著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
社団法人日本家政学会
雑誌
日本家政学会誌 (ISSN:09135227)
巻号頁・発行日
vol.54, no.9, pp.731-738, 2003-09-15
参考文献数
11
被引用文献数
4 or 0

着心地の良いブラジャーの設計や新しい設計システムを構築するためには,複雑に動く乳房の運動機構やブラジャー着用に伴う乳房振動特性の変化を明らかにしておくことが重要である.そこで,本研究では半透明なブラジャーを用いて,運動画像解析システムにより,ブラジャー着用時と非着用時の走行中と歩行中の乳房の動きを計測した.乳房の動きから体幹部の動きを分離し,乳房独自の振動データを抽出した後,離散フーリエ変換によって分析した.その結果,乳房の振動は歩行周期の影響を直接に受け,走行中が歩行中より,垂直方向が水平方向より大きくなった.ブラジャー非着用時の垂直方向の振幅は歩行周波数で最大となり,体幹部の運動の影響を強く受けることが分かった.非着用時の乳房振動は乳房の硬さ指標と相関が高く,柔らかい乳房が硬い乳房より振幅が大となった.ブラジャーの着用によって,乳房の振幅スペクトルに高い周波数成分が生じるようになり,測定点間の相関も低くなった.またブラジャー着用時の乳房が硬い乳房に近くなり,両者の特性が似たものとして表れた.以上のように乳房振動を分析し,その特性をとらえることができた.乳房の振動特性は,ブラジャーの着くずれや着心地に関係する問題を含み,設計に欠かすことのできない要因である.ブラジャーの設計支援システムの中で,乳房の振動特性をどのように制御するかが重要な課題である.今後は胸部の3次元形状データのモデルを利用して,運動機能性のよいブラジャー設計の技術開発につなげたいと考えている.
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
社団法人日本家政学会
雑誌
日本家政学会誌 (ISSN:09135227)
巻号頁・発行日
vol.56, no.6, pp.379-388, 2005-06-15
参考文献数
12
被引用文献数
2 or 0

To clarify the characteristics of breast vibration and brassiere dislocation during running, movements of five spots on the breast surface, that of the same five spots on transparent brassieres after removing brassiere caps to visualize the breast surface, and the clothing pressures of the corresponding five spots were simultaneously monitored using an image analyzing system. The subjects for our experiment were young women with had hemispheric breasts. Obtained data of those movements and pressure were analyzed using the discrete Fourier transform. The breasts in a brassiere were vibrated at the same frequency of running. The dislocation of the brassiere from the breast surface which was observed was associated with changes in the clothing pressure at the lower half of the brassiere. Vibration of the breasts of the subjects wearing spots brassieres was move obvious in the vertical direction, while vibration of the breasts of the breasts of the subjects wearing full-cup brassieres was more obvious in the horizontal direction.
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
社団法人日本家政学会
雑誌
日本家政学会誌 (ISSN:09135227)
巻号頁・発行日
vol.57, no.11, pp.743-751, 2006-11-15
参考文献数
7

