著者
菱田 雅晴 天児 慧 高原 明生 厳 善平 唐 亮 Wank David 朱 建栄 大島 一二 諏訪 一幸 趙 宏偉 加茂 具樹 小嶋 華津子 福田 円 油本 真理 南 裕子 中岡 まり 岡田 実 鈴木 隆 呉 茂松 毛里 和子
出版者
法政大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2017-04-01

本研究は、パラドキシカルな中国の腐敗現象を対象として、1)刺激・行為間の誘引/制約に関するインセンティブ・システムおよび市場体制・行政機構の未発現情況に焦点をあてた制度論に依る実態論分析と2)腐敗学構築のための一般分析ツール開発とその検証・適用の両者から構成される。本年度にあっては、既往年度と同様に、研究分担者、連携研究者および研究協力者等から構成される研究組織(=廉政研究会)を法政大学中国基層政治研究所内に設置し、研究計画の全体調整および班別研究組織体制の再確認を行った上で、各種腐敗現象のビジネス領域との関わりに焦点をあてることを本年度課題の核として設定し、各国・地域における経済腐敗、不正ビジネスの構造の検討を行なうこととした。併せて、中国的腐敗の具体的個別事案の事例蒐集を進めると同時に政治社会学的手法に基づく腐敗関知度/寛容度に関する広範なアンケート調査を実施すべく調査票の設計等準備作業を本格化させた。また、中国の腐敗現象に関わる事案、データを中国内外から広く蒐集し、事例研究を進めると共に党・国家による反腐敗のさまざまな法律、制度規定類を併せ蒐集分類することで、公権力の行使に関わる公務員、党幹部らの内部昇任、賞罰制度、登用制度、各級党組織間の関係、更には、“党政関係”(党と行政機関との関係)、“党企関係”(党政機関と市場諸組織・アクター間の関係)等々のあらゆる組織内規定、規則、ルールを検討した。これらの作業を通じ、腐敗現象そのものをどのように把捉すべきか、腐敗研究の原点を再確認することができた。
著者
仙石 学 松本 充豊 井上 睦 馬場 香織 油本 真理 磯崎 典世 横田 正顕 出岡 直也 小森 宏美 中田 瑞穂 上谷 直克
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2020-04-01

本研究課題「政党政治の変動と社会政策の変容の連関:新興民主主義国の比較」は、世界金融危機の発生以後の新興民主主義国(主に東欧・南欧・ラテンアメリカ・東アジア)における社会政策・福祉枠組みの変容について、危機後の政治経済状況の変化に起因する「政党政治の変動」を軸に検討していくことを目的とする。特に世界金融危機の後に生じた既存政党の弱体化とポピュリスト系を中心とする新興政党の台頭が、危機以前に存在していた社会政策や福祉のあり方をどのように変革させたかという点に注目し、各国ごとの政党政治と制度変容の展開を検討すると同時に、これを体系的な形で比較分析を行うことを進めることとする。
著者
油本 真理
出版者
ロシア・東欧学会
雑誌
ロシア・東欧研究 (ISSN:13486497)
巻号頁・発行日
vol.2016, no.45, pp.47-61, 2016 (Released:2018-06-02)
参考文献数
29

This article revisits the beginning of Putin’s third term, which was characterized by the rise of opposition. Here the opposition means “non-systemic opposition,” who placed itself decisive opposition to the regime. One of the most prominent opposition activist was Alexei Navalny. Following the 2011 Duma election, the opposition gained power with the activation of post-election protest movements “For Fair Elections.” Since the protest movements soon declined, many researchers focused more on the regime’s coercive measures towards the opposition. However, it is no less important to ask why the opposition gained power and remained active for a while. This article explores the reason behind the rise of opposition, and reveals how the regime reacted to the opposition’s activities. In answering these questions, this article focuses on the regime’s effort to defend its legitimacy from the opposition’s attacks.The article first explores why the opposition gained power. The answer can be found in the opposition’s active commitment to the politicization of regime legitimacy. Such topics include electoral integrity, distribution of power, corruption and others. The early example of the opposition’s commitment to the legitimacy issue was their initiatives in anti-corruption campaigns. Corruption issue became a trigger for the opposition’s further attack on the regime legitimacy. In addition, it should not be ignored that the opposition’s attack on the regime legitimacy well suited to a populist discourse. The opposition emphasized how the regime contradicts the interests of ordinary people, for example, by committing electoral fraud, contradicting the “rule of law,” or committing illegal enrichment. The regime had difficulty in refuting the opposition’s criticism.Second, the article traces how the regime reacted to the opposition’s attacks. At first, the regime tried to discredit the opposition by mobilizing anti-western rhetoric and strengthening the patriotic mobilization. But the regime’s attempts had limited impact in discrediting the opposition. Then the regime tried to narrow the room for opposition activities by forestalling the opposition’s agenda. The regime actively participated in the anti-corruption campaigns, such as banning the high-ranking officials from possessing bank account abroad, and limiting the maximum amount of money for purchase of cars by officials. The regime’s active commitment to anti-corruption initiative narrowed the room for opposition activities.The analysis on the “era of opposition” reveals the importance of discourse-level struggle over the regime legitimacy. Despite its significant disadvantage against the incumbent elites, the opposition could attack the regime by mobilizing the legitimacy issue. In order to avoid the opposition’s attacks, the regime could adopt limited measures: after a series of attempts, the regime took over the opposition’s agenda and itself began to commit to the legitimacy issue. The experience of Putin’s third term provides us with a useful perspective in predicting the future of Russian politics: once the opposition succeeds in mobilizing the legitimacy issue, it will not be easy for the regime to tackle the opposition’s attacks.