著者
今津 孝次郎 服部 晃
出版者
名古屋大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

「指導力不足教員」の問題は、教員の"負"の側面であるだけに、教育界も情報発信しようとはせず、研究者も研究テーマとして取り上げてはこなかった。そこで日本初となる全国61教育センターを対象にしたアンケート調査と、その内30教育センターを北海道から沖縄まで訪問してのインタビュー調査に基づき、各地の「指導力不足教員」の実態と、その現職研修の構造について解明し、併せて教員免許更新制との関係を検討した。
著者
服部 晃 今津 孝次郎 滝村 一彦
出版者
日本教育情報学会
雑誌
年会論文集
巻号頁・発行日
no.23, pp.120-123, 2007-08-20

学校教育の成果は、児童生徒の教育に直接関わる教員の資質能力に負うところが極めて大きい。各自治体の教育委員会に設置されている教育センター等では、教員の資質能力の改善向上を図ることを第一義の目的として現職教育(研修)を実施している。研修内容や研修方法等については、時代の進展や社会の変化に応じて改善の努力が行われているが、依然として講義型のものが主流である。今回、岐阜県総合教育センターの高校及び特別支援学校の3年目研修において、プロジェクト法による現職教育を試行している。その経緯と手法・内容及び課題等について発表する。
著者
今津 孝次郎
出版者
一般社団法人 日本教育学会
雑誌
教育学研究 (ISSN:03873161)
巻号頁・発行日
vol.78, no.4, pp.439-449, 2011

教育の臨床的研究にとって「インターベンション=介入参画」は重要な方法である。学校臨床社会学では、この方法を5段階に分けて捉える。《A問題把握と課題設定》《B事前診断と介入参加計画》《C問題解決に向けた「介入参画」》《D援助実践に基づく対象学校の組織文化の検討》《E事後評価》。これらの諸段階は実践的研究過程を対象化して検討するためのもので、教師と研究者との互恵関係を中心とした調査研究倫理を省察する際の規準となる。
著者
今津 孝次郎 Imazu Kojiro 名古屋大学 Nagoya University
出版者
東洋館
雑誌
教育社会学研究 = The journal of educational sociology (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.43, pp.5-17, 1988-10-03

This paper consists of two parts. The first part describes how the situation of teachers in Japan has changed from 1970's to 1980's. The second part points out what kinds of problems we have concerning the study of teachers. Firstly, the changing situation of teachers can be described from the following points of view: (1) educational expansion which was brought about by a high rate ecomomic growth; (2) pathological phenomena in education such as vandalism, bullying and delinquency which have been criticized by public opinion; (3) governmental educational policies which intend to improve the quality of teachers; (4) a political teacher union, though its menbership rate has been declining, which is against those educational policies; and (5) arguments with regard to teacher role and teacher evaluation. The changing situation demands us reconsider the concept of professionalism in teaching. Secondly, considering that teachers are facing the turning point, we can point out two major problems of the study of teachers. They are as follows: (1) The basic feature of the teaching profession is characterized by "marginality." It comes from a nature of teacher role, that is, the inconsistency between professional and bureaucratic-employee roles on the one hand, and the role of the stranger in the community on the other hand. This marginality is supposed to cause the role conflicts and the loneliness of teachers. (2) Teachers are learners because they have to acquire much more knowledge and skills, and change their attitude toward a new role in a world of rapid change. There are two phases in teacher education. They are pre-service training and in-service training and the latter is more important for teachers as life-long learners.