著者
中尾 達馬
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.92.20320, (Released:2021-06-30)
参考文献数
25
被引用文献数
4

This study, using both the cross-lagged and synchronous effects models, examined the temporal and causal relationships between attachment and other critical psychological variables (loneliness, mental health) in university students under the restrictive conditions of campus activities due to COVID-19. The participants of the analysis were 150 university students (88 males, 62 females) who responded to two web surveys three months apart: one in early May 2020 and the other in late July or early August 2020. The main findings were: (a) AIC and BIC indicated that the cross-lagged effects model fit the data better than the synchronous effects model; (b) attachment anxiety had a negative cross-lagged effect on mental health three months later; and (c) loneliness had a positive cross-lagged effect on attachment avoidance three months later. This study’s academic contribution was to extend the previous findings about the interrelationships over time in a potentially attachment-related threat situation, the COVID-19 pandemic, and to clarify whether attachment influences loneliness and mental health in this situation or vice versa.
著者
中尾 達馬 村上 達也 数井 みゆき
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
pp.27.3.1, (Released:2018-11-08)
参考文献数
24
被引用文献数
1

本研究の目的は,児童用に,アタッチメント不安とアタッチメント回避を測定可能な尺度(児童版ECR-RS)を作成し,その信頼性と妥当性を確認することであった。調査対象は小学4年生から6年生540名(平均年齢10.5歳,男児260名,女児280名)であった。本研究では,まず,児童版ECR-RSが2因子(アタッチメント不安,アタッチメント回避)から構成されているとみなせるかどうかを検討した。次に,児童版ECR-RSの信頼性については,内的整合性と再検査信頼性(5カ月)を確認した。最後に,妥当性については,児童版ECR-RSと理論的な関連性・無関連性が想定される変数(アタッチメントの安定性,全体的自己価値,情動知能,共感性,生活満足度,対人不安傾向,孤独感,友人関係良好度,運動能力評価)との間で検討を行った。これらの結果は,我々の予測をおおむね支持していた。以上の結果から,児童版ECR-RSは,一定の心理測定的属性(信頼性と妥当性)を備えた尺度であることが示唆された。
著者
中尾 達馬 加藤 和生
出版者
九州大学大学院人間環境学研究院
雑誌
九州大学心理学研究 (ISSN:13453904)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.19-27, 2004

This study examined reliabilities and validities of adult attachment style scales for "the generalized other" (ECR-GO, RQ-GO). 378 college students participated in Study 1, and 77 college female students participated in Study 2. In Study l, we examined (1) reliability of ECR-GO by a coefficients and factor comparison between ECR-GO and ECR, (2)validity of ECR-GO by correlations between ECR-GO and three scales theoretically related to Self- and Others- views (e.g., Self-esteem scale; Rosenberg, 1965), (3) whether the patterns of the distribution of 4 attachment styles classified by RQ-GO differ by the types of attachment figures rated for (ECR-GO, RQ-GO). In Study 2, we examined 1 month test-retest reliabilities of ECR-GO and RQ-GO: By examining (1) correlations between Time 1 and Time 2 (for both scales) , and (2) a cross table of 4 attachment styles classified by RQ-GO on the 2 times. The results of the two studies demonstrated that ECR-GO and RQ-GO have good psychometric properties in reliabilities and validities.
著者
中尾 達馬 加藤 和生
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.14, no.3, pp.281-292, 2006 (Released:2006-08-30)
参考文献数
23
被引用文献数
4 2

本研究では,従来の成人愛着研究が暗々裏に仮定してきた「成人愛着スタイルは成人の愛着行動パターンの違いを反映する」という理論的前提の妥当性を実証的に検討した.大学生378名に対して,成人愛着スタイル尺度と本研究で作成した成人愛着行動尺度を実施した結果,以下の2点が示された.すなわち,成人愛着行動を直接的愛着行動(安全欲求を直接的に表現する愛着行動)と間接的愛着行動(自他の適切な心理的距離の調整にとらわれるため,安全欲求を間接的に表現する愛着行動)の2種類に分類した場合に,成人は,(1)「親密性の回避」が低いほど直接的愛着行動をより行い,(2)「見捨てられ不安」が高いほど間接的愛着行動をより行う.また,これらの結果は,愛着スタイルの4分類を用いた分析においても確認できた.以上の結果から,本研究により,上記の理論的前提が妥当であることが実証された.
著者
中尾 達馬 数井 みゆき
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.30, no.3, pp.161-163, 2022

