著者
はちこ著
出版者
文学通信
巻号頁・発行日
2019
著者
林 みちこ
出版者
筑波大学大学院人間総合科学研究科芸術学研究室
雑誌
藝叢 = Bulletin of the study on history of art in University of Tsukuba : 筑波大学芸術学研究誌 (ISSN:02894084)
巻号頁・発行日
no.31, pp.15-24, 2015

2015年臺日五大學藝術史研究生交流研討會 会期:2015年12月12日 午前9時~午後5時 会場:国立台湾師範大学教育学院大楼202国際会議庁(付記)本研究は2014(平成26)年度、2015(平成27)年度科学研究費・特別研究員奨励費による研究成果の一部である。著作権保護のため、すべての掲載図版に墨消し処理を施しています。
著者
吉井 美知子 よしい みちこ Yoshii Michiko 沖縄大学人文学部
出版者
沖縄大学人文学部
雑誌
沖縄大学人文学部紀要 = Journal of the Faculty of Humanities and Social Sciences (ISSN:13458523)
巻号頁・発行日
no.18, pp.11-24, 2016-03-07

ベトナムでは初の原発建設計画が進められている。南部のニントゥアン第一原発をロシアが、第二原発を日本が受注し、着工は2022 年以降とっている。原発に関する世論調査等は一切行われていない。外国人による現地取材や調査も非常に難しい。そこで本研究では立地地元ではなく、国内外の離れた場所で暮らす地元出身者への聴き取り調査を実施した。これにより現地出身者の意見を明らかにする。調査の結果、学歴が中卒以下の人々の多くは、フクシマ事故や故郷に建つ原発の計画を知らず、意見も持たないことがわかった。また高卒以上の人々は放射能への不安、人材不足の懸念からの反対が多く、日本には原発ではなく再生可能エネルギーへの支援をという声が集まった。立地地元に情報が行き渡らず、高学歴者の間で計画への反対意見が多いなか誰ひとり意見発信ができない。言論の自由のない国を狙って原発を輸出する日本の、道義的責任が問われている。Vietnam prepares to build its first nuclear power plants (NPP) in Ninh Thuan Province, Russia andJapan as the suppliers.This study conducted interviews with the locals of Ninh Thuan and nearby areas who temporarily stayand work in major Vietnamese cities or overseas to acquire their opinions on the NPP.Results showed that those with low-level education lack knowledge of and opinions about nuclearproject. Those with higher-level education oppose the project and have concerns about nuclear disaster, butlack the ability to express their opinions.Japan's targeting of countries without freedom of expression for NPP project places its moralresponsibility in question.
著者
宇佐美 文理 秋庭 史典 岩城 見一 上村 博 魚住 洋一 碓井 みちこ 加藤 哲弘 篠原 資明 長野 順子 根立 研介 岸 文和 島本 浣 西 欣也
出版者
京都大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2005

本研究は、〈醜〉という〈否定美〉に注目した。それは広い意味でのアートを、社会的、政治的文脈に戻して捉え直すことが、今日の大切な課題だと考えられるからである。〈醜〉の判定と、それを〈排除〉しようとする感情とは、人々の倫理観や宗教観と深く関わっている。また政治イデオロギーや、宗教的信念は、人間の感情の奥底にまで染み込み、美や醜の判断はそれに結びついている。〈醜〉に考察を加えることは、単に非歴史的な美的カテゴリー論にとどまるものではなく、きわめて歴史的社会的、そして政治的な文脈の中で知らないうちに形作られる、私たちの感情の文化的枠組みに光を当て、そこに隠れている力学を批判的に考察する文化研究的作業になる。古今東西の〈醜〉現象(判定)と、〈排除〉の感情の構造を考察し、現在の、私たち自身の経験のあり方に反省を加えること、これが本研究の主な課題となる。特に「醜」が主題にされたのは、このような否定美への感情こそが、人間の美意識の変遷のありようをむしろ鮮明に示すと思われるからであるし、また同時に、美的カテゴリーと政治的感情、人間経験におけるイメージと言語、感情とイデオロギーとの切り離せない関係を灸り出す重要なヒントになると思われるからである。本研究は、平成17、18年度は各年4、5回の公開研究会を開き、ゲストをも迎えて、課題遂行のための議論の場を設けた。最終年度は、これらの成果に基づく報告書作成に当て、分担者から寄せられた諸論考において、多様な切り口で醜の問題が論じられている。この報告書は、「醜の国」が「美の国」以上に豊穣な国であること多様な角度から照らし出すであろう。
著者
碓井 みちこ
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.56, no.1, pp.55-68, 2005-06-30 (Released:2017-05-22)

