著者
金山 弥平
出版者
日本哲学会
雑誌
哲学 (ISSN:03873358)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.54, pp.71-91,239, 2003-04-01 (Released:2009-12-09)

Ancient and modern skepticism are said to be different in that (1) ancient skeptics attacked beliefs, while modern skeptics are challenging knowledge (justified true belief); (2) ancient skeptics considered it possible to live without beliefs, following 'appearances', while modern philosophers consider it impossible, as is typically represented by Hume's judgement; (3) ancient skeptics took skepticism to be the best way to attain happiness, while such a demand may be incredible to philosophers today. But are these differences really substantial? As to (1), the state of mind to which justified true belief corresponds in Greek philosophy is doxa (belief) rather than episteme (knowledge); modern skeptics may be regarded by ancient skeptics as challenging belief rather than knowledge. As to (2), when e.g. a car rushes toward them, Pyrrhonists and Humeans will both evade the car, with the processes in their minds being almost the same, and different only in names ('appearances' and 'beliefs'). However, there is at least one substantial difference: if ancient skeptics' claim in (3) is true, Pyrrhonists can lead a better life than Humeans, by following appearances of moral virtues and also suspending judgement about the sufferings their moral activities may cause to them. To Humeans, who hold that reason is the slave of the passions, Pyrrhonists' claim to achieve happiness by rationally suspending judgement may appear to be the result of neglecting observation. But the reason's power that enables men to lead a good life, in which ancient skeptics believed, was what Socrates actually observed in his own mind and handed down to posterity.
著者
周藤 芳幸 金山 弥平 長田 年弘 師尾 晶子 高橋 亮介 田澤 恵子 佐藤 昇 大林 京子 田中 創 藤井 崇 安川 晴基 芳賀 京子 中野 智章
出版者
名古屋大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2018-04-01

当該年度は、前プロジェクト「古代地中海世界における知の伝達の諸形態」の最終年度に当たっており、そこで既に策定されていた研究計画を着実に進めるとともに、現プロジェクト「古代地中海世界における知の動態と文化的記憶」の本格的な展開に向けて新たな模索を行った。具体的には、図像による知の伝達の諸相を明らかにするために、図像班を中心に研究会「死者を記念する―古代ギリシアの葬礼制度と美術に関する研究」を開催し、陶器画による情報の伝達について多方面からの共同研究を行った。また、9月3日から7日にかけて、国外の大学や研究機関から古代地中海文化研究の最先端で活躍している13名の研究者を招聘し、そこに本共同研究のメンバーのほぼ全員が参加する形で、第4回日欧古代地中海世界コロキアム「古代地中海世界における知の伝達と組織化」を名古屋大学で開催した。このコロキアムでは、古代ギリシアの歴史家の情報源、情報を記録する数字の表記法、文字の使用と記憶との関係、会計記録の宗教上の意義、法知識や公会議記録の伝承のメカニズム、異文化間の知識の伝達を通じた集団アイデンティティの形成、神殿などのモニュメントを通じた植民市と母市との間の伝達など、古代地中海世界で観察される知の動態をめぐる様々な問題が議論されたが、そこからは、新プロジェクトの課題に関して豊富なアイディアと示唆を得ることができた。これについては、その成果の出版計画の中でさらに検討を重ね、今後の研究の展開にあたって参考にする予定である。これに加えて、当該年度には、知の伝承に関する基礎データを獲得するためにエジプトでフィールドワークを行ったほか、9月にはダラム大学名誉教授のピーター・ローズ博士、年度末にはオックスフォード大学のニコラス・パーセル教授の講演会を企画・開催するなど、国際的なネットワークの強化にも努めた。
著者
金山 萬里子 金山 弥平
出版者
大阪医科大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

近世哲学の発展に多大の影響を与えたセクストス・エンペイリコス(紀元200年頃)の著作に認められるピュロン派懐疑哲学は、それまでの懐疑主義的議論、なかんずく前3世紀に懐疑主義に転換したアカデメイア派の諸議論を取り入れつつ、ギリシア認識論を集大成し、哲学の全領域を反省的に振り返るものであった。本研究では、セクストス著作におけるピュロン派、アカデメイア派の諸議論を通して、古代懐疑主義の特徴を明らかにし、現代認識論への新たな視点を提供しよう試みた。
著者
金山弥平
出版者
日本心理学会
雑誌
心理学ワールド
巻号頁・発行日
no.60, 2013-01-15
著者
金山 弥平 KANAYAMA Yasuhira(Yahei)
出版者
名古屋大学高等研究教育センター
雑誌
名古屋高等教育研究 (ISSN:13482459)
巻号頁・発行日
no.11, pp.5-22, 2011-03

