著者
Hasegawa Kenji de Laar Tom
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター教育研究論集 (ISSN:18810632)
巻号頁・発行日
no.20, pp.69-92, 2012

本稿はドイツと日本の赤軍が台頭した歴史的背景、及び映画における表象について考察する。1960年代後半以降の学生運動等の過激化、ドイツ及び日本政府のベトナム戦争への関与、高度消費社会の蔓延等、ドイツと日本の赤軍の出現には同時代的要素が多数あった。両国の赤軍派は大規模なテロ事件を引き起こす等、活動スタイルの類似点もあったが、日本の場合は浅間山荘事件と言う一つの事件が圧倒的な意義をもつようになった。赤軍派を取り上げる映画はドイツの方が多数存在するが、特に近年のAndres Veielによる一連の映画は以前の表彰ではなされなかった形で、「テロ」現象を冷静に、真っ向から再考している。日本の若松孝二も、これまでになかった真摯なアプローチで、連合赤軍をとらえ直している。Veielと若松の映画を比較考察する際、一つの顕著な違いは後者の「怒り」である。これは、両者の個人的な要素のみならず、日本とドイツにおける左翼テロリズムと戦後史の性格及び認識の違いによるものでもある。
著者
丸山 千歌 小澤 伊久美
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター教育研究論集 (ISSN:18810632)
巻号頁・発行日
no.18, pp.33-52, 2011

Japanese language textbooks include information about Japanese society and Japanese culture as Japanese learners tend to be interested in such topics (Kondoh and Maruyama, 2001:101) and one of the most important purposes for Japanese learners is to get knowledge of Japanese habitual customs and culture (Byram, 1997:45; Kumagaya, 2008:213). On the other hand, Japanese language education has been criticized from other fields of research, as in the case of a sociologist who saw Japanese teachers as reproducing Nihonjinron (Theories of Japanese uniqueness) enthusiastically discussed between the 1970's and the beginning of the 1980's (Yoshino, 1997), and a comment from a intercultural education scholar who criticized Japanese teachers for their inadequate sensitivity towards cultural stereotypes (Kurachi, 2003). An important point of our research is the analysis of the influence of stereotypical information in Japanese textbooks to Japanese learners. In addition because of the indication that the Japanese teachers who lie between the textbook and Japanese learners reinforces the cultural stereotypes on the textbooks, we are going to investigate how the Japanese teachers recognize the stereotypical information in Japanese textbooks. This paper reports the result of the pilot investigation towards 11 Japanese teachers with full teaching experience. It points out the existence of the Japanese teachers who have awareness of the stereotypes on the Japanese text, the inclination of the points they point out as stereotypical information differing from Kurachi(2003), and the individual differences of judgment based on their individual experiences.
著者
佐々木 瑞枝
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.38-54, 1994-01

The 'Communicative Approach', originated in Europe in the 1960's, encompasses a variety of methods that apply new concepts in the field of foreign language teaching. This term literally refers to a combination of language teaching approaches that aim to improve communicative language skills, discourse skills, and social linguistic skills. In Japan, for the last 40 years, the audio-lingual method, which emphasizes drilling and memorization, has been the main focus of elementary Japanese language teaching. But this authorized teaching method has come under criticism in recent years, and this has caused a certain amount of consternation amongst Japanese teachers accustomed to the previously established teaching system. This paper will propose a new style of teaching which combines the best of audio-lingual method and the communicative approach.
著者
北村 尚子
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター教育研究論集 (ISSN:18810632)
巻号頁・発行日
no.18, pp.53-74, 2011

The understanding of the learning subjects that is considered students should learn in an early stage has a basic consistency between teachers and teaching materials however no specific command of that has been given. In order to discover the command of learning subjects necessary for the early learners, this writing takes up the request expression of "~te kudasai" (please do~) and analyzes from two sides; the human relationship of the communicators such as hierarchy and the strength of the friendship, and the cost that the person who received the request needs to take, using the conversation written in elementary level Japanese textbook as the investigation object. As a result of the investigation, we found that it is important for the students in first half of the elementary level to be able to understand that "~te kudasai" has the "request" function and is used in situations when people ask requests. For the students in the second half of the elementary level, they need to be able to understand the "request" function in the word and be able to use it when they ask a small cost request. They also need to understand that the word is also often used as "order" and be able to differentiate this word from other requests words in different situation to not to be excuse to people, considering the hierarchical relationship and the size of cost.
著者
長谷川 健治
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター教育研究論集 (ISSN:18810632)
巻号頁・発行日
no.16, pp.117-134, 2009

