後では、男性以上に親密性が高いことが分かった。男性は片思い段階以後のすべての段階で女性より情熱性が高いことが分かった。女性は、片思い以後、結婚以前まで情熱性は男性と同じ程度に高かった。男性は男女の関係段階の初期から性的恋人になるまで、積極的に相手の女性にアプローチすることが分かった。女性は、男女の関係段階の最後の段階の婚約、結婚段階で相手へのコミットメントが大きくなることが分かった。最後に、相互作用的要因と心理的魅力要因との関連性について今後の分析が示唆された。
著者
日向野 智子
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.8, pp.65-75, 2010

本研究では、特定の他者に対する対人苦手意識に影響を及ぼす要因として、対人苦手意識の発生原因に対する認知である「対人苦手意識の原因帰属」と、日ごろの「人づきあいにおける苦手意識」とを取り上げ検討を行った。研究1では、対人苦手意識の原因帰属によって、対人苦手意識における自己否定・他者否定の感情が異なるか検討した。多くの回答者が、同級生やクラスメイトなど、身近な存在に対して対人苦手意識を感じており、その原因は両者にあると認識されていた。また、対人苦手意識における自己否定の傾向は、対人苦手意識が自分または両者の相互作用の結果として生じていると考える女性ほど高いことが明らかになった。このような傾向は男性にはみられず、対人苦手意識における自己否定と対人苦手意識の原因帰属との関連について、性差が確認された。これに対して、対人苦手意識における他者否定の傾向には性差はなく、相手のせいで対人苦手意識が生じていると感じるほど、他者否定の傾向が高まることが見出された。研究2では、日ごろの人づきあいが対人苦手意識に及ぼす影響にについて検討を行った。主たる結果として、人づきあいにおける懸念の高さが対人苦手意識の自己否定を高めることが明らかになり、人づきあいにおける苦手意識と対人苦手意識との関連が明らかになった。
著者
渡部 雪子
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.11, pp.67-73, 2013-03-21

The purpose of the present study was to develop new scale measuring Japanese junior high school student’s perception of parental reaction at expected behavior (PPES). It is clarified that this scale has adequate reliability and validity. A result of factor analysis 2 factor was extracted. Factor 1 was named“ perception of supportive reaction”, also second factor was named“ perception of disappointment”.Girl students felt more strong“ perception of supportive reaction” than boy students.
著者
金山 富貴子
出版者
立正大学心理学研究所
雑誌
立正大学心理学研究所紀要 (ISSN:13482777)
巻号頁・発行日
no.8, pp.77-87, 2010

本研究では、どのような言動の他者を嫌悪しやすいか(他者への嫌悪傾向) と、自分が他者から嫌われるような言動をどの程度行っているか(自己の嫌悪的言動傾向) との関連について、金山(2002) で抽出された嫌悪原因の10の下位側面を用いて検討を行った。他者への嫌悪傾向と自己の嫌悪的言動傾向との相関が全体的に負の値を示していたことから、ある側面で他者を嫌いであるほど自分にはその側面はないと思う傾向が全体的に示された。しかし、「計算高い自己演出」と「横暴な言動」の2側面については弱い負の相関が示されたが、それ以外の側面においては相関が非常に弱かった。これは、本研究で用いた項目が嫌悪原因項目をもとにしていたため、ネガティヴな項目となり、それに対して社会的望ましさの効果が働いたため、自己の嫌悪的言動傾向の平均値が全ての側面において全体的に低くなったからではないかと考えられる。これらのことから、対人嫌悪が類似性効果だけでなく望ましさ効果によって説明される可能性が示唆された。