著者
宮尾 学
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
組織科学 (ISSN:02869713)
巻号頁・発行日
vol.44, no.3, pp.120-131, 2011-03-20 (Released:2022-08-20)
参考文献数
35

本稿では,製品カテゴリを再定義する製品開発について,技術の社会的形成アプローチによる事例研究を行った.企業レベルでは開発中の製品についての柔軟な解釈とその収結のプロセスが観察され,市場レベルでは競合や消費者に新たな製品の解釈が普及し,製品カテゴリが再定義されるプロセスが観察された.またその際には,様々な制度的・構造的要因や物的要因が利用されていた.これらのことから製品カテゴリを再定義するプロセスは,様々な主体が制度・構造や物を利用し,柔軟な解 釈を特定の解釈に収結させるプロセスとしてモデル化できることが示唆された.
著者
宮尾 学 原 拓志
出版者
日本経営学会
雑誌
日本経営学会誌 (ISSN:18820271)
巻号頁・発行日
vol.33, pp.61-72, 2014

In this study we will explore a case of innovation to examine the re-invention process. Re-invention is defined as modification by users of a technology during the diffusion process. Previous research on re-invention has had three problems: there was insufficient explanation of the reasons behind the modification of technology by users, innovation was researched independent of users, and it overlooked non-user agents and other structural/material factors that have an influence on the re-invention process. In order to overcome those problems, we will apply the social shaping of technology approach in case analysis. We will also examine the applicability of this approach within this area of research. We chose to analyze the case of smart card innovation (contactless IC cards used instead of railway tickets). This case study reveals the re-invention process during the diffusion of contactless IC card technology in which multiple users modify the technology and create different smart card systems. In the process of re-invention, important roles are played not only by user organizations, but also by other non-user agents such as railway passengers and local associations of transportation companies. In addition, those interactions of agents are constrained or enabled by structural factors including competitive structure, relevant laws and regulations, regional differences in temperament, as well as by material factors such as existing facilities in railway stations and whether there are dedicated machines for adding money to the smart cards. User organizations re-invent contactless IC card technology through the interactions of those factors. Therefore, innovation does not diffuse in only direction, but is reciprocal among organizations. This case study shows that, in the process of re-invention, innovation shapes users and that users also shape innovation based on interactions among various agents and structural/material factors. Such idiosyncratic interactions create the variations in technological systems during the diffusion process. Additionally, our study will demonstrate the applicability of the social shaping of technology approach to analysis of the re-invention process.
著者
中川 功一 服部 泰宏 佐々木 将人 宮尾 学
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
組織科学 (ISSN:02869713)
巻号頁・発行日
vol.53, no.4, pp.38-50, 2020-06-20 (Released:2020-08-20)
参考文献数
25

日本の経営学者たちは,いま様々な分断のただ中にある.学会を挙げて進める「組織調査」プロジェクトを推進する中では,それらの分断の輪郭が明瞭に浮かび上がってくるとともに,プロジェクトの意義がまさにその分断を繋ぎ合わせることにあることが見えてきた.プロジェクトリーダーによる内部アクションリサーチの成果という形で,その分断のあらましと,我々がいかにそれを解決しようとしているのかを議論する.
著者
宮尾 学
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
組織科学 (ISSN:02869713)
巻号頁・発行日
vol.49, no.3, pp.21-32, 2016-03-20 (Released:2016-08-29)
参考文献数
27
被引用文献数
1

本稿では,多義的な製品の開発と価値創出について非決定論的な視点で事例研究を行い,次の点を発見した.開発プロセスでは,製品コンセプトの提案・評価・変更の応酬によって,製品が創出しうる価値が最大限議論された末に1つのコンセプトに収斂していた.さらに,製品の価値創出プロセスでは,こうした組織内での対話に加え,消費者への伝達,伝達内容と製品設計の調整,競合の追随という4つのメカニズムが複雑に作用していた.
著者
宮尾 学
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
組織学会大会論文集 (ISSN:21868530)
巻号頁・発行日
vol.2, no.1, pp.50-55, 2013 (Released:2013-07-30)
参考文献数
15

