著者
桐野 文良 大野 直志 田口 智子 根津 暁充 横山 亮一
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
2019

<p>The production processes of old Japanese coins, <i>Genbun-koban</i>, <i>Akita-ginban</i> and <i>Morioka-ginban</i>, were studied. These coins were manufactured by a forging method in the <i>Edo</i>-era. <i>Genbun-koban</i>, manufactured at a gold mint of the <i>Tokugawa</i> shogunate called <i>Kinza</i>, in 1736, is made of Au-Ag alloy and its surface is not flat. The residual stress of this coin is compressive, and the residual stress in the stamped area is higher than that in the flat area. The <i>Iroage</i> method was used to color the coin; it is a thermal treatment, resulting in lows the residual stress is smaller at flat area. <i>Akita-ginban</i>, manufactured in the <i>Akita</i> domain in 1863 is made of pure Ag and its surface is also not flat. There is no residual stress in this coin. This result shows that the thermal treatment of this coin was carried out after processing. <i>Morioka-ginban</i>, manufactured in the <i>Morioka</i> domain in 1868, is made of pure Ag, and its surface is flat. The residual stress of this coin is compressive, and the residual stress in the stamped area is higher than that in the flat area. This result shows that the thermal treatment was not carried out after processing. These coins manufactured in the <i>Edo-</i>era thus had different thermal treatments.</p>
著者
桐野 文良 大野 直志 田口 智子 根津 暁充 横山 亮一
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
pp.J2018048, (Released:2019-03-01)
参考文献数
12

The production processes of old Japanese coins, Genbun-koban, Akita-ginban and Morioka-ginban, were studied. These coins were manufactured by a forging method in the Edo-era. Genbun-koban, manufactured at a gold mint of the Tokugawa shogunate called Kinza, in 1736, is made of Au-Ag alloy and its surface is not flat. The residual stress of this coin is compressive, and the residual stress in the stamped area is higher than that in the flat area. The Iroage method was used to color the coin; it is a thermal treatment, resulting in lows the residual stress is smaller at flat area. Akita-ginban, manufactured in the Akita domain in 1863 is made of pure Ag and its surface is also not flat. There is no residual stress in this coin. This result shows that the thermal treatment of this coin was carried out after processing. Morioka-ginban, manufactured in the Morioka domain in 1868, is made of pure Ag, and its surface is flat. The residual stress of this coin is compressive, and the residual stress in the stamped area is higher than that in the flat area. This result shows that the thermal treatment was not carried out after processing. These coins manufactured in the Edo-era thus had different thermal treatments.
著者
佐々木 彩乃 桐野 文良 塚田 全彦 高木 秀明
出版者
マテリアルライフ学会
雑誌
マテリアルライフ学会誌 (ISSN:13460633)
巻号頁・発行日
vol.29, no.2, pp.46-58, 2017-05-31 (Released:2021-05-08)
参考文献数
15

本研究ではエオシンとそれをレーキ化したゼラニウムレーキ顔料について,レーキ化が耐光性に及ぼす影響を検討した.X線回折,電子顕微鏡観察より,どちらも結晶構造をもつが,ゼラニウムレーキ顔料の方が,粒子が微細であることを確認した.また紫外-可視分光分析で両者に吸収端波長の違い等がみられたのに対し,赤外分光分析,ラマン分光分析では差異は認められなかった.エオシンとゼラニウムレーキ顔料を用いた油絵具の耐光性試験では,ゼラニウムレーキ顔料の変色はエオシンの4分の1程度であった.ゼラニウムレーキ顔料ではアルミニウムイオンとの結合により電子状態の変化が生じ,耐光性の向上に寄与していると考えられる.光による変色の機構を赤外分光分析で検討した結果,いずれの絵具もC-Brの分解とキサンテン環の構造に変化が確認された.また試料の断面観察,顕微赤外分光分析から,どちらの試料にも表面に薄い層が形成されており,光劣化は表面層にのみ生じていることが明らかとなった.
著者
北田 正弘 桐野 文良
出版者
公益社団法人 日本表面科学会
雑誌
表面科学 (ISSN:03885321)
巻号頁・発行日
vol.26, no.4, pp.226-230, 2005-04-10 (Released:2007-12-21)
参考文献数
7
被引用文献数
1

Traditional coloring techniques used in Japanese metal crafts, such as niiro and iroage, are explained. In niiro for copper-gold alloys, a Cu2O layer in which gold particles are dispersed is formed on the alloy surface. This gold alloy is colored through absorption and reflection of light by gold particles in the layer. Besides coloring, this layer functions to prevent corrosion. In iroage for gold-silver alloys, silver dissolves selectively by heating after a chemical is applied on the metal surface. As a gold-rich layer is formed on the gold-silver alloy surface, the gold color is produced.
著者
西山 要一 植田 直見 桐野 文良 野尻 忠 早川 泰弘 今津 節生 東野 治之 関根 俊一 望月 規史 成瀬 正和
出版者
奈良大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2018-04-01