<p>This study aimed to develop a Japanese version of the Adult Disorganized Attachment (ADA) scale for romantic relationships. The target of the analyses was 183 college students who had experienced romantic relationships. The study found that (a) adult attachment disorganization measured by the ADA consisted of one component and had sufficient internal consistency, and (b) adult attachment disorganization had a unique influence on aggression and depression, in addition to the effect of attachment anxiety and attachment avoidance. Therefore, the Japanese version of the ADA demonstrated adequate psychometric properties of reliability and validity.</p>
著者
中尾 達馬
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.92, no.5, pp.390-396, 2021
被引用文献数
4

<p>This study, using both the cross-lagged and synchronous effects models, examined the temporal and causal relationships between attachment and other critical psychological variables (loneliness, mental health) in university students under the restrictive conditions of campus activities due to COVID-19. The participants of the analysis were 150 university students (88 males, 62 females) who responded to two web surveys three months apart: one in early May 2020 and the other in late July or early August 2020. The main findings were: (a) AIC and BIC indicated that the cross-lagged effects model fit the data better than the synchronous effects model; (b) attachment anxiety had a negative cross-lagged effect on mental health three months later; and (c) loneliness had a positive cross-lagged effect on attachment avoidance three months later. This study's academic contribution was to extend the previous findings about the interrelationships over time in a potentially attachment-related threat situation, the COVID-19 pandemic, and to clarify whether attachment influences loneliness and mental health in this situation or vice versa.</p>
著者
中尾 達馬
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
2021
被引用文献数
4

<p>This study, using both the cross-lagged and synchronous effects models, examined the temporal and causal relationships between attachment and other critical psychological variables (loneliness, mental health) in university students under the restrictive conditions of campus activities due to COVID-19. The participants of the analysis were 150 university students (88 males, 62 females) who responded to two web surveys three months apart: one in early May 2020 and the other in late July or early August 2020. The main findings were: (a) AIC and BIC indicated that the cross-lagged effects model fit the data better than the synchronous effects model; (b) attachment anxiety had a negative cross-lagged effect on mental health three months later; and (c) loneliness had a positive cross-lagged effect on attachment avoidance three months later. This study's academic contribution was to extend the previous findings about the interrelationships over time in a potentially attachment-related threat situation, the COVID-19 pandemic, and to clarify whether attachment influences loneliness and mental health in this situation or vice versa.</p>
著者
中尾 達馬 加藤 和生
出版者
九州大学大学院人間環境学研究院
雑誌
九州大学心理学研究 (ISSN:13453904)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.9-19, 2006

The purpose of this study was twofold: (1) To investigate whether the pattern of frequency differences in attachment behaviors among 4 attachment styles are consistent across attachment figures, means, and strategies, and (2) to examine their differences in security needs that have been theoretically assumed. 211 college students were asked to respond to a questionnaire. Main findings were as follows, (1) Secure and Preoccupied engaged in attachment behaviors more frequently than Dismissing and Fearful-avoidant, regardless of the types of attachment figures (e.g., mother, romantic partner), means (e.g., mail, telephone), and strategies (proximity-maintenance, expressing own feelings more openly). (2) Secure, Preoccupied, and Fearful rated higher for security needs than Dismissing. Those findings were interpreted to demonstrate the validity of the implicitly held, but prevailing, hypothesis: Adult attachment styles do reflect the corresponding patterns of attachment behaviors.
著者
中尾 達馬 村上 達也 数井 みゆき
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.27, no.3, pp.179-189, 2019-03-01 (Released:2019-03-12)
参考文献数
24
被引用文献数
1