1956年の砂川基地拡張反対運動は、前年の6全協による共産党の武装闘争方針の放棄で50年代前半の共産党系の運動スタイルが破綻した後、この時代と縁を切った新しい大衆性をもった抗議運動の発端と見られることが多い。確かに、1956年の抗議運動は山村工作隊と火炎瓶闘争に象徴される朝鮮戦争期のそれとは大きく異なる面が多かった。しかし、1950年代前半の「古い」運動スタイルは単に過去に葬られたわけではなく、原水禁運動に象徴された「新しい」大衆的なスタイルは無条件に採用されたわけでもなかった。本稿は日本共産党と総評の「55年体制」がいかに全学連を砂川に導きいれたかに焦点をあてる。具体的に、日本共産党の6全協が学生活動家に与えた影響、当時反基地運動に活発に関わっていた清水幾太郎の役割、砂川における学生の抗議スタイル等を分析するころによって、1956年、砂川において、1950年代前半の「失われた5年間」がいかに再生・再構築されたかを辿っていく。
著者
張 愛平
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.90-101, 1995

在从事日文中訳工作時,経常会遇到一些問題。其主要原因,是由于受到両国各自不同的地理条件,風土人情,思維方式以及不同文化特徴的限制。本文以中,上級日語教材《日本社会再考》中的両篇文章為例,从詩彙的微妙差異,漢字的不同発音到語法難点-使役被動句的理解,慣用句在特定条件下的翻訳等几个不同側面,逐一進行了探討及翻訳上的嘗試。前三部分主要指出翻訳中遇到的詞彙方面的問題,后ニ部分談的是翻訳中的語法難点及慣用句,諺語等在特定条件下出現的問題。
著者
薄井 廣美
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.44-51, 1995

This report tries to discuss about the result of actual in -class use of SFJ/SD, which is issued in 1991 by Tsukuba University. SFJ dose not follow a conventional type of textbooks those which put stress only on step-by-step learning of the grammatical knowledge or practical ability of the conversation skills. In order to make SFJ the most effective on Japanese learning, following three conditions are needed; (1)According to learner s ability, teachers should prepare explanation for grammatical particular which takes place of Notes' (2)To make learner's grammatical ability stable, teachers should change the regular order of learning (SD→Conversation Drill→Task) on demand. (3)Not for loosing the advantage of SFJ, teachers should understand exactly what the editor of SFJ aims at in each drill. By preparing those conditions sufficiently, it can be said that SFJ makes a contribution to the improvement of Japanese ability of the element learners by giving chance to have imagination and positive attitude towards learning Japanese.
著者
猪狩 美保
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.15-25, 1999-03

This study analyses the sufficiency of "methods of requesting clarification" as taught in class and contained in Japanese language textbooks. The results indicates : (1)Requests for clarification were frequently used by learners, but not effectively. (2)Only a few textbooks contains information for clarifications strategies that learners need complement.
著者
垂水 千恵
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.114-124, 1998

呂赫若(1914~1951)不但是日本時代台湾文壇代表作家而且是以声楽家聞名.但是,呂赫若研究一向有重視文学方面,而軽視音楽活動方面的傾向.1996年12月,在台北挙行的「呂赫若文学研討会」上,有両個値得注目的論文報告,蘇友鵬「談芸術家呂赫若的面貌」和藤井省三「呂赫若與東宝国民劇」.両篇論文都是研討呂赫若的音楽活動方面,尤其是藤井論文考察呂演出「東宝声楽隊」的経過.本論文,以台中師範的音楽教師磯江清的経歴和音楽家呂泉生的書簡等的新資料補足藤井論文,考察更詳細的呂赫若的音楽活動.本文第1章,将介紹台中師範学校提供的音楽教育内容.第2章裡,考察台中師範的音楽教師磯江清的経歴,指出磯江和東京音楽学校教授長坂好子的関係.第3章裡,査証呂在籍東宝声楽隊的事実.第4章,将介紹東宝声楽隊的活動内容,考察山田耕筰対台湾文化協進会的影響.
著者
堀 誉子美
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.64-83, 1994-01

I compare the phonological systems of Japanese language and Finnishlanguage and clarify differences. Second I discuss which finnish syllable can be used for each Japanese syllable from the material I collected in teaching Japanese to Finnish students. This research demonstrates that Finnish native speakers have the most difficulty in finding a similar sound in their own systems for voiced vowels. Although some Japanese palatalized consonants can be replaced by the Finnish vowels o and y. Even the geminaata and long vowels in Japanese and Finnish are not, exarrhly the same.
著者
垂水 千恵
出版者
横浜国立大学留学生センター
雑誌
横浜国立大学留学生センター紀要 (ISSN:13406493)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.84-100, 1994-01

臺湾,經過了日本50年的統治,『文藝臺灣』『臺灣文学』等雑誌為中心,産生了臺灣作家的日本語文学。邱炳南在臺北高等学校時期,身為最年輕的詩人,参與西川満主宰的『文藝臺灣』,發表描術南臺灣異國風情的作品。本文的第1章,將介昭和分析邱之似往不曽被論及的作品。第2章裡,藉由ニ・ニ八事件発生後,經香港亡命到日後的邱所發表之小説來討論日本對邱的「認同(identity)」形成如何影響的問題。