ブラジャーは女子の肌に密着するファンデーションとして,消費者の感性的ニーズをデザインに反映させる必要がある.消費者の好みや感性をデザインに活かすには,評価した人の特性を評価し,類型化することが必要となる.そこで,本研究では日本人若年女子193名にタイプの異なるブラジャー5種を対象として官能評価を行わせ,ブラジャーの特性を明らかにした上で,判定者の類型化を行った.ブラジャーに共通した因子として,ズレ感,揺れ感,圧迫感,整容感,背面・脇押え感を抽出した.特にズレ感や揺れ感の因子は寄与率が高く,また総合的な着心地との相関が高かった.タイプ別に導出した判定者の因子スコアを原データとしてクラスタ分析を行い,判定者を4クラスタにパターン分類した.クラスタごとに官能評価結果を分析することにより,評価の深層を浮かび上がらせることが可能になるということが示唆された.さらに評価結果は,判定者がブラジャーについてどのような感覚が強いか,ひいてはブラジャーに何を要求しているかを表すものと考えることができる.判定者が多ければ,判走者のクラスタはそのまま消費者のクラスタと考えられ,官能評価分析の結果をニーズに基づく商品設計に応用できるはずである.しかし,官能評価の判定者の反応が多様であることから,官能評価の方法や商品設計について考えさせられる点が多かった.本研究では4クラスタに分類したが,ほとんどの項目に中間の評価をするクラスタ1の判走者が多く含まれる官能評価では明瞭な結果が得られない可能性が高くなるし,クラスタ2とクラスタ3のように反応差が大きい判定者が混じっている場合も平均化されて暖味な結果に終わることが考えられる.消費者の感性を商品に反映し,質の向上を図るためにはクラスタごとに官能評価結果を分析して深層を浮かび上がらせることの重要性が示唆された.
著者
岡部 和代 大槻 尚子 黒川 隆夫
出版者
京都女子大学・京都女子大学短期大学部
雑誌
生活造形 (ISSN:09199349)
巻号頁・発行日
vol.50, pp.60-65, 2005-02-08
被引用文献数
1 or 0

With attention to the dynamic functional property of commercially produced brassieres, this study was conducted to clarify the relationship between clothing pressure and breast vibration. The clothing pressure was measured at rest and during exercise in 11 adult females aged 21 to 26 years. Movements of the breast were visualized by stripping of the brassiere cup without deflecting its functions. The clothing pressure on the breast at rest was obviously higher under the lower half of the brassiere cup than under the upper half of the brassiere cup because of the gravitational force. They were also influenced by respiratory movement of the chest. The analysis of the relationship between clothing pressure and breast vibration during exercise revealed that the clothing pressure of the lower half of the brassiere cup increased during downward movements of the breast and decreased during upward movements of the breast.
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人 日本人間工学会
雑誌
人間工学 (ISSN:05494974)
巻号頁・発行日
vol.41, no.1, pp.17-23, 2005-02-15 (Released:2010-03-15)
被引用文献数
1 or 0

追跡計測された4~17歳までの日本人女子41名 (延べ465サンプル) の資料を用いて, 成長期の女子の体形がどのように変化するかを分析するとともに, その結果に基づいて成長期の体形変化を類型化することを目的とする. 分析には, 著者らが先に求めた側面および正面シルエットにおける二次元体形特徴を記述できる40の特徴点を用いた. まず側面, 正面ごとに465サンプルの主成分分析を行い, 累積寄与率が80%以上となる主成分として, 側面では5主成分, 正面では3主成分を抽出した. 次にクラスター分析を行って, 成長期の縦断的な体形変化を4パターンに類型化することができた.
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人 日本繊維製品消費科学会
雑誌
繊維製品消費科学 (ISSN:00372072)
巻号頁・発行日
vol.45, no.6, pp.416-424, 2004-06-25 (Released:2010-09-30)

ブラジャー内の乳房の3次元偏位特性はほとんど知られていないが, 機能的なブラジャーをデザインするためには不可欠である.本研究では, 3次元計測器で測定したブラジャー着用前後の左胸25点の座標値から位置変化を求めた.被験者は22~24歳の成人女性7名である.実験試料は3種類の市販のブラジャーで, Type1は下カップにワイヤーのあるフルカップブラジャー, Type2はボーン部に柔らかいワイヤーがあるフルカップブラジャー, そしてType3はスポーツブラジャーである.実験試料は, ブラジャーのカップ部の装飾を衣服圧に影響を及ぼさないと確認後に削除して用いた.まず, 測定した座標点の偏位量を算出しTypeの違いを明らかにした.Typeの違いは垂直方向ではなく, 左右方向の偏位量の大小や, 前後方向の偏位に見られた.次に測定点の違いが, 乳房の柔らかい前腋点方向や体側側の領域の偏位量が正中線側より顕著であること, 正中線側では内輪の偏位量が最大を示すが, 体側側では外輪であることを明らかにした.偏位量は乳房形状や硬さの特性に依存する面が大きく個人差が認められた.今後は被験者のパラメータを類型化して検討を行いたい.
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人 日本繊維製品消費科学会
雑誌
繊維製品消費科学 (ISSN:00372072)
巻号頁・発行日
vol.45, no.6, pp.416-424, 2004

