著者
平井 啓 山村 麻予 鈴木 那納実 小川 朝生
出版者
日本緩和医療学会
雑誌
Palliative Care Research (ISSN:18805302)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.27-34, 2021 (Released:2021-02-05)
参考文献数
27
被引用文献数
1

【目的】医療現場において,意思決定が困難である高齢者のがん治療事例の特徴と,医師による対応について探索的に明らかにする.【方法】腫瘍内科の医師7名に対してインタビューを実施した.調査項目は,意思決定困難な事例やその対応,意思決定支援に関することである.逐語記録をもとにカテゴリー分析を行った.【結果】まず,意思決定困難な事例は,認知機能・身体機能を含む[患者要因]と,周囲の状態である[環境要因]の二つに大別された.前者はさらに特性要因と疾病・加齢による要因に分けられる.次に,医師の対応は,[アセスメント]と[対応スキル],および[環境対応]の3カテゴリーとなった.【考察】患者への情報提供のために,患者要因や環境要因のアセスメントを行ったうえで,それぞれに対応するスキルを発揮する必要がある.具体的なスキルとしては,患者に応じた説明,目標の立案,ナッジを使うことが挙げられた.
著者
平井 啓 谷向 仁 中村 菜々子 山村 麻予 佐々木 淳 足立 浩祥
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.90.17239, (Released:2018-12-25)
参考文献数
27
被引用文献数
2

It is necessary to develop the effective psycho-educational concepts and materials to enhance the uptake behavior of appropriate specialized institutions of mental health care, such as psychiatric clinics or centers providing psychotherapy. In this research, we developed the core concepts and materials, which can be used for the Web sites, or pamphlets intended to enhance appropriate uptake behavior, by conducting internet-based research and a formative interview based on a social marketing approach. As a result of an analysis of 819 first-time users of mental health care services that met eligibility criteria, descriptive characteristics of the uptake behavior for mental health care were revealed and the differences in mental health care literacy between people with a shorter distribution of the untreated period (DUI) and a longer DUI were clarified. By formative research based on the social marketing frame-work, we developed core concepts and materials consisting of the characteristics of the people with a shorter DUI (WHO), the messages about preventing a longer DUI (WHAT), and effective methods for presentation and communication (HOW).
著者
山村 麻予
出版者
人間環境学研究会
雑誌
人間環境学研究 (ISSN:13485253)
巻号頁・発行日
vol.15, no.1, pp.9-15, 2017 (Released:2017-06-30)

Not only prosocial behavior as well as the circumstances when people feel distressed are diverse, but also the action that people chose is different even in the same situation. The idea of "helping strategy" explains how people decide what actions to take when you help others. The main purpose of this study is to clarify that there are differences in helping strategies between students in elementary school and university. Additionally, the correlation between helping strategies and personal characteristics (help-seeking performance and self-esteem) was investigated. The questionnaire survey was conducted in 262 participants (89 elementary school 4th grade, 83 elementary school 6th grade and 90 university students). They were asked to read three stories and then to answer the questions on each story. The result showed that the ideal behavior in the same situation were significantly different between elementary school students and university students. In addition, there were correlation between help strategies and help-seeking performances. It indicates how people have helping strategies may change during developmental process, and also suggests that judgement for helping strategies are affected by cognitive development and environmental change. Moreover, the results from investigation of relationship between helping strategies and help-seeking performance explained that people who are interpersonal dependency tended to help others directly. On the other hand, people who are independent were more able to choose whether to help or not depending on occasions. In previous studies, it has been only argued the relationship between the prosocial behavior and each circumstance. However, our result indicates that it is important to consider helping strategies based on developmental status and personal characteristics. This finding may be potential cornerstone for future moral education and communication training.
著者
平井 啓 山村 麻予 鈴木 那納実 小川 朝生
出版者
日本緩和医療学会
雑誌
Palliative Care Research (ISSN:18805302)
巻号頁・発行日
vol.18, no.3, pp.183-191, 2023 (Released:2023-07-31)
参考文献数
19

