著者
小沢 朝江
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会技術報告集 (ISSN:13419463)
巻号頁・発行日
vol.19, no.42, pp.757-760, 2013-06-20 (Released:2013-06-20)
参考文献数
13

Meiji Imperial Palace and its building agency are the milestone of the modern architecture in Japan. In this study, duties and employment of the draft men were analyzed by the documents of the Imperial Household Agency, and their details were considered by the diary of Chiyotaro Tenaka who had been at the Miyadaiku family.As the result, some facts are developed such as; drafting and the part of planning were shouldered by the draft men, who were tested to measure their skills, about a half of them were promoted to the full-time building engineer for the national agencies.
著者
小沢 朝江 池田 忍 水沼 淑子
出版者
東海大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2002

(1)近世内裏における天皇常御殿と女御常御殿を比較すると、同じ用途の部屋でも天皇御殿の方が天井が高く、仕様も高い。また本途(1坪当たりの大工工数)は、天皇常御殿の御学問所など表向の御殿に次いで高いのに対し、女御常御殿は若宮御殿よりも低い。したがって両常御殿の寸法の差異は、女性の身体寸法に合わせたものではなく、天皇と女御の「格」の差を表現したものと判断される。(2)女御御里御殿は、女御の御産に用いる御殿であり、延宝度以降南東隅を上段、上段の西室を二の間、北室を寝所兼産所とする平面を踏襲したが、寛政度以前が上段・寝所を中心とする内向きの御殿であるのに対し、寛政度は、上・下段から成る儀式空間に変化した。この寛政度上段・二の間の「錦花鳥」「子の日の小松引き」の障壁画は、一見異なる画題ながら「根引きの小松」のモチーフで連続する。小松は、江戸時代中期以降定着した「内着帯」に用いられる道具のひとつで、寛政度の障壁画は御里御殿が「内着帯」の儀式空間に変化したことを視覚的に表現したと考えられる。(3)旧東宮御所(明治42年竣工、現:迎賓館)は、従来欧州の宮殿建築を参考にしたと指摘されていたが、洋館でありながら明治宮殿(明治21年竣工)や近世内裏の配置を参考に設計され、特に1階の寝室や居間は、東宮が東宮妃側を訪れるという近世以来の用法を前提に計画されたことが判明した。一方、東宮妃側にも政務を行う御学問所や内謁見所を設けた点は近世と大きく異なり、東宮妃の公務への関与が想定された。また、各室を東宮・東宮妃側で同型同大で設け、意匠にも大きな格差をつけないこと、東宮妃側のみ子ども用の椅子やフットレスト(足台)を配置したことは、東宮妃が東宮と「一対」であり、東宮妃が理想の妻・母であることを強調したと考えられ、明治天皇以前とは異なる「理想の家族」という新たな天皇・皇后像の表現が意図された。
著者
西 和夫 小沢 朝江
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文集 (ISSN:13404210)
巻号頁・発行日
vol.61, no.489, pp.205-211, 1996-11-30 (Released:2017-02-02)
参考文献数
12
被引用文献数
1 1

This is a study on the original plan and the wall paintings of the Shirosyoin of Ninomaru Palace of Nijo Castle. The results are as follows. 1. The Keicho plan of the Shirosyoin can be reconstructed. The alcove and the shelves were originally on the east of the jodannoma. The jodannoma and the Gedannoma were juxtaposed east and west. 2. The length of papers of wall paintings can be classified into the groups of the sliding doors and the walls in all rooms of the Shirosyoin. 3. Analyses of the paper size and the original plan have unveiled the fact that the panel paintings of the Shirosyoin were executed during the kan'ei era.
著者
小沢 朝江 波多野 純 黒津 高行 須田 英一 野口 健治 石丸 悠介
出版者
一般財団法人 住総研
雑誌
住宅総合研究財団研究論文集 (ISSN:18802702)
巻号頁・発行日
vol.33, pp.159-170, 2007 (Released:2018-01-31)