ブラジャー内の乳房の3次元偏位特性はほとんど知られていないが, 機能的なブラジャーをデザインするためには不可欠である.本研究では, 3次元計測器で測定したブラジャー着用前後の左胸25点の座標値から位置変化を求めた.被験者は22~24歳の成人女性7名である.実験試料は3種類の市販のブラジャーで, Type1は下カップにワイヤーのあるフルカップブラジャー, Type2はボーン部に柔らかいワイヤーがあるフルカップブラジャー, そしてType3はスポーツブラジャーである.実験試料は, ブラジャーのカップ部の装飾を衣服圧に影響を及ぼさないと確認後に削除して用いた.<BR>まず, 測定した座標点の偏位量を算出しTypeの違いを明らかにした.Typeの違いは垂直方向ではなく, 左右方向の偏位量の大小や, 前後方向の偏位に見られた.次に測定点の違いが, 乳房の柔らかい前腋点方向や体側側の領域の偏位量が正中線側より顕著であること, 正中線側では内輪の偏位量が最大を示すが, 体側側では外輪であることを明らかにした.偏位量は乳房形状や硬さの特性に依存する面が大きく個人差が認められた.今後は被験者のパラメータを類型化して検討を行いたい.
著者
黒川 隆夫
出版者
医用画像情報学会
雑誌
医用画像情報学会雑誌 (ISSN:09101543)
巻号頁・発行日
vol.13, no.3, pp.90-102, 1996 (Released:2012-08-27)

Human bodies work as important media for communication between humans and between humans and machines. Especially nonverbal messages by means of the human body convey more information than verbal ones, and besides, they have functions to control dialogues. Computer graphics (CG) representation of human bodies are, therefore, indispensable in order to make network - mediated communication and communication with computers natural to participants. In this paper types of CG representation of the human body is classified into four categories; 1) precise representation of human body shape,2) human body representation as communication media,3) human body representation as feedback information for human interface, and 4) multivariate data repersentation using human body appearance. The former three types are described by using examples.
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
The Japan Society of Home Economics
雑誌
日本家政学会誌 (ISSN:09135227)
巻号頁・発行日
vol.57, no.11, pp.743-751, 2006

ブラジャーは女子の肌に密着するファンデーションとして, 消費者の感性的ニーズをデザインに反映させる必要がある. 消費者の好みや感性をデザインに活かすには, 評価した人の特性を評価し, 類型化することが必要となる.<br>そこで, 本研究では日本人若年女子193名にタイプの異なるブラジャー5種を対象として官能評価を行わせ, ブラジャーの特性を明らかにした上で, 判定者の類型化を行った. ブラジャーに共通した因子として, ズレ感, 揺れ感, 圧迫感, 整容感, 背面・脇押え感を抽出した. 特にズレ感や揺れ感の因子は寄与率が高く, また総合的な着心地との相関が高かった. タイプ別に導出した判定者の因子スコアを原データとしてクラスタ分析を行い, 判定者を4クラスタにパターン分類した. クラスタごとに官能評価結果を分析することにより, 評価の深層を浮かび上がらせることが可能になるということが示唆された. さらに評価結果は, 判定者がブラジャーについてどのような感覚が強いか, ひいてはブラジャーに何を要求しているかを表すものと考えることができる. 判定者が多ければ, 判定者のクラスタはそのまま消費者のクラスタと考えられ, 官能評価分析の結果をニーズに基づく商品設計に応用できるはずである. しかし, 官能評価の判定者の反応が多様であることから, 官能評価の方法や商品設計について考えさせられる点が多かった. 本研究では4クラスタに分類したが, ほとんどの項目に中間の評価をするクラスタ1の判定者が多く含まれる官能評価では明瞭な結果が得られない可能性が高くなるし, クラスタ2とクラスタ3のように反応差が大きい判定者が混じっている場合も平均化されて曖昧な結果に終わることが考えられる. 消費者の感性を商品に反映し, 質の向上を図るためにはクラスタごとに官能評価結果を分析して深層を浮かび上がらせることの重要性が示唆された.
著者
崔 童殷 中村 顕輔 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人 日本繊維機械学会
雑誌
繊維機械学会誌 (ISSN:03710580)
巻号頁・発行日
vol.58, no.6, pp.T68-T75, 2005

