著者
坂元 昴 大西 文行 大橋 功 小田桐 忍 カレイラ松崎 順子 岸本 肇 光野 公司郎 近藤 俊明 末藤 美津子 出口 保行 藤後 悦子 馬場 伊美子 伴 浩美 福崎 淳子 益井 洋子 坂元 章 堀田 博史 松田 稔樹 磯 友輝子 岩崎 智史 高田 隆 高梨 珪子 坪井 寿子 鈴木 光男 田中 真奈美 竹内 貞一 山村 雅宏 齋藤 長行
出版者
東京未来大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2008

本研究では、21世紀に生き、開拓する21世紀型能力を中核に、幼児・児童における未来型能力、幼児・児童における未来型能力の育成、未来型能力を指導できる指導者の育成の3段階にわたる研究を、既存研究の検討整理、独自の調査、研究を踏まえて、社会貢献する成果としてまとめた。初年度から2年度にかけて21世紀型の幼児像を様々な能力領域で明らかにし、2年度から3年度にかけて、各領域で、これらの能力を育成するシステムを設計試行評価し、さらに、能力育成を指導する指導者の教育システムを検討、整理、設計、試行実施した。
著者
鈴木 光男 岡田 章
出版者
社会・経済システム学会
雑誌
社会・経済システム (ISSN:09135472)
巻号頁・発行日
no.3, pp.32-36, 1985-11-01

Information plays an important role in social and economic situations where decision makers with different interests are interdependent. From a game theoretic point of view, we investigate the problems of information such as how information affects the behavior of each decision maker, whether information is profiable for decision makers or not, and what the value of information is. The paper consists of the following sections : (1) Introduction, (2) The form of a game and its solution concept, (3) The information structures and the equilibrium points, (4) The value of information, (5) Concluding remarks. In Section 2, we present the extensive form of a game and define the concept of a (Nash) equilibrium point. In Section 3, developing the well-known Kuhn's theorem, we show that in the class of games with perfect recall a game is determinate, i.e., has at least one equilibrium point in pure strategies if and only if it has perfect information. In Section 4, the basic result on the value of information is stated, which says that private information is always profitable for a player in zero-sum two-person games. We also provide an example of a non-zero-sum two-person game in which the value of private information is negative.
著者
鈴木 光男
出版者
日本評論社
雑誌
経済セミナ- (ISSN:0386992X)
巻号頁・発行日
no.147, pp.12-15, 1968-06
著者
鈴木 光男
出版者
日本経済学会
雑誌
季刊 理論経済学 (ISSN:0557109X)
巻号頁・発行日
vol.7, no.1-2, pp.257-266_1, 1956-11-26 (Released:2008-02-28)
参考文献数
11
著者
鈴木 光男
出版者
日本経済学会
雑誌
季刊 理論経済学 (ISSN:0557109X)
巻号頁・発行日
vol.17, no.2, pp.75-77, 1966-12-20 (Released:2008-02-28)
参考文献数
4
著者
鈴木 光男
出版者
東北大学
巻号頁・発行日
1962

博士論文
著者
鈴木 光男
出版者
東京未来大学
雑誌
東京未来大学研究紀要 (ISSN:18825273)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.19-28, 2010-03-20

The purpose of this study was to show the educational significance of children's "performance" activities observed in aschool's focal events, i.e., graduation ceremony and school musical performance. Using ethnographic method, performancequality in children's learning activities in such occasions was observed, and especially self-expressions were recorded for later analysis. Result of the analysis showed that the educational meaning of "performance" in learning activities is to exhibit self-propelling actions and to establish relationship with their communities. Through the on-going process of interaction with others, a child performs actions to bridge himself and the society in continuously reflecting manner. To facilitate children's social-self interactive qualities improvement, performance activities should be highly advocated as a child-based integrated learning/teaching process.