Though a body of research has revealed that the early definition of a product concept is beneficial for new product development, some authors have suggested that concept shifting during is necessary in a particular situation. Concept shifting is crucial in some case, but its process is not well understood. In this study, in order to understand concept shifting in more detail, I try to develop a framework based on Daft and Weick’s (1984) organization as interpretation system perspective. Four product development cases, where concept shifting occurred in three cases and does not occurred in one case, are studied and two major findings are obtained. First, project team’s assumptions about the environment is changed from analyzable to unanalyzable with a concept shifting. When a project team faces to information inducing concept shifting, the product concept becomes unstable and thus the project team changes their information scanning mode. Second, based on first finding, a process of concept shifting can be broken down into three patterns, which is “unstable concept shifting”, “active concept shifting” and “passive concept shifting”. My conclusion is that these patterns help us to understand an organizational process of concept shifting as an information interpretation system.
著者
宮尾 学
出版者
日本経営学会
雑誌
日本経営学会誌 (ISSN:18820271)
巻号頁・発行日
vol.24, pp.3-15, 2009-10-25 (Released:2017-08-01)
参考文献数
20

Pioneering of a new product category to enjoy the first-mover advantage is a critical issue for manufacturing firms. However, a firm cannot simply choose to be a pioneer. We investigated interactions among market actors and product development teams to discover the process of new category generation by using the social shaping of technology approach. In a case study, we examined the "healthy tea beverage" category, which was identified as a tea beverage approved as Food for Specified Health Uses, packaged in a 350-ml PET bottle and priced relatively higher than conventional tea beverages. To describe the case study, we collected data from interviews and published documents relevant to three product development cases: "Healthya Green Tea" by Kao, "Kuro Oolong Tea" by Suntry, and "Catechin Ryokucha" by Ito En. Through the case study, we identified three phases in the category generation process: shaping of products, shaping of an exampler, and shaping of a competitive market. In the shaping of products phase, product concept and design were shaped under the influence of shared structural factors, e.g., the health care movement. When Healthya Green Tea was launched, it became an exampler and urged products that followed it into the marketplace to share its characteristics, e.g., being packaged in a 350-ml PET bottle, by involving structural factors and material factors. After those products were launched, the competitive market was shaped through the interactions among market actors. In the case study, the shared characteristics of products were generated in the shaping of products phase, and these characteristics became triggers to shape a new category. A category and products sharing characteristics were mutually shaped by interaction among product development teams, market actors, structural factors, and material factors. These findings suggest that not only interactions among market actors after products are launched but also the product development process play important roles in category generation.
著者
桑田 耕太郎 松嶋 登 石川 哲也 高田 昌樹 原 拓志 高尾 義明 松尾 隆 井上 福子 高橋 勅徳 西村 孝史 水越 康介 宮尾 学
出版者
首都大学東京
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2015-04-01

本研究の目的は、所与の科学技術を産業利用する既存のイノベーション研究ではなく、科学技術の変化や産業構造の変化を伴った根源的なイノベーションのプロセスを理解するための分析枠組みと理論を構築し、先端科学技術と産業の国際競争力の向上をダイナミックに結びつける理論と方法を確立することにある。ビッグサイエンスのリサーチサイトとして、理化学研究所の協力の下、大型放射光施設(SACLAやSPring-8)を取り上げる。本研究では、「科学は社会化され、社会は科学化される」という視角を採用し、世界最先端の大型放射光施設を生み出す産業の実践、その施設を利用する科学技術者の実践、その研究成果を利用する産業の実践のダイナミクスを研究し、科学・技術と産業社会の分業構造が根幹から再編成されるプロセスを分析する。研究3年目となった本年は、これまでの研究蓄積を踏まえつつ、大きく4つの論点についてそれぞれ研究を進めた。第一に、科学と産業の相互影響の歴史に取り組み、これまでに引き続き研究蓄積の整理分析を行うとともに、各分野でのヒアリング調査を中心として、放射光科学の歴史を確認した。第二に、ビッグサイエンスを支えるビジネス・エコシステムの社会的形成、および、第三にビッグサイエンスを媒介にした社会的実践の変化を捉えるため、大型放射光施設に関わる企業のイノベーションを確認した。さらに第4として、地球レベルでのイノベーション・システムの探求に取り組むべく、研究会や学会報告を行い、研究枠組みの精緻化を進めた。
著者
宮尾 学 原 拓志
出版者
神戸大学大学院経営学研究科
雑誌
神戸大学経営学研究科 Discussion paper
巻号頁・発行日
vol.2012, 2012-07

交通系ICカードのSuica,ICOCA,PiTaPa,これら交通系ICカードに用いられているFeliCa,および電子マネーのEdyの開発について事例研究を行った。事例の記述にあたっては,技術の社会的形成アプローチを採用し,これら交通系ICカードのサービスに違いが生じた理由を考察した。事例からは,ICカード改札システムを開発したそれぞれの主体に関連する物的存在(例えば,駅務機器)や制度的・構造的要因(例えば,競争環境)が異なっていたこと,これらの影響によって主体によるICカード改札システムに対する意味づけが異なっていたこと,その結果それぞれのICカードのサービスに違いが生じたことが明らかとなった。