This paper proposes a method of simulating breast shape modification by wearing a brassiere. For this purpose a three-dimensional (3D) human body shape model developed by one of the authors is used. The model is made of a bi-cubic B-spline surface and its control points can describe a woman's trunk shape by fitting it to plenty of her body surface points. Corresponding control points among models have the same meaning in the sense that they form the same region on the different women's body surfaces. This feature enables us to compare and analyze a local body shape using a subset of control points selected appropriately. Forty-nine control points were determined to analyze breast shape of any woman. One hundred forty-two Japanese women aged 20's to 50's (brassiere size ranged from A70 to E70) were measured by means of an optical range finder before and after putting on a brassiere. We also categorized softness of their breasts into three classes; "soft", "medial", and "stiff". The multiple regression analysis established the relationship between the position of the control points on the models before and while wearing a brassiere using softness as a parameter. The best regression function was chosen among prepared 15 ones for each coordinate of every control points and was applied to simulation of brassiere-wearing breast figures based on the position of the control points before putting on it. The results showed that it is possible to estimate the body shape when wearing a brassiere. The same was confirmed based on average errors between silhouettes of brassiere-wearing and simulated breasts.
著者
崔 童殷 中村 顕輔 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人 日本繊維機械学会
雑誌
Journal of Textile Engineering (ISSN:13468235)
巻号頁・発行日
vol.52, no.6, pp.243-251, 2006

The purpose of this research is to analyze Japanese women's breast shape based on body surface data described by a three-dimensional (3-D) human body shape model with a bi-cubic B-spline structure and to classify them. The data used for analysis were forty-nine 3-D control points selected from the right breast area on the model surface for each of 556 Japanese women aged 19 through 63 years. We examined the covariance matrix of the data using the principal component analysis method after normalization of their 3-D coordinates with the bust width for reducing the size factor. As a result, we obtained four principal components, which described 77% of breast shape. Then Japanese women's breast shape was classified into five classes in the principal component space using the first, second, third and forth-principal component scores. They could cover 92% of Japanese women's breasts. Therefore, we tried to analyze breast shape by clustering in order to classify all the breasts. For the cluster analysis we prepared two kinds of data; (1) principal component scores and (2) the normalized scores (μ=0, σ=1) of (1). With the clustering (1) and (2) we obtained four classes and five classes, respectively. Properties and advantages of the three kinds of classifications were also discussed. The classification of the principal component space is based on standard deviations of principal component scores, and therefore the resultant classes do not have clear boundaries. The classification according to the cluster analysis (1) can reflect the actual distribution of breast shape. In contrast the clustering (2) gives classification reflecting more principal components and tending to generate more classes than the clustering (1).
著者
岡部 和代 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人 日本家政学会
雑誌
日本家政学会誌 (ISSN:09135227)
巻号頁・発行日
vol.57, no.11, pp.743-751, 2006 (Released:2007-10-12)