本研究は,南関東・東海・中部地方の土蔵造町家の普及実態を明らかにするとともに,その特徴の差異や導入背景の検討により,土蔵造町家の平面・意匠と導入形態の関連を明らかにすることを目的とする。土蔵造町家は,従来「江戸型」とも呼ばれ,江戸(東京)から各地に伝播したとされるが,近代には松本(長野)等で都市防火政策による計画的な土蔵造の導入が行われる一方,下田(静岡)のように在来の町家等を母体に地元独自の工夫によって,独特の土蔵造町家が生み出された。また,江戸(東京)からの影響で普及する場合も,その導入時期により手本とすべき江戸(東京)での形式が異なるため,結果として土蔵造町家の形式に差異が生じた。
著者
水沼 淑子 加藤 仁美 小沢 朝江
出版者
一般財団法人 住総研
雑誌
住宅総合研究財団研究年報 (ISSN:09161864)
巻号頁・発行日
vol.27, pp.147-158, 2001 (Released:2018-05-01)

本研究は,御用邸・離宮など皇族別荘を研究対象とし,近代における海浜別荘の成立・変容過程とその建築や使い方の特質を明らかにすることを目的とする。戦前に設けられた離宮・御用邸25件,宮家の別邸49件を見ると,宮家の別邸は震災前は御用邸が設けられた海浜別荘地に多いが震災後山間部の新興別荘地に拡がること,本邸の多くが洋館を備えるのに対し別邸は大部分和館のみであること,などの傾向を指摘できる。御用邸においては,和館であっても床に絨毯敷が導入され,椅子座が広く導入されている一方,宮家では,数寄屋の伝統を継ぐ田舎家風の意匠への嗜好が強く見られる。また,天皇家は一施設もしくは一段舎の利用者を特定し,複数施設・複数殿舎を使い分けていた。
著者
小沢 朝江
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会技術報告集 (ISSN:13419463)
巻号頁・発行日
vol.19, no.42, pp.757-760, 2013

Meiji Imperial Palace and its building agency are the milestone of the modern architecture in Japan. In this study, duties and employment of the draft men were analyzed by the documents of the Imperial Household Agency, and their details were considered by the diary of Chiyotaro Tenaka who had been at the Miyadaiku family.<br>As the result, some facts are developed such as; drafting and the part of planning were shouldered by the draft men, who were tested to measure their skills, about a half of them were promoted to the full-time building engineer for the national agencies.
著者
小沢 朝江
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会技術報告集 (ISSN:13419463)
巻号頁・発行日
vol.20, no.45, pp.773-778, 2014-06-20 (Released:2014-06-20)
参考文献数
13

Meiji Imperial Palace is the milestone of the modern architecture in Japan, which is known its models were presented to the emperor on the making process.In this study, two models of the palace possessed by Tokyo National Museum are considered their story and the background. One model is for Ekkenjo, made in 1884. As being presented to the emperor after that studied by changing fixtures, this model is positioned as the valuable materials of examining for designing process. The other model is for Nishitamari no ma uwaya, the scarcity example showing a method of construction of the temporally roof.
著者
小沢 朝江
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文集 (ISSN:13404210)
巻号頁・発行日
vol.59, no.463, pp.175-182, 1994
被引用文献数
4 4

Katsurano-miya household had three villas in Rakugai(a Kyoto suburb) except Katsura Villa, and had two palaces, called Imadegawa Palace and Ishiyakushi palace, in Rakucyu(kyoto city). This is the study on the Ocha-ya in the Iraadegawa Palace.The results are as follows. (1) There were six Ocha-ya in Imadegawa Palace when Prince Yakahito lived in that palace. They were called Sekio, Unsetsu, Kairaku, Undai, Sakuyu and Machibito. They all had existed in 1758. (2) Sekio was build in 1727 at latest. This Ocha-ya was revered an anceptor, and was attached Futaba-tei tea celemony room which was the imitation of Shokin-tei tea celemony room in the Katsura Villa. (3) Compared with the Ocha-ya in Imadegawa Palace and those in the villas in Rakugai.they had something in common. Build on a height with a fine view, commanded a enjoyable scenery of rice field, and setting the space of revering an anceptor insaide. And so on.