著者
水谷 淳 酒井 裕規
出版者
日本交通学会
雑誌
交通学研究 (ISSN:03873137)
巻号頁・発行日
vol.62, pp.173-180, 2019 (Released:2020-04-27)
参考文献数
8
被引用文献数
1

2015年3月の北陸新幹線延伸によって東京-金沢間が80分短縮されて2時間半となり、羽田-小松線・富山線の航空旅客数は両路線とも4割減となった。本稿は、北陸新幹線の金沢延伸の影響について、航空旅客属性と航空運賃の視点から考察した。その結果、属性に関しては、延伸後に観光客のシェアが増大した一方でビジネス客のシェアが減少したこと、運賃に関しては、延伸直後に富山線の運賃が大きく低下したものの、2年後には低下に歯止めがかかっていること、小松線では延伸直後には富山線ほどの大きな運賃低下はなかったものの、2年後もさらに低下が進んでいることが明らかとなった。
著者
山本 桂一郎 水谷 淳之介 早川 幸弘 浜田 真
出版者
一般社団法人 品質工学会
雑誌
品質工学 (ISSN:2189633X)
巻号頁・発行日
vol.14, no.4, pp.49-57, 2006-08-01 (Released:2016-09-30)
参考文献数
6

Introductory quality engineering education was studied. There has been much dispute regarding this type of education, in which the participants must struggle to make the initial paradigm shift. Quality engineering instructors have had much difficulty in motivating their students to take up quality engineering. This study identified current problems in introductory quality engineering education. In particular, instructional materials that will efficiently show the effectiveness of quality engineering and enable students to be educated effectively were studied.
著者
田辺 郁男 水谷 淳之介 高橋 智 熊井 達也
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.84, no.863, pp.17-00516, 2018 (Released:2018-07-25)
参考文献数
12
被引用文献数
1

Recently the design of experiments is used to decide optimum processing conditions. However when the control factor interaction between the several control factors becomes large, the calculated accuracy using the design of experiments becomes very bad. Then everybody should check the results regarding the best and the worst conditions in the experiments. If differences between the calculated vale and the experimental value for the best and the worst conditions become large, the results using the design of experiments are never used. Therefore, in the previous research, we have developed the tool for easily finding the control factor interaction in the design of experiments. This control factor interaction between the several control factors action is large fault, an obstacle for innovation and disliked by everybody. However when the reaction between the several control factors becomes large effect which is surpassed the estimate, the control factor interaction becomes the synergistic effect which is liked by everybody, the synergistic effect finally brings large profit, excellent license and innovation. Therefore in this research, the tool for easily finding the synergistic effects between the control factors was developed and evaluated using the program in the previous research. The program was the tool for finding the control factor interaction in the design of experiments, it was improved for the easily finding the synergistic effects by using the new algorithm, and was evaluated by the several mathematical models and the experiment. It is concluded from the result that (1) the new program can clear the synergistic effects between the control factors, (2) the program also can clear the complex multiplier effects and (3) the program can clear the synergistic effects with innovative profit in the actual example.
著者
早川 幸弘 水谷 淳之介 山本 桂一郎 鴨下 隆志 矢野 宏
出版者
品質工学会
雑誌
品質工学 (ISSN:2189633X)
巻号頁・発行日
vol.18, no.2, pp.50-63, 2010-04-01 (Released:2016-10-17)
参考文献数
7

Earthquake prediction by the MT-system was proposed by Genichi Taguchi in 1995. Studies started in the Yano laboratory at Tokyo Denki University in 2004 demonstrated that earthquake prediction was possible to some extent, but there was considerable prediction error. A new study was started in line with new developments in the MT-system. Data collection was started in Tsukuba district. This paper gives a periodic analysis of seismic waveforms in the Tsukuba district and obtains the distances of ground vibrations by using the RT method, with the variance of the period as an attribute. The possibility of prediction by a further two-tail T method is shown, based on the variation of the distance over time. The estimated S/N ratio was -0.176 db and the sensitivity was 0.016 db. The prediction error was ±10% at a vibration velocity of 20μm/s.
著者
柴田 碧 神保 努 水谷 淳
出版者
地域安全学会
雑誌
地域安全学会論文報告集
巻号頁・発行日
no.4, pp.3-11, 1994-08

本論文は昨1993年11月のSTECH'93において,その手法の概要を,そして本年1994年7月に日本機械学会D&D Conferenceにおいて,その中核をなす脱線車両の動力学についての発表予定の2論文をまとめたものである。最近,新幹線の速度向上は目ざましいものがある。また在来線についても160Km/h程度までの高速化が考えられている。しかし,東海道新幹線をはじめ,在来線では築堤上をはじめ,支持基盤の弱い線路区間が多くある。これらが強震程度以上の地震時にどのような状態になるかは,過去の多くの地震の事例で明きらかである。これについては,京大亀田のリポートもあり,高い密度で運転されている列車がこのような区間に突入する可能性は高い。一方,整備されたが高架区間でも,地震動はかなり激しくなると考えられ。たとえ線路支持構造物は健全であっても,高速の列車が脱線する可能性は大きい。本論文,前半では上述のような事象の多様性に対し,確率論的立場からどのような解析を行ったらよいかを,地震発生から,死傷発生の全過程について述べ,後半では脱線後の列車(車両列)の挙動に関する実験的研究について述べる。結果の一つの特徴としては,同一条件で脱線しても,車体の挙動はある単一の統計的分布をなすのではなく,複数の正規分布などで表わされる状況になり,理想化した条件下でも,その結果は非常にばらつき,いわゆるカオス的状況になる。このことはさらに,線路周辺の状況が千差万別の実路線における,事故の確率論的予測にはかなり特別の手法の導入を必要とするということを意味している。