著者
安藤 花恵 三浦 佳世
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第5回大会
巻号頁・発行日
pp.130, 2007 (Released:2007-10-01)

本研究では、質問紙調査により、演劇経験1年目、2年目、3・4年目、5年以上の俳優がどのような態度で演劇に取り組んでいるのかを検討した。目指す俳優像、脚本を読む際の態度、演技プランを立てる際の態度、演技中の態度について、それぞれ16~18の項目の評定をおこなった。その結果、経験1年目、2年目の俳優は、演技中になりきろうとしたり、役になりきることができる俳優を目指すなど、「なりきる」ということへの志向が強いことが明らかになった。経験2~4年目の俳優には、自分のセリフに線を引いたり、脚本を読む際にまず自分のセリフを探したり、自分の出るシーンを重点的に読むなど、自己中心的な傾向が見られた。経験が5年以上になると、そのようななりきることへの志向や自己中心的な傾向は消え、存在感のある俳優や華のある俳優を目指すなど、感性的に優れた俳優を目指すようになることが示された。
著者
安藤 花恵
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.73, no.4, pp.373-379, 2002-10-25 (Released:2010-07-16)
参考文献数
15
被引用文献数
9 2

In this study, we examined the expertise of actors, for which few studies have so far been conducted. Participants for the study, all male, were ten novice actors with less than one year experience, ten intermediate actors with experience of one to five years, and ten junior expert actors with more than five years of acting. The process of acting in a play was divided into three phases; script reading, performance planning, and actual performance. We asked some questions of participants in each phases, and analyzed video recording of their actual performance. Results suggested that novice actors had some difficulties in understanding the ‘written’ in the script. It was also suggested that in planning performance, the longer experience the actor had, the more things he could take into account, and the longer he spent for the preparation. Therefore, performance of junior expert actors was more diversified. Our findings also indicated that junior expert actors were more adept at expressing what they wanted to without being consciously aware of what they had actually to do.
著者
蓮 行 松下 佳代 田口 真奈 平田 オリザ 斎藤 有吾 安藤 花恵 芝木 邦也 川島 裕子
出版者
大阪大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2016-04-01

高等教育機関における教育への演劇的手法の活用に関して、特に看護分野での活用事例を分析し、プログラムの設計指針を構築することができた。さらに、事例分析の結果と作成した設計指針から、主に看護分野を対象としたロールプレイの手法を用いた教育プログラムである「模擬健康相談」を提案し、看護学部におけるモデル授業の実施と評価も行なった。その結果、プログラムの有用性の実感には課題が残ったものの、参加者が楽しんでプログラムに参加しており、また、看護師として患者に対応することの難しさを実感したことが示唆された。
著者
安藤 花恵 三浦 佳世
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2007, pp.130, 2007

本研究では、質問紙調査により、演劇経験1年目、2年目、3・4年目、5年以上の俳優がどのような態度で演劇に取り組んでいるのかを検討した。目指す俳優像、脚本を読む際の態度、演技プランを立てる際の態度、演技中の態度について、それぞれ16~18の項目の評定をおこなった。その結果、経験1年目、2年目の俳優は、演技中になりきろうとしたり、役になりきることができる俳優を目指すなど、「なりきる」ということへの志向が強いことが明らかになった。経験2~4年目の俳優には、自分のセリフに線を引いたり、脚本を読む際にまず自分のセリフを探したり、自分の出るシーンを重点的に読むなど、自己中心的な傾向が見られた。経験が5年以上になると、そのようななりきることへの志向や自己中心的な傾向は消え、存在感のある俳優や華のある俳優を目指すなど、感性的に優れた俳優を目指すようになることが示された。
著者
安藤 花恵 子安 増生
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.11, no.1, pp.61-74, 2004 (Released:2007-04-13)
参考文献数
10
被引用文献数
3

The present study examined facial expressions of actors and laypersons in three conditions. In the first condition, five taste stimuli (sweet, salty, bitter, sour, and astringent) were actually presented to 10 male actors and 10 male laypersons. In the second condition, they made facial expressions to pretend to feel each of five tastes (sweet, salty, bitter, sour, and astringent) without taste stimuli. In the third condition, they made facial expressions to pretend to feel delicious and unsavory without any taste stimuli. Their facial expressions in each condition were videotaped. Untrained undergraduate and graduate students were asked to identify or rate the facial expressions. Both actors and laypersons were not acting in the first condition, so there was no judged difference between them. In the second condition, when another group of judges viewed the facial expressions and tried to identify the taste, there was little difference between actors and laypersons. But, when the judges evaluated how strongly the facial expressions showed the taste, it was found that actors expressed tastes more strongly than laypersons. In the third condition, apparent difference was found. When they pretended to feel delicious, actors looked feeling more delicious than laypersons, and when pretended to feel unsavory, actors looked feeling worse than laypersons. We divided the processes of acting into planning of performances and actual performing. The relationship between the results in this study and planning of performances was discussed. The differences between five tastes were also analyzed.
著者
安藤 花恵
出版者
京都大学
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.52, pp.386-398, 2006-03-31

この論文は国立情報学研究所の学術雑誌公開支援事業により電子化されました。Fields of experts range from fields in which many experts are to fields in which there are few experts. Common findings from many investigations in different fields, as well as specific findings limited to certain fields have been identified. Nevertheless, expertise in art, particularly in acting, has remained relatively unexplored. This study focuses on the expertise of actors. I divided the process of acting into 3 phases: script reading, performance planning, and the actual performance. Anecdotal evidence indicates that highly experienced and good actors assume the viewpoint of the character, the actor, and the audience at the same time while acting. I proposed a model of three acting phases and effects of assuming the three viewpoints on the expertise of actors in each of the three phases. In performance planning, junior expert actors produced more action plans than script interpretations, and thought of them from the viewpoint of the actor and the audience. Thus their plans are full of diversity. In actual performance, they assume the three viewpoints simultaneously. Owing to this, they perform as they planned, and convey their intentions adequately to the audience. And they evaluate not only superficial aspects of their performances, such as voice, facial expressions, and so on, but also non-superficial aspects, such as atmosphere, from the viewpoint of the audience. Finally, implications to other fields are discussed.