著者
西村 清和 尼ヶ崎 彬 長野 順子 相澤 照明 山田 忠彰 中川 真 渡辺 裕 津上 英輔 青木 孝夫 外山 紀久子 大石 昌史 小田部 胤久 安西 信一 椎原 伸博 上村 博 木村 建哉 上石 学 喜屋武 盛也 東口 豊 太田 峰夫
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2007

本研究は従来自然美論、風景論、環境美学、都市美学という評語のもとで考えられてきたさまざまな具体的、個別的諸問題領域を、日常生活の場において企てられたさまざまな美的実践としてとらえなおし、あらたな理論化を目指すものである。具体的には風景、都市景観、森林、公園、庭園、人工地盤、観光、映画ロケ地、遊芸、雨(天候)、清掃アートなど多様な現象をとりあげて分析し、その成果を『日常性の環境美学』(勁草書房、2012)として刊行した。
著者
尼ヶ崎 彬 副島 博彦 貫 成人 石渕 聡 荒谷 大輔 島津 京 丹羽 晴美 岡見 さえ
出版者
学習院女子大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

コンテンポラリーダンスは、1990年前後に世界各地で生まれ、わが国もその中心のひとつである。本研究は、その公演規模(社会的ニーズ)、美的質、社会基盤(政府などによる支援など)について、過去25年分10万件におよぶ統計資料作成、各国政府資料調査、聞き取りなどをおこない、各国の状況を明らかにした。その結果、公的支援が貧弱なわが国においても、公演数/支援額比においては見るべきものがあることなどが明らかになった。
著者
尼ヶ崎 彬
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.64, no.1, pp.3-14, 2013-06-30 (Released:2017-05-22)

Roman Jacobson defined the poetic function in "Linguistics and Poetics" as follows. "The poetic function projects the principle of equivalence from the axis of selection into the axis of combination". He thought that the essence of poetic composition lies in repetition and demonstrated that parallelism is the necessary condition of poetry in many folks. Though tanka (short verse), the representative form of Japanese poetry, has scarcely repetition. Japanese much loved the parallelism in Chinese poetry and Japanese prose, but excluded it from tanka. Ancient tanka poets juxtaposed two equivalent words not only to produce repetition but also to change the topics. After 10th century poets mainly made use of them to change topics by fusing two words into one dual meaning word or paronomasia (kake-kotoba). For example, a tanka starts with mentioning love, shifts to describing scenery, then ends expressing love again. This verse is composed not by three sentences, but by one sentence with two paronomasia. Readers will enjoy twice transitions like going out and coming back through a revolving door. An unexpected experience of transition is found in various fields of Japanese art. Such as emakimono (picture scroll), Japanese stroll gardens, and especially renga (chained tanka) offer the transition as their key element of artistic effects.