携帯型蛍光X線分析装置、据付型蛍光X線分析装置、X線回折装置、X線透過撮影装置など多種の分析器機・調査機器を活用して真鍮製考古資料・美術工芸品の成分分析等を行った。三重・大宝院所蔵大般若経八巻(紺紙金字経)の詳細な科学分析、および平安~江戸時代の紺紙金字経・同断簡の分析などによって、経典写経における真鍮泥使用の広がりを把握し、その宗教的・技術的・経済的な意味を歴史上に位置付けることを試みた。また古代~中世の京都・平安京跡、岩手・平泉遺跡、近世の奈良・奈良町遺跡、和歌山城跡などの出土銅合金・真鍮資料・鋳造資料を悉皆的に科学分析し、各遺跡・各時代における真鍮製品の実態を把握した。美術工芸資料調査では、長谷寺・九鈷鈴(中国・元時代)、當麻寺・螺鈿玳瑁螺鈿唐草合子(朝鮮・高麗時代)の将来品の分析を行い真鍮が使われていることを確認した。この種の日本製真鍮製品が見当たらないことから、真鍮の利用に日本と両国の間では様相を異にすると考えられる。近世には日本絵画の彩色に真鍮泥が使われる諸例を明らかにしつつあり、江戸時代以降の広範な真鍮利用の実態が判明しつつある。史料学調査では、日本・韓国の真鍮関連の古記録の探索の中で、新たに朝鮮の「三国史記」に真鍮関連の記載を見いだし、その真鍮史上の位置付けを試みている。さらに、韓国の真鍮資料を同国の分析科学者の協力を得て科学分析データおよび記録データの収集を行った。紀元前より真鍮製品(ローマコインなど)が存在するヨーロッパの諸例のデータも研究協力者の助力を得て収集し、日本の真鍮製品との共通性と差異、西アジアに発するとされる真鍮の起源とその伝来の道(ブラスロード)と歴史の一端を垣間見ることができた。これらの研究成果は、昨年度報告と同様に2019年度研究成果(冊子)にまとめ、日本文化財科学会大会(2020年7月)などで公表の予定である。
著者
小椋 聡子 赤沼 潔 桐野 文良 塚田 全彦
出版者
東京藝術大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2020-04-01

研究の概要美術工芸、特に「金属工芸(金工:鋳金技法、鍛金技法、彫金技法)」の分野において、着色技法は作品表面を色彩豊かに表現する手法として重要な役割を担う。そのひとつに各地で伝承されてきた「おはぐろ(お歯黒)(鉄漿)」着色がある。現在も美術金工作品の色調表現として使用されているだけでなく、文化財美術品の保存修復や復元においても重要な要素となる。本研究では、各地の 「おはぐろ」着色液の組成および着色工程を系統的に調査するとともに、分析技術を用いて着色層の色調発現機構を解明する。さらに得られた知見を活用し、銅合金試料への着色再現を実施する。
著者
北田 正弘 桐野 文良 山本 和弘
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
vol.71, no.1, pp.85-89, 2007 (Released:2007-01-01)
参考文献数
22

The surface structure of a metallic mirror fabricated in the late Edo period has been investigated. A Sn layer of 100 nm thickness on the mirror surface is observed by cross-sectional Transmission electron microscopy (TEM). Hg is detected in the Sn layer by EDX analysis. This means that the surface Sn layer of the mirror was fabricated using an Hg-amalgam technique. By AES measurement, an Sn-Cu alloy at the interface between the Sn layer and the Cu base metal is detected. The Sn surface has been oxidized. The oxide layer consists of SnO2, SnO•SnO2, SnO and Sn in order of increasing distance from the surface.
著者
桐野 文良 大野 直志 田口 智子
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
vol.83, no.3, pp.87-96, 2019-03-01 (Released:2019-02-25)
参考文献数
16

The metal craft production techniques for an ancient Chinese coin named Ittou in the Shin period of ancient China were studied from material science viewpoints. This cultural artefact was manufactured in the Shin period of ancient China. An infrared image shows the surface state and the materials absorbed on the surface. According to infrared images of the cultural artefact, roughness on the surface of this coin was created on cooling during mintage. UV-fluorescence images show luminescence at corrosion products and yellow soil. In X-ray transmission images, some voids in this coin were observed, indicating the metal craft production technique used during this period. The main element of this cultural artefact is Cu and other elements are Sn and Pb. X-ray diffraction patterns indicate the presence of Cu-Sn base intermetallic compounds. Ittou coins are made from bronze. The characters on the coins were formed using an inlay technique called zougan. Yellow soil adhered to the surface of the examined coin from where it was excavated. The material used to form the characters on the coin is 10 mass% Cu-Au alloy, and flaws were observed on the surface of the characters. The compositions of ancient Kan coins produced between the east Kan and west Kan periods were also analyzed. The composition of these ancient coins was the same as that of the coin from the Shin period of old China, indicating that the same metal craft production technique was used in both periods. These techniques were improved in this period, enabling many coins to be manufactured.
著者
桐野 文良 北田 正弘
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
vol.79, no.2, pp.57-63, 2015
被引用文献数
3

