著者
溝川 藍 子安 増生
出版者
心理学評論刊行会
雑誌
心理学評論 (ISSN:03861058)
巻号頁・発行日
vol.58, no.3, pp.360-371, 2015 (Released:2018-06-19)
被引用文献数
3
著者
楠見 孝 子安 増生 道田 泰司 MANALO Emmanuel 林 創 平山 るみ 信原 幸弘 坂上 雅道 原 塑 三浦 麻子 小倉 加奈代 乾 健太郎 田中 優子 沖林 洋平 小口 峰樹
出版者
京都大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2011-04-01

本研究は,課題1-1「市民リテラシーと批判的思考のアセスメント」では市民リテラシーを支える批判的思考態度を検討し,評価ツールを開発した。課題1-2「批判的思考育成のための教育プログラム作成と授業実践」では,学習者間相互作用を重視した教育実践を高校・大学において行い,効果を分析した。課題2「神経科学リテラシーと科学コミュニケーション」では,哲学と神経生理学に基づいて推論と情動を検討した。さらに市民主体の科学コミュニケーション活動を検討した。課題3「ネットリテラシーと情報信頼性評価」では,放射能リスクに関する情報源信頼性評価とリテラシーの関連を調査によって解明し,情報信頼性判断支援技術を開発した。
著者
溝川 藍 子安 増生
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.90.18055, (Released:2019-11-15)
参考文献数
30
被引用文献数
2

We examined how foreign experiences and critical thinking disposition influence moral and legal consciousness. Participants (N = 725) answered a questionnaire that measured their moral and legal consciousness (to what extent they permit various immoral/illegal behaviors, whether they intervene for a person behaving immorally/illegally, and to what extent they think various immoral/illegal behaviors are permitted in the Japanese society), levels of critical thinking disposition, and their foreign experiences (living abroad, traveling abroad, having foreign friends, and using foreign languages daily). The results showed that weak critical thinking dispositions were positively related to tolerating various immoral/illegal behaviors, not intervening for persons behaving immorally/illegally, and tolerating illegal behaviors in the context of Japanese society. Although no effects were found for three dimensions of foreign experiences, daily use of foreign language was associated with tolerability of illegal behaviors, especially in the group that had weak critical thinking dispositions. The results suggest that having a strong critical thinking disposition leads to having a relatively rigid moral and legal consciousness, and that for people that have weak critical thinking dispositions, daily foreign experiences can strengthen permissive attitudes toward illegal behaviors.
著者
子安 増生 木下 孝司
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.68, no.1, pp.51-67, 1997-04-28 (Released:2010-07-16)
参考文献数
77
被引用文献数
8 2

The concept “theory of mind”, first proposed by Premack and Woodruff (1978), has drastically changed our view of the mind. In the first half of this paper, the concept's history and recent developments were reviewed. Included were studies of non-human primates, normal children, and autistic children, in addition to some philosophical discussions. The “false belief” paradigm has been successful in understanding children older than 4 years and in characterizing children with high-functioning autism. But with the paradigm alone, it is difficult to explain the “mind” of most non-human primates, younger children, and a large part of autistic children. In the second half, a theoretical discussion was made to understand early developments of mind. The theory theory and competing theories of modularity, simulation, and intersubjectivity were compared concerning the observability of mind (of self and others), the basic mechanism for understanding the mind, the indispensability of theorizing the mind, and the need for metarepresentation in pretend plays.
著者
石田 淳一 子安 増生
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.12, no.1, pp.14-21, 1988-03-10 (Released:2017-06-30)

642 children of grade 1 and 2 were given eight types of word arithmetic problems to test their understanding of semantic structure of addition and subtraction from two points of view: (1) choosing operations required to solve word arithmetic problems, and (2) making up word arithmetic problems to fit given calculations. The types of addition problems were join, combine, compare (compared quality unknown), and those of subtraction problems were separate, combine, compare (difference unknown), compare (compared quality unknown), join missing addend. The main findings are as follows. (a) Semantic structure has a profound effect upon the relative difficulty of word arithmetic problems. (b) Considering the childrens' performance from the two points mentioned above, especially, compare (compared quality unknown) [addition], combine [subtraction], and join missing addend problems are more difficult than others. (c) It is more difficult for children to make up word arithmetic problems to fit given calculations than to solve ordinary word arithmetic problems.
著者
小川 絢子 子安 増生
出版者
一般社団法人 日本発達心理学会
雑誌
発達心理学研究 (ISSN:09159029)
巻号頁・発行日
vol.19, no.2, pp.171-182, 2008-08-10 (Released:2017-07-27)
被引用文献数
6