This article deals with Alfred Hitchcock's Blackmail (1929) from the point of view of suspense and its exploration of cinematic sound and image. Blackmail has been regarded just as an experimental work of sound. Yet, we should rethink the use of suspense in Blackmail because the association between sound and image brings pressure more directly on the audience to experience uncertainty and anxiety. In a suspense plot, the audience identifies him/herself with characters, who are anxious about their fate and are bearing their misfortunes. In addition, we can find another pattern of suspense, in which the audience no longer empathizes with the characters per se. This suspense's real target of attack is the audience. Although in Blackmail we empathize with the heroine and her boyfriend, it nevertheless evokes our own anxiety rather than our empathy with characters. For example, the voice "knife, knife..." enormously compresses the heroine's anxiety and tears into the visual/aural representation of her ordinary life. This "knife" scene strongly intensifies our own anxiety rather than our empathy with her. In addition, the similar example of suspense is the use of the inaudible voice and invisible face of her boyfriend in a phone booth. This scene allows us to project our own expectations of what will be going on in the future scenario. We do not think that Hitchcock's narrative explanation is a limit of his film's abilities. Rather, his use of suspense expands the possibilities of cinematic representation and significantly changes the audience's alliance to the world of film.
著者
林 みちこ
出版者
Seminar on History of Art, Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
雑誌
藝叢 : 筑波大学芸術学研究誌 = Bulletin of the study on history of art in University of Tsukuba (ISSN:02894084)
巻号頁・発行日
vol.30, pp.13-22, 2015-03-01

(付記)本研究は2012(平成24)年度「第6回未来を強くする子育てプロジェクト」(住友生命保険相互会社)における「女性研究者への支援」による助成、および2014(平成26)年度科学研究費・特別研究員奨励費による研究成果の一部である。
著者
小平 さちこ
出版者
日本教育メディア学会
雑誌
放送教育研究 (ISSN:03863204)
巻号頁・発行日
vol.19, pp.19-44, 1994 (Released:2017-07-18)

In 1988 Channel 11 started broadcasting as a TV network with an emphasis on public education in Thailand: 60 percent of its total program hours are devoted to educational programs. For its broadcasting, many programs have been sent from Japan: these include NHK's school broadcasts such as "Science Class (Rika Kyoshitsu)" Series and pre-school series called "With Mother (Okaasanto Issho)". In early 1989, plans were drawn up for a Thai-Japanese cooperative study to analyze the effectiveness of these NHK's educational programs for children in Thai primary schools. Three primary schools were selected representing the three different civic bodies governing the schools both in Bangkok and provincial area. A total of 1,039 pupils (grades 1-6) and 20 teachers were involved in the study. In order to meet a variety of objectives of the study, various sets of surveys were designed as follows and carried out in May and June, 1990. STUDY 1 A) GENERAL QUESTIONNAIRE--- to obtain general information of the children's TV-viewing habits, including viewing hours, program preferences, access to Japanese animated cartoons, access to NHK's ETV programs, and parents' recommendation and control of TV-viewing. [No. of resultant samples-1,039 ] STUDY 2 : Evaluation of three programs of NHK's "Science Class" : "Magnet and Magnet" for grade 3, "Water and Vapor" for grade 4, "The Secret of the Seed" for grade 5. [693] B)SCIENCE TEST---to evaluate the role and the effectiveness of the science programs in increasing the pupils' factual knowledge on the particular subjects. The same tests were carried out before and after viewing the programs. [693] C)PROGRAM TEST---to analyze pupils' impressions and opinions of the science programs. [693] D)TEACHER INTERVIEW---to investigate the teachers' comments on the science programs above and general attitudes in using TV programs as educational materials. [20] MAIN RESULTS STUDY 1: The overall data indicate that Thai children are rather heavy TV viewers, with 51% watching more than 3 hours on weekdays. Access to TV is higher among Bangkok children than country children. As for program preferences, children in Bangkok are absorbed in watching Japanese cartoons, while, country children still prefer Thai dramas.The most popular Japanese cartoon is "Doraemon" both in Bangkok and the provincial area. 82% of the children find the NHK's ETV programs "very interesting." Among various programs, "Science Class" is the most popular in all three schools and in every grade. Parents and teachers also think highly of these NHK's ETV programs. The viewing of these programs is encouraged by 75% of the children"s parents and 63% of their teachers. STUDY 2: The results of the three programs in terms of effectiveness as well as audience evaluation show that the NHK's "Science Class" Series are effective as educational material for Thai pupils. The programs have a practical and immediate ability to potentially increase the pupils' knowledge on the contents. The highlights of the programs are the experiments, which bring a lot of excitement and stimulus for the pupils. The effects of the programs in three sample schools, considered to represent three different levels of learning ability, fails to produce a consistent pattern than can prove the programs are highly effective or extremely ineffective with particular groups of pupils. NHK's science series thus achieve their objectives by demonstrating that they can be used for nation-wide broadcasting in Thailand. The degrees of difficulty in each series seem to be suitable for the Thai pupils, so the series can be used for school broadcasts as well. Children at a provincial area are considered representative of the majority of Thai pupils. On each of the programs, its(View PDF for the rest of the abstract.)
著者
碓井 みちこ
出版者
早稲田大学
雑誌
若手研究(B)
巻号頁・発行日
2008

本研究では物語るメディアとしての写し絵の表現の特徴について考察した。まず、写し絵と西洋の幻燈との違いを明確化した。次いで、写し絵の種板を、それが車人形をいかに参照したかという観点から検討した。車人形は、仏教の法談・唱導が芸能化したされる説経節を地語りとする人形芝居である。さらに写し絵と浮世絵との密接な関わりについても検討した。本研究の成果は、論文や口頭発表だけでなく、早稲田大学坪内博士記念演劇博物館における企画展でも公表された。