&nbsp;&nbsp;The microstructures of a corrosion layer formed on the surface of two Japanese oldest coins, <i>Wadoukaichin</i> (surface color: dark brown and green) were studied. Compositions of these coins are that main element is Cu and Sn and traces are Pb, Fe and As. X-ray diffraction patterns show that copper di-hydroxide (Cu(OH)<sub>2</sub> 2H<sub>2</sub>O), Cu<sub>1.81</sub>S and Cu<sub>2</sub>O are detected on the surface corrosion layer of dark brown sample, and Cu<sub>2</sub>(CO<sub>3</sub>)(OH)<sub>2</sub> (malachite), Cu<sub>3</sub>(CO<sub>3</sub>)<sub>2</sub>(OH)<sub>2</sub> (azurite) and Cu<sub>2</sub>O are detected on the surface corrosion layer of green sample. Optical microscope images show that the surface corrosion layer of dark brown sample is porous, and blue and green grains on the brown layer are existed on that of green sample. From spectrographs of these grains, the peak wavelength of green grains is matched to that of malachite, but this of blue grains is shifted to long wavelength side of about 40 nm at azurite on an influence of trace contaminations. The corrosion layer has two layers, surface layer is plate-like texture, and under layer is aggregation microstructure from TEM observation. The crystal structure of these two layers is matched to azurite from the electron beam diffraction patterns.<br>
著者
田口 智子 桐野 文良
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
vol.79, no.10, pp.485-490, 2015 (Released:2015-10-01)
参考文献数
10

Silver coins, such as mameitagin, which were used in the Edo period, were composed of a silver and copper alloy. In case the mameitagin casting was performed with low silver concentration, traditional metal works technique called iroage was performed on the coin to elute the copper from the alloy and produce an Ag-rich layer on the surface. In a previous study, we reproduced the iroage treatment on an Ag-Cu alloy using umezu (plum vinegar) as the treatment liquid and clarified that citric acid, malic acid and sodium chloride that are the main constituents of umezu, elute copper in the treatment liquid. In this study, the iroage treatment on Ag-Cu alloys was performed under various conditions to clarify the effect of different treatment conditions. The silver concentration of the Ag-Cu alloy samples used in this study were 75%, 45%, and 15%, and the color, surface structure, and silver concentration before and after treatment were investigated by spectrophotometry, scanning electron microscopy (SEM) and energy dispersive X-ray spectrometry (EDS), respectively. First, the iroage treatment was performed by varying the immersion time in the treatment liquid. The results show that the copper elution velocity differed depending on Ag concentration in the samples. The treatment liquid temperature affected the amount of copper eluted. The percentage of umezu in the treatment solution did not affect the elution amount of copper. The iroage treatment was performed several times in the samples, and the EDS analysis showed that Ag concentration widely varied after treatment. The results suggest that the surface conditions of the repeatedly treated samples affected the copper elution.
著者
木島 隆康 桐野 文良 山梨 絵美子 林 洋子 上野 勝久 佐藤 一郎
出版者
東京藝術大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2011-04-01

迎賓館赤坂離宮(平成21年、国宝に指定される)は明治42年に建設され、わが国最大の面積を誇る天井画を持つ(15部屋)。天井画はカンバスに描かれた油彩画である。過去に大修復が行われているが、その後も劣化が進行し著しく損傷している。本研究プロジェクトは、天井画に生じた損傷と劣化原因を調査し、その損傷原因が過去の粗悪な設置環境と過去の不適切な修復処置、さらにカンバスが貼られた木摺に主な原因があることがわかった。さらに、天井画の由来はフランスで制作され輸入されたものであることを突きとめた。
著者
稲葉 政満 桐野 文良
出版者
東京芸術大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2004

実際の紙資料の保存状態に近い紙の保存性試験として挿入法を提案した。この方法により、アルカリ性紙と酸性紙が接触すると両者に大きな変色を生じることがあることを示した。この結果は、アルカリ性紙(いわゆる中性紙)を用いれば良しとした従来の考え方を覆すものであり、紙資料保存の現場で深刻に受け止められている。80℃で酸性紙とアルカリ性紙の両者を重ねて促進劣化させる挿入試験では、変色は40%RHから80%RHの湿度範囲では湿度上昇に伴って上昇した。このことは、酸加水分解反応が温度と水分量の上昇によって促進されたためと考えられる。一方、95%RHで圧力をかけた場合には変色が抑えられた。95%RHではアルカリ性紙から酸性紙にCaイオンが転移するのみでなく、酸性紙中の硫酸イオンやアルミニウムイオンが接触しているアルカリ性紙や中性紙に転移して、酸性紙のpHが上昇し、酸加水分解反応が抑えられたために、変色が抑えられたことが明らかとなった。硫酸アルミニウム含有紙では含有しない紙と比較して同一pHでもアルカリ性紙への挿入試験で変色が大きくなる傾向が示された。そのため、保存に用いる紙には硫酸アルミニウムの使用を控えるのが望ましい。文化財保存現場で使用されている主なアルカリ性紙と中性紙について酸性紙の変色に及ぼす影響を検討した。酸性紙の変色はアルカリ性紙のpHが高いほど大きかった。よって、酸性紙の変色を防止するにはアルカリ度の低い紙を用いるほうが良いことがわかった。