幼児が他者の誤った信念を理解するためには,実行機能の発達が必要不可欠であることが,最近の「心の理論」研究から明らかにされてきている(Carlson& Moses, 2001; Perner &Lang, 1999)。実行機能の中でも,ワーキングメモリと葛藤抑制の機能が「心の理論」と特に関連することが示されている。しかしながら,日本において実行機能と「心の理論」の関連を検討した研究はほとんどみられない。本研究の目的は,実行機能と「心の理論]が,日本の幼児において関連するのかどうかを検討し,関連があるのであれば,実行機能の下位機能のうち何が「心の理論」と関連するのかを,因子分析を用いて下位機能の因子間の関連性および独立性を考慮した上で検討することであった。3歳から6歳児70名を対象に,「心の理諭」2課題,実行機能6課題,および語彙理解テストを実施した。その結果、年齢と語彙理解テストの成績を統制しても,ワーキングメモリ課題の成績と「心の理論」課題の成績との間に有意な相関がみられた。加えて,ワーキングメモリと葛藤抑制の因子間相関は非常に高かった。 これらの結果から,幼児期においては,葛藤抑制の機能の多くはワーキングメモリによって説明される可能性があり,1つの課題状況に対して,自己視点を抑制し,他者視点を活性化するといった操作を可能にするワーキングメモリ容量が,誤った信念の理解に必要であることが示唆された。
著者
後藤 崇志 川口 秀樹 野々宮 英二 市村 賢士郎 楠見 孝 子安 増生
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.88, no.2, pp.197-202, 2017 (Released:2017-06-25)
参考文献数
26
被引用文献数
7 5

We investigated the reciprocal influences between autonomous motivation and the use of motivational regulation strategies. We analyzed the data of longitudinal surveys of junior high school and high school students (N = 745) at three time points. First, we conducted a principal component analysis to identify the quantitative (frequency of use) and qualitative components (extrinsic component) of the motivational regulation strategies. Next, we employed a cross-lagged model to analyze the causal relationships between the autonomous motivation and the two components of the motivational regulation strategies. The results revealed that autonomous motivation negatively predicted the subsequent extrinsic component of the motivational regulation strategies. In addition, the extrinsic component of the motivational regulation strategies negatively predicted subsequent autonomous motivation. These findings suggest that there will be some procyclical dynamics between academic motivation and the use of motivational regulation strategies.
著者
橋本 京子 子安 増生
出版者
日本パーソナリティ心理学会
雑誌
パーソナリティ研究 (ISSN:13488406)
巻号頁・発行日
vol.19, no.3, pp.233-244, 2011-04-20 (Released:2011-06-23)
参考文献数
32
被引用文献数
6 3 1

本研究は,楽観性と,ポジティブ志向(現実のポジティブな面を強調するような,必ずしも現実に基礎をおいていない認知),および主観的幸福感の関連を検討することを目的として行われた。大学生337名を対象に,楽観性尺度,主観的幸福感尺度,ポジティブ志向尺度から成る質問紙調査を実施した。因子分析の結果,楽観性,主観的幸福感は,両者とも1因子構造であること,およびポジティブ志向は,ポジティブに認知する際の基準をどこに置くかの違いによって,「上方志向」と「平静維持」の2因子に分かれることが明らかになった。楽観性がポジティブ志向の各因子を経て主観的幸福感に至るモデルを構成し,共分散構造分析によって検討したところ,楽観性は,「上方志向」および「平静維持」と正の関連がみられた。また,主観的幸福感は,楽観性および「上方志向」と正の関連がみられたが,「平静維持」との関連はみられなかった。
著者
野崎 優樹 子安 増生
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.86.14207, (Released:2015-05-28)
参考文献数
50
被引用文献数
2 7

Emotional competence refers to individual differences in the ability to appropriately identify, understand, express, regulate, and utilize one’s own emotions and those of others. This study developed a Japanese version of a short form of the Profile of Emotional Competence, a measure that allows the comprehensive assessment of intra- and interpersonal emotional competence with shorter items, and investigated its reliability and validity. In Study 1, we selected items for a short version and compared it with the full scale in terms of scores, internal consistency, and validity. In Study 2, we examined the short form’s test-retest reliability. Results supported the original two-factor model and the measure had adequate reliability and validity. We discuss the construct validity and practical applicability of the short form of the Profile of Emotional Competence.
著者
溝川 藍 子安 増生
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.90, no.6, pp.562-571, 2019 (Released:2020-02-25)
参考文献数
30
被引用文献数
2

We examined how foreign experiences and critical thinking disposition influence moral and legal consciousness. Participants (N = 725) answered a questionnaire that measured their moral and legal consciousness (to what extent they permit various immoral/illegal behaviors, whether they intervene for a person behaving immorally/illegally, and to what extent they think various immoral/illegal behaviors are permitted in the Japanese society), levels of critical thinking disposition, and their foreign experiences (living abroad, traveling abroad, having foreign friends, and using foreign languages daily). The results showed that weak critical thinking dispositions were positively related to tolerating various immoral/illegal behaviors, not intervening for persons behaving immorally/illegally, and tolerating illegal behaviors in the context of Japanese society. Although no effects were found for three dimensions of foreign experiences, daily use of foreign language was associated with tolerability of illegal behaviors, especially in the group that had weak critical thinking dispositions. The results suggest that having a strong critical thinking disposition leads to having a relatively rigid moral and legal consciousness, and that for people that have weak critical thinking dispositions, daily foreign experiences can strengthen permissive attitudes toward illegal behaviors.
著者
子安 増生 藤田 哲也
出版者
京都大学高等教育教授システム開発センター
雑誌
京都大学高等教育研究 (ISSN:13414836)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.77-83, 1996-06-30

この論文は国立情報学研究所の学術雑誌公開支援事業により電子化されました。