本研究の目的は,児童用に,アタッチメント不安とアタッチメント回避を測定可能な尺度(児童版ECR-RS)を作成し,その信頼性と妥当性を確認することであった。調査対象は小学4年生から6年生540名(平均年齢10.5歳,男児260名,女児280名)であった。本研究では,まず,児童版ECR-RSが2因子(アタッチメント不安,アタッチメント回避)から構成されているとみなせるかどうかを検討した。次に,児童版ECR-RSの信頼性については,内的整合性と再検査信頼性(5カ月)を確認した。最後に,妥当性については,児童版ECR-RSと理論的な関連性・無関連性が想定される変数(アタッチメントの安定性,全体的自己価値,情動知能,共感性,生活満足度,対人不安傾向,孤独感,友人関係良好度,運動能力評価)との間で検討を行った。これらの結果は,我々の予測をおおむね支持していた。以上の結果から,児童版ECR-RSは,一定の心理測定的属性(信頼性と妥当性)を備えた尺度であることが示唆された。
著者
中尾 達馬 村上 達也 数井 みゆき
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.27, no.3, pp.179-189, 2019
被引用文献数
1

<p>本研究の目的は,児童用に,アタッチメント不安とアタッチメント回避を測定可能な尺度(児童版ECR-RS)を作成し,その信頼性と妥当性を確認することであった。調査対象は小学4年生から6年生540名(平均年齢10.5歳,男児260名,女児280名)であった。本研究では,まず,児童版ECR-RSが2因子(アタッチメント不安,アタッチメント回避)から構成されているとみなせるかどうかを検討した。次に,児童版ECR-RSの信頼性については,内的整合性と再検査信頼性(5カ月)を確認した。最後に,妥当性については,児童版ECR-RSと理論的な関連性・無関連性が想定される変数(アタッチメントの安定性,全体的自己価値,情動知能,共感性,生活満足度,対人不安傾向,孤独感,友人関係良好度,運動能力評価)との間で検討を行った。これらの結果は,我々の予測をおおむね支持していた。以上の結果から,児童版ECR-RSは,一定の心理測定的属性(信頼性と妥当性)を備えた尺度であることが示唆された。</p>
著者
中尾 達馬 村上 達也 数井 みゆき
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
2018
被引用文献数
1

<p>本研究の目的は,児童用に,アタッチメント不安とアタッチメント回避を測定可能な尺度(児童版ECR-RS)を作成し,その信頼性と妥当性を確認することであった。調査対象は小学4年生から6年生540名(平均年齢10.5歳,男児260名,女児280名)であった。本研究では,まず,児童版ECR-RSが2因子(アタッチメント不安,アタッチメント回避)から構成されているとみなせるかどうかを検討した。次に,児童版ECR-RSの信頼性については,内的整合性と再検査信頼性(5カ月)を確認した。最後に,妥当性については,児童版ECR-RSと理論的な関連性・無関連性が想定される変数(アタッチメントの安定性,全体的自己価値,情動知能,共感性,生活満足度,対人不安傾向,孤独感,友人関係良好度,運動能力評価)との間で検討を行った。これらの結果は,我々の予測をおおむね支持していた。以上の結果から,児童版ECR-RSは,一定の心理測定的属性(信頼性と妥当性)を備えた尺度であることが示唆された。</p>
著者
吉葉 研司 吉田 安規良 中尾 達馬 Yoshiba Kenji Yoshida Akira Nakao Tatsuma
出版者
琉球大学教育学部
雑誌
琉球大学教育学部紀要 (ISSN:13453319)
巻号頁・発行日
vol.85, pp.181-193, 2014-08

本研究の目的は、2013年度の教職実践研究・教職実践演習(沖縄こどもの国と連携して実施した「ドリームフェスティバル2013」という行事の企画・運営)を通して、受講生たちが教員として求められる資質・能力を習得しているかどうかを明らかにすることであった。今回の実践を通して、受講生22名は、行事運営能力や対人関係能力、使命感や責任感、子どもや大人さらには社会に対する理解、特別活動としての指導力等を定着し得ていたことが確認できた。The purpose of this study was to reveal whether participants had enough ability and equipment as elementary or junior high school teachers. 22 participants were engaged in the Practical Seminar for the Teaching Profession, which included planning and managing school-related special events, named "Dream Festival 2013" (which was held with Okinawa Zoo & Museum). As a result, it could be interpreted that they had enough ability to plan and manage events, interpersonal ability, sense of mission, responsibility, deeper comprehension about human being (e.g., children, adults, and society), and leadership of special activity.