ブラジャーは女子の肌に密着するファンデーションとして, 消費者の感性的ニーズをデザインに反映させる必要がある. 消費者の好みや感性をデザインに活かすには, 評価した人の特性を評価し, 類型化することが必要となる.そこで, 本研究では日本人若年女子193名にタイプの異なるブラジャー5種を対象として官能評価を行わせ, ブラジャーの特性を明らかにした上で, 判定者の類型化を行った. ブラジャーに共通した因子として, ズレ感, 揺れ感, 圧迫感, 整容感, 背面・脇押え感を抽出した. 特にズレ感や揺れ感の因子は寄与率が高く, また総合的な着心地との相関が高かった. タイプ別に導出した判定者の因子スコアを原データとしてクラスタ分析を行い, 判定者を4クラスタにパターン分類した. クラスタごとに官能評価結果を分析することにより, 評価の深層を浮かび上がらせることが可能になるということが示唆された. さらに評価結果は, 判定者がブラジャーについてどのような感覚が強いか, ひいてはブラジャーに何を要求しているかを表すものと考えることができる. 判定者が多ければ, 判定者のクラスタはそのまま消費者のクラスタと考えられ, 官能評価分析の結果をニーズに基づく商品設計に応用できるはずである. しかし, 官能評価の判定者の反応が多様であることから, 官能評価の方法や商品設計について考えさせられる点が多かった. 本研究では4クラスタに分類したが, ほとんどの項目に中間の評価をするクラスタ1の判定者が多く含まれる官能評価では明瞭な結果が得られない可能性が高くなるし, クラスタ2とクラスタ3のように反応差が大きい判定者が混じっている場合も平均化されて曖昧な結果に終わることが考えられる. 消費者の感性を商品に反映し, 質の向上を図るためにはクラスタごとに官能評価結果を分析して深層を浮かび上がらせることの重要性が示唆された.
著者
杉原 太郎 森本 一成 河村 知典 島田 雅之 黒川 隆夫
出版者
日本感性工学会
雑誌
感性工学研究論文集 (ISSN:13461958)
巻号頁・発行日
vol.5, no.3, pp.127-134, 2005-05-31 (Released:2010-06-28)
被引用文献数
1 or 3

We aim to select several pairs of kansei words for use in a kansei-based music retrieval system. In order to evaluate kansei for music, we collected 530 kansei words from music magazines and a related work. Forty pairs of kansei words were selected out of them according to the results of 2 questionnaires. Using the those pairs, we conducted an evaluation test in which 76 subjects listened to 12 pieces of instrumental music through stereo speakers, and they rated the degree of their impression on each piece based on the 7-level semantic differential method. Factor analysis revealed that the psychological space of impressions was composed of 8 factors: There were uplift, mosso and so on. Next, we conducted simulation of retrieving. It was shown that many subjects often used 8 pair of kansei words for system input. Finally, we selected 19 pairs of kansei words, which were important to build a kansei-based music retrieval system
著者
橋本 雅行 譚 玉昆 森本 一成 黒川 隆夫
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. HC, ヒューマンコミュニケーション
巻号頁・発行日
vol.94, no.89, pp.39-44, 1994-06-16
被引用文献数
4 or 1

対面感は実際に相手と面と向かっているという感覚であり,対面コミュニケーションと同様にテレコミュニケーションで自然な対話を行うのに重要である.この感覚は声の大きさや当事者間の距離,アイ・コンタクトの在存など多くの要素によって引き起こされる.本論文では,対面状況,ビデオ状況で生じる距離感について実験的に調べた結果を報告する.実験変数は被験者位置,画面サイズ,画面上の人物サイズである.被験者に実際の人物または画面に映った人物と自分との距離を答えさせたもので,ビデオ・コミュニケーションの場合は,画面の表示条件によって距離感が変化すことがわかった.また,距離感は対面感ないし臨場感を構成する要素の1つであることも判明した.