著者
大黒 徹
出版者
北陸大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2016-04-01

ファビピラビルは、抗インフルエンザウイルス薬として承認されたが、RNAウイルスに広く効果を示す。そこでファビピラビルとその誘導体で、他のRNAウイルスにどの誘導体が最も効果が高いかを検討した。実験にはポリオウイルスを使用し、薬剤はファビピラビルの6位のフッ素を水素、塩素、臭素に置換した誘導体を用いた。インフルエンザウイルスでは、ファビピラビルより6位を水素置換した誘導体の方が効果が高いという報告があるが、ポリオウイルスでは、ファビピラビルが最も高い抗ウイルス効果を示し、塩素置換、臭素置換体は効果が低かった。ファビピラビルやその誘導体の抗ウイルス効果はウイルスの種類によって異なると考えられる。
著者
福江 充
出版者
北陸大学
雑誌
北陸大学紀要 = Bulletin of Hokuriku University (ISSN:21863989)
巻号頁・発行日
no.49, pp.97-141, 2020-09-30

Tateyama in Etchū province was well known by Heian-era Japanese people as a sacredmountain that contained an actual hell. It was believed that all Japanese who committedsins during their lifetimes would fall into Tateyama's hell, and that Tateyama was a sacredsite where the living could meet the dead.Among the many works published during the second half of the Edo period by the popularand prolific playwright and novelist Jippensha Ikku (1765~1831) are two that took upthe theme of Etchū's Tateyama. Ikku published Etchū Tateyama Yūrei-mura Adauchi in1808 and "Etchū Tateyama sankei kikō" in the eighteenth volume of Shokoku dōchū kaneno waraji in 1828.The latter work has been transcribed and annotated by a number of scholars, and somehave studied it in the context of Tateyama belief; to some extent it has been introduced tothe academic world. The former work, however, has not received the same attention interms of transcription--it has only been quoted by a few scholars--and there has been nointroduction or analysis of the work as a whole.It is thought that Ikku travelled to Echigo, Etchū, and Kaga in 1826, and that he basedShokoku dōchū kane no waraji (1828) on that experience. Like one of his most famousworks, Tōkai dōchū hizakurige , it is comedic. By contrast, Etchū Tateyama Yūrei-muraAdauchi of 1808, published twenty years earlier, was composed with then-popular revengenovels in mind, as Ikku himself indicated at the beginning of the volume. In Ikku's novel,a young couple falls in love, the woman gets pregnant out of wedlock, they elope, the manis murdered by a middle-aged male stalker, and the victim appears as a ghost to thewoman he loves. Ikku further incorporated an old story about Tateyama's ghost town. Hethereby combined various motifs and genres to create this popular and entertaining novel.Ikku's two Tateyama-related works can be classified into different genres, but bothindicate a shift in perception of Tateyama from a sacred site of intense religious practiceduring the classical period to a mountain that welcomes tourism and offers entertainmentduring the Edo-period.In 1814, six years after the publication of Etchū Tateyama Yūrei-mura Adauchi, while under the rulership of Kaga domain's Maeda family, what had long been Tateyama'smountain-meditation route was circumvented. At the same time, the facilities at theTateyama hot-springs (close to the mountain's caldera and the many mountain peaks in thearea) were restored and a direct route was established from the mountains to the hotsprings.It was the start of a thriving hot-springs business. As a result of thesedevelopments, priests of the town Ashikuraji in Tateyama's foothills, who until then hadhosted pilgrims who climbed the mountain as religious practice, had to adjust to an increasein secular tourists and pleasure hikers. The sudden decrease in pilgrims put Ashikurajipriests into a very difficult practical and economic position. They had to rethink theirdoctrinal teachings and customs, such as appealing to women who had been excluded fromthe sacred mountain. Kaga domain's strategies for stimulating the local economy duringthe latter half of the Edo period threatened the older economy of Tateyama as a sacred site.Etchū Tateyama Yūrei-mura Adauchi reveals that Ikku witnessed these socio-economicchanges and that he was aware of--and poked fun at--Tateyama's traditional sacredcharacter. We also sense from this work that Ikku was prescient about the mountain's future.In this article I first transcribe and introduce Etchū Tateyama Yūrei-mura Adauchi .Then I analyze its contents and contribute to a deeper understanding of this work as ahistorical source important to research of Tateyama's religious history.江戸時代後期の人気作家・十返舎一九(1765~1831)の膨大な著作の中で、越中国立山を題材としたものに、文化5年(1808)刊行の『越中楯山幽霊邑讐討』と文政11年(1828)刊行の『諸国道中金草鞋』第18編の2冊がある。このうち後書は、これまで数人の研究者によって翻刻や解説及び立山信仰史研究における史料的位置づけが行われており、ある程度世に紹介されている。ところが前書については、数人の研究者による若干の言及はあるものの、基本となる翻刻書・翻訳書が全く見られない。もちろん史料分析も皆無である。小説といえども江戸時代の文化情報を多分に含み、史料価値が極めて高い『越中楯山幽霊邑讐討』をまずは翻刻・意訳し、紹介したい。なお、本格的な内容分析や立山信仰史研究の分野における同書の史料的位置づけは、論文の分量が多くなるため、稿を改めたい。
著者
小林 忠雄
出版者
北陸大学
雑誌
北陸大学紀要 = Bulletin of Hokuriku University (ISSN:21863989)
巻号頁・発行日
no.41, pp.61-73, 2016-12-31

北陸大学未来創造学部 教授 小林忠雄先生の『文化人類学』最終講義(2016年1月29日)を掲載。巻末に、未来創造学部 国際教養学科 教授 長谷川孝徳先生より「小林忠雄先生の最終講義にあたって」の謝辞を記載。
著者
竹田 修三 渡辺 和人 山本 郁男 山折 大
出版者
北陸大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2008

米国において、大麻主成分のテトラヒドロカンナビノール(THC)はがん患者などでモルヒネが効かない重篤な痛み緩和の目的で投与される。本研究は、がん患者、特に乳がんに注目し、THCの臨床適正使用に向けた基礎研究である。THCは分子中に、女性ホルモンと類似した部分を有していた。女性ホルモンは乳がん増殖を促進したが、THCの共存下でその効果が消失した。低女性ホルモン条件下(閉経後乳がんモデル)でTHCを添加した場合、逆に増殖の促進が見られた。本研究により、THCは女性ホルモンと相互作用し、乳がん増殖に影響を与える可能性が示唆された。
著者
竹井 巖
出版者
北陸大学
雑誌
北陸大学紀要 (ISSN:21863989)
巻号頁・発行日
no.46, pp.1-18, 2019-03-31

江戸時代の加賀藩では、「手木足軽」という職制があった。この手木足軽は、藩の庭園管理を主務とし、藩の荷物運搬にも携わっていた。この足軽は、「大男」で「剛力」であることが資質として求められ、「剛力」に関する特異な逸話も伝えられている。特筆すべき事として手木足軽は、金沢城の玉泉院丸庭園にあった雪を貯蔵する「氷室」の管理維持を担当しており、藩の雪氷利用を担当する技術職集団であったことである。この「手木足軽」と「氷室」について、加賀藩資料の関連記事を整理して論じた。