【目的】今日の医療現場において,患者の意思決定の重要性や支援のためのスキルを認識し,実行することはスタッフに不可欠の資質能力である.医療従事者を対象とした意思決定支援に関する研修を構築し,その効果検討をすることを目的とした.【方法】開発した研修を医療機関で実施し,研修の前後の2時点でアンケート調査を行った.調査は無記名で,匿名化のためのIDを使用した.【結果】意思決定支援に必要な知識とスキルを軸に3時間の研修を開発した.アンケート調査の結果,研修の前後で知識や効力感の向上がみられた.【考察】研修により,意思決定支援に関する理解度が深まり,それによる日常業務への効力感も高まることが確認できた.自由記述からは学び直しの意義や困難場面への応用可能性への言及がみられた.今後は,多職種での共同が不可欠となる医療現場において,連携しながらの意思決定支援について検討する必要がある.
著者
大谷 和大 山村 麻予
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.88, no.5, pp.499-503, 2017 (Released:2017-12-25)
参考文献数
14
被引用文献数
2 4

This study investigated the effect of emphasis on classroom social goals (compliance goals vs. prosocial goals) on psychological reactance and intention to share the goals. Elementary school children (N = 139) participated in a questionnaire-based experiment. In the experiment, two hypothetical scenarios were presented in which hypothetical teachers emphasized classroom social goals (i.e., compliance goals, representing the minimum level of compliance with rules, versus prosocial goals, representing the ideal level of compliance with rules), and the participants were asked to rate their psychological reactance and intention to share the goal related to each condition. A within-participant t test revealed that compliance goals were higher in psychological reactance. Twocondition within-participant mediation analysis also revealed that compliance goals indirectly undermined the children’s intention to share the goals, mediated by psychological reactance.
著者
山村 麻予 中谷 素之
出版者
一般社団法人 日本発達心理学会
雑誌
発達心理学研究 (ISSN:09159029)
巻号頁・発行日
vol.34, no.3, pp.219-229, 2023 (Released:2023-10-13)
参考文献数
45

本研究は,これまで向社会的行動の研究で取り上げられづらかった「様子を見守る」「待つ」といった能動的ではない行動を「非表出的向社会的行動」として取り上げ,その認知について,児童を対象に検討したものである。具体的には,同一場面において生起する向社会的行動のうち,表出的行動と非表出的行動に対する評価が,発達的にどのように異なるかを質問紙調査にて検討した。予備調査から抽出された4場面を用い,小学校4年生と6年生を対象に,提示された行動が向社会的であるかの判断を調査した。その結果,向社会的行動であるかの評価には学年差は検出されず,表出的な行動が非表出的な行動に比べて向社会的だと評価された。児童期を通し,直接的な援助行動が生起している場合がより向社会的であると判断されることが明らかになった。さらに,学年と行動種別の交互作用が有意となり,非表出的行動に対する向社会的評価は,小学校6年生が4年生よりも高かった。これにより,行動が顕在的でない場合に,その向社会的意図を認知する能力に発達差がみられることが明らかとなった。
著者
真下 知子 山村 麻予 三宮 真智子 坂 香里
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.38, pp.85-88, 2014

大学生を対象としたコミュニケーション教育を設計するための基礎資料を得る目的から,日常的な場面のうち,友人間のアドバイス場面の収集を行った.4つの場面を設定し,場面想定法により,アドバイスする側の行動義務,心理的負担感について評定を求めた結果,マナーが他の3場面よりも行動義務感が低く,グループワークは,髪型や課題の場面よりも心理的負担感が高く,自発的にアドバイスするよりも,返答する方が心理的負担感が低いなど,場面や条件によって,行動義務や心理的負担感が異なることが示唆された.
著者
大谷 和大 山村 麻予
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.88.16349, (Released:2017-11-10)
参考文献数
14
被引用文献数
4

This study investigated the effect of emphasis on classroom social goals (compliance goals vs. prosocial goals) on psychological reactance and intention to share the goals. Elementary school children (N = 139) participated in a questionnaire-based experiment. In the experiment, two hypothetical scenarios were presented in which hypothetical teachers emphasized classroom social goals (i.e., compliance goals, representing the minimum level of compliance with rules, versus prosocial goals, representing the ideal level of compliance with rules), and the participants were asked to rate their psychological reactance and intention to share the goal related to each condition. A within-participant t test revealed that compliance goals were higher in psychological reactance. Twocondition within-participant mediation analysis also revealed that compliance goals indirectly undermined the children’s intention to share the goals, mediated by psychological reactance.