本稿は、哲学、とくに哲学史の教育が、共同生活を営む人間の生きがい、幸福の源泉となりうること、またその点に関して初等哲学教育と専門哲学教育の間に本質的相違はないことを論じる。哲学は、単に何らかの問題を立てて自由に議論することではない。自由な主体的思考と思われるものが実際には、無意識の願望から結果する既成の判断であることはしばしばある。哲学は自らの思考を反省的に振り返ることによって真実へと接近し、より善き生き方をするところに成立する。大学での哲学教育は、プラトン的「魂の向け変え」を通して、消費者にすぎなかった学生を主体的生産者に変える最適の方法である。哲学史の学習は、現代の限られたパースペクティブとは別の見方に立つことを可能にする訓練として特に有効である。教師と学生の協力のもとになされる原典理解の試みは、チャレンジングな問題の克服の仕方の訓練として、現代の複雑な社会において刻々と移り行く情勢の変化に対応しうる知的能力を養い育てる。心の深い思考と感情を筆記しようとする哲学の訓練は、優れたゼネラリスト-この世界におけるwin-winゲームの勝利者-を生み出すまたとない方法である。This paper argues that the study of philosophy, especially that of the history of philosophy, helps students to lead a happy and satisfying life. In this respect, there is no essential difference between the introductory and the higher courses of philosophy. Philosophy is different from simple free discussion. It often occurs that the so-called "independent thought" is nothing but prejudged opinion arising from unconscious desires. Philosophy is an enterprise where reflective thinking works to facilitate the search for truth and the pursuit of a better life. The best way to transform students as consumers of knowledge into its producers is philosophy education at the university level, carried out through a Platonic turning of the mind. Journeying through the history of philosophy is especially effective for this purpose as it enables students to stand on different and unfamiliar perspectives. Through joint attempt with their teacher, students can learn to understand original texts, overcome challenging problems, and develop their intellectual abilities to cope with changing situations of the present complex world. Writing about one's deepest thoughts and feelings about some philosophical topic is the best way to train excellent generalists, who can in turn become real winners of the Win-Win games in this world.
著者
金山 弥平
出版者
日本西洋古典学会
雑誌
西洋古典學研究 (ISSN:04479114)
巻号頁・発行日
vol.54, pp.1-13, 2006-03-07

Does the demonstration of recollection with the slave boy in the Meno really constitute the proof of recollection thesis? Socrates seems there to be asking leading questions I take it that Plato intended to make it uncertain whether the boy is really recollecting his second denial of knowledge 'ou manthano' (85A4-5) can mean 'I am not learning', suggesting that he is not recollecting We can never know the truth about his learning, because the demonstration is a Gorgian type of epideixis (81B1-2), which produces only persuasion However, it is one thing to know whether the boy is recollecting, and quite another to know whether learning is recollection The demonstration is meant to make Meno recollect the latter truth (81E6-82A3) Throughout the demonstration Socrates addresses questions to Meno, thereby making him consider whether the boy is really recollecting (82B6-7, E12-3, 84A3-4, C10-D1) Socrates' remark after the demonstration is that Meno knows that the boy will regain knowledge (85C9-D1), which means that Meno has been successfully made to recollect that recollection thesis is correct According to Cebes' explanation in the Phaedo (73A7-B2), recollection is helped by the use of proper questions and diagrams, and according to the Republic (510D5-511A1, 529D7-530A), mathematicians should not seek truth in diagrams or models made by such masters as Daedalus, but make use of them simply as images The boy's learning is a beautiful image of true learning created by Socrates, an offspring of Daedalus We should not seek truth concerning learning in this image, but make use of it to find truth about true learning Socrates' proper questions with the help of this image made Meno recollect that learning is recollection However, inquirers are rather misled by perceptual images when the object of inquiry has no lustre in its earthly image(Phaedrus 250B), as is the case with virtues, knowledge, education and learning In order to establish that learning is recollection, it is then necessary to have recourse to another kind of proof, in which one relies on rational thinking Plato embarks on this task in the Phaedo Recollection itself can be taken to be an image or metaphor (eikon) of learning, presented by Socrates, just as the torpedo is an image of Socrates, presented by Meno (80A-C) But they are different in that while the latter is intended to stop inquiry, recollection is a metaphor that stimulates inquiry and helps to develop new ideas expressible in literal paraphrases ('the illustrative thesis' in E E Pender, Images of Persons Unseen, Sankt Augustin 2000) In the Phaedo Plato continues his quest for the truth about learning, with the help of recollection as the image of learning, and thereby develops such new ideas as the existence of Forms and the immortality of the soul His further inquiry about knowledge, the object of learning, in the Theaetetus is taken to be its further continuation
著者
荻原 理 金山 弥平 神崎 繁 近藤 智彦
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

ヘレニズム時代のエピクロス派とストア派が勧める生の内実を、プラトン、アリストテレスや現代の哲学者との対比を通じて明らかにし、これらの生を現代人に対し、注目すべき生き方の例として提示した。両派に共通する、生の理性的設計の思想は、衝撃的事態に見舞われた場合の態勢の立て直しに有効であろう。死にさいして魂は消滅するというエピクロス派の説は、現代の科学的世界像と調和し、死生観としても独自の魅力をもつだろう。自己は宇宙の一部だとするストア派の思想は、"報復しない倫理